13 Mart 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

13 Mart 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER etti. Cadillac'ın gerisinde üç otomo- bilden müteşekkil bir konvoy bulun- maktaydı. Yeni Meclis binasının ar- ka tarafındaki tunç kapının önünde nöbet tutan genç adamlar hummalı bir faaliyete giriştiler. Foto muha- birleri boyunlarında asılı makinele- rini hazırladılar ve kapının hemen sol kenarında mevzi aldılar. Hâdise, bitirdiğimiz haftanın so- nundaki cuma günü cereyan ediyor- du. Saatler tamı tamına 15'i göster- mekteydi. Askeri cip süratle ilerledi ve tunç kapının takriben 20 metre i- lerisinde park etti. Onu takip eden siyah Cadillac numarasızdı ve Cum- hurbaşkanlığı forsunu taşımaktaydı. Onun park yeri kapının hemen önün- deki pırıl pınl asfalt oldu. Cadillac- -- şoför mahallinde oturan yakışıklı bir albay süratle yere atladı, Cadil- lac'ın arka kapısını açarak lâcivert sivil elbiseli babacan bir adamın in- mesine yardım etti. Böylece İhtilâlin başı Gürselle maiyeti erkânının, Ku- rucu Meclis müzakerelerini takip et- mek üzere yeni Meclis binasına yap- tıkları ilk ziyaretin birinci adımı a- tılmış oldu. Aslında her sey saatlerin 14.30'a yaklaştığı (o sıralarda (başlamıştı. O saatlerde yeni Meclis binasının kori- dorlarında dolaşan bir takım genç a- damlar her rastladıkları ilgili memu- ra Başkan Gürselin yeni Meclis bina- sına yapacağı ziyaretin saatini ve gi- receği kapıyı soruyorlar, fakat bir türlü sadre şifa bilgi elde edemiyor- lardı. İş başa düşünce gazeteciler, babacan Başkanın gireceği kapıyı bizzat keşfetmekte gecikmediler. Baş kan arka taraftaki tunç kapıdan gi- recek vs hiç yorulmadan üst salon yoluyla Milli Birlik Komitesi ve da- vetlilerin Meclis çalışmalarını takip ettikleri locaya gidecekti. Bunun için her türlü hazırlık İkmal edilmişti Hazırlığın son safhasına bizzat ga- zeteciler de şahit oldular» Bu son ha- zırlık tunç kapının Önünde cereyan e- diyordu. Bir hademe. Gürselin basa- cağı yerleri paspasla silerken, Milli Emniyete kensup sivil memurlar da son emniyet tertibatını alıyorlardı. Gazeteciler kendi aralarında sohbete dalarak Başkanı beklemeğe koyuldu- lar. Saat 15'e yaklaşırken tunç kapı- --- önünde Devlet Bakam ve Başba- kan Yardımcısı Fahri Özdilek görün- dü, Özdilek, hazırlıkları bizzat tetkik etti ve sonra ilgililere emirler vere- rek içeriye girdi. Nitekim biraz son- ra da beklenen miısfir ve maiyeti ye- ni Meclis binasının arka kapısı önün- deydiler. 8 Besmeleyle atılan adım Gürsel, yakışıklı Albay Agasi Şenin yardımıyla siyah Cadillac'ın ka- pısında ilk adımım atarken flâşlar patlamağa başladı. Gürsel bir an du- raladı, sonra sağ elinde tuttuğu zarif bastonuna dayanarak arabadan indi. Yüzündeki geniş tebessüm güvenlik telkin etmekteydi. Solunda Fahri Öz- dilek, sağında Temsilciler Meclisi Başkam Kazım Orbay bulunuyordu. Babacan Gürsel, Kâzım Orbaya dön- dü ve elini hararetle sıkarken: " Hürmetlerimi dim" dedi. Mütevazı Orgeneralin eski Genel Kurmay Başkanına fısıltı halinde söylediği ilk sözler bunlar oldu. Son- raağır ağır yürünmeğe başlandı. Gürselle Orbay, kendi aralarında ko- nuşuyorlardı. Kısa süren bu konuş- mada ilk sual Temsilciler Meclisinin kibar tavırlı Başkanından geldi: sunarım efen- " — Efendim, acaba yoklamadan evvel mi, yoksa yoklamalar yapıldık- tan sonra mı konuşmak arzu edersi- niz?" Gürsel bu suale ayni fısıltılı sesle: "— Nasıl isterseniz... Benim için beis yok. İsterseniz yoklamadan ev- vel konuşayım" diyerek mukabelede bulundu. Fakat Başkama hemen solunda yürümekte olan Başbakan Yardımcı- sı Özdilek, Gürsele doğru hafifçe eğilerek: "— İsterseniz yoklamalardan son- ra konuşun" dedi. Babacan Gürsel bu talebe de rıza gösterdi ve: "— Olur. benim için beis yok. Siz nasıl isterseniz..." dedi. Başkanın tarihi konuşmasının Ku- rucu Meclis yoklamalarından sonra yapılmasına karar verilerek tunç ka- pının önüne gelindi. Gürsel burada Başkan Gürsel yeni Meclis binasında Besmeleyle açılır dükkanımız.... AKİS, 13 MART 1961