5 Aralık 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

5 Aralık 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

Vay Benim Köse Sakalım'! ilinmez, bu C.H.P. nin talihi midir, yoksa talihsizliği mi? Sebep, mey- valı ağacın daima taşlanması temsil ettiği büyük kuvvet midir? Ama ne olursa, kupesinde olanlar ve onun mıdır,yoksa üstüne bu partinin memlekette C.H.P. binerek iktidara tırmanmaya kalkı- yi kötüleme şanlar her hâdisede C.H.P. üslerine yıkacak bir suç bulurlar. Bu durum nihayet, en güzelini meydana çıkarmıştır. dünyada akla gelebilecek bütün komikliklerin Bir yeni partinin kuruluş hazırlıkları, gayreti vardı ya.. Hani, sonradan suya düşen bir hazırlık, bir gayret.. Aşağıda bununla alâkalı olarak bir yandan D.P. orga P. nin organı Kudrette, diğer tarafta basyaza- bir fikra yazarı yeni Öncüde dehşetengiz tefsirlerden parlak numuneler bulacaksınız. nin ıskatçı adayı C.K.M. rıyla eni partiyi C.H.P. mi destekli- yor ? İnönü yeni bir parti ku- rulmasının memleket için hayırlı olacağını bu teşebbüsten evvel bâ- zı kuruculara bildirmiş. Yeni bir siyasi opartinin kuruluş hazırlıkları ile ilgili çalışmala- rın akisleri devam etmektedir. Ku- rucular arasında münfesih Hürri- yet Partisi mensuplarından bazı kimselerle fikir ve icraatlariyle P. yi destekliyen bir kısım profesörlerin bulunması nazarı dik- kati çekmektedir. © e ea ve Jpönü'nün bu cevabından da anla- şıldığı üzere C. H. P. çevreleri yeni bir partinin kurulmasından memnun gözüküyorlar. Hatırlarda olduğu üzere C.H.P. çevreleri, yeni bir partinin kurulması mevzua ü- zerinde uzun zamandanberi israrla durmakta idiler. 22 Kasım 1960 tarihli "Dünya" gazetesinde, başyazar Falih Rıfkı Atay da C.H.P. çevrelerindeki Par- ti kurdurma arzusuna tercüman O- lan bir obaşyazısında, Demokrat Partililerin reylerinin, Cumhuriyet - çi Köylü Millet Partisine gitmesi- ni önlemek için yeni bir parti kur- durulmasını en uygun yol olarak gördüğünü açıklamıştı. .H.P. li organların bu yeni parti- ye hep bir ağızdan alkış tutma- larından bu memnuniyeti anlamak pek kolaydır. Bir taraftan bu yeni partiyi (oalkışlayanların OC.K.M.P yi taşlamaktan da geri kalmama- ları niyetlerini ortaya koyan diğer dikkate şayan bir tezahürdür. Yeni kurulacak partinin esas nü- vesini, yani tüzüğünü hazırlı- yan C.H.P. li bir - iki Profesör, AKİS, 5 ARALIK 1960 partinin heveskârı Kurucuları» Hürriyet (Partisinden Cc. e transfer etmiş bir sürü profesyonel politikacı. z Çok partili hayat, garplı demok rasi falan derken, rahmetli Ali Rana Tarhan'ın C.H.P. himayesin- deki "MÜSTAKİL GURUP" ko- medyasını tekrar Ooynıyacağız ga- liba! (Kudretten) artinin nizamnamesini, üç C.H.P. Pp âşıkı enç hazırlayıvermiş. "— Program?.." “— Program ar- kadan gelsin!" Sonra kurucuların C.H.P. ye sempatisi de varmış. Ay- rıca kurucular arasında öylelerinin adı geçiyor ki; bunlardan biri önce C.H.P. li, sonra D.P. li sonra Hür. Hür. P. li sonra gene C.H.P. li ol- muş "Şimdi sıra yenisinde" diyor- muş. "Peki ötekiler, kim onlar, çok mu meşhur, muteber?". Bilen yok biri yeni başyazar, öteki Doçent, beriki, o da Doçent. Maksat muva- zene kurmak. 1 doçent * | yazar 13 eski C.H.P. li * 5 yeni C.H.P. li * 4 kayıtsız C.H.P. li * 3 mu- habir * 4 gazete—3 üncü bü- yük parti. | ktidara göz koyan ve her nasılsa kendisini bu makama lâyık ve namzet gören Cumhuriyet Halk Partisi tecrübesiz ve (o mühimsen- miyecek bir rakibi memnuniyetle karşıladığını açıklamakla (niyetini ve içyüzünü bir kere edaha ortaya koydu. Bir iktidara karşı muhalefet saflarında mevzi aldığı zaman sırf bu sıfatından dola Cumhuriyetçi Köylü Millet Partisini destekliyen gazeteler ve yazarlar, şimdi başarı- nı Havadis ile D.P. çıkan sız bir parti teşebbüsünü mal bul- muş mağribi gibiC.K.M.P.ye ter- cih ettiklerini ve politikayı C.H.P. ile yeni kurulmak istenen parti a- rasında taksim etmek suretiyle muvazene kurmaya yeltendiklerini göstermişlerdir. (Havadisten) ÇAP. nin aydınlar kanadını tem- sil ettiği söylenen bu genç ya- zarın yeni kurulacak bir partinin genç yazar, aydınlar (tarafından kurulacak, itibarlı yeni bir partiye katiyen taraftar olmadığını bildir- miştir. Kendisinin gerici bir parti ile karşı karşıya kalmayı tercih ettiğini daha önce başka bir yazı- sında okumuştuk. Ik Partisi Genel Merkezinden, bir parti kurulda diye sağa, sola haberler ouçurulup, ortalık tahsis edilmek suretiyle, yapılan tadil tek- lifleri öldürülmek O istendi. Dünkü Ulus'un .baş yazısında, parti ola- yının taktimi ibretle okunmaya değer, Açıkça biz koltuğa oturma- dan, böyle bir şeye gidilemez den- miştir. Sayın İnönü hasta yatağın- dan telâşla kaldırılmış, gerçekte hazırlanan basın mizanseni, söyle- dikleri sözü ile politik bir tehdit- tir. "Cesaretli bir hamle", neden cesaret oluyor? bu yurtta demok- rasi kendilerinin emeli değilmidir? Demokrasi çok partili orejim ise, bu parti kurma neden cesaret olu- yor? Yoksa, ancak kendilerinin tas vip edecekleri kimselerin mi bir parti kurabileceğin (söylemek İs- tiyorlar? Tehlike nereden, kimden geliyor, bunu açıklamak tarihi so- rumlulukları icabıdır. (öncüden) 23