13 Mart 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

13 Mart 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER tutulmuştur. Ancak, Ordu ile Milleti karşıkarşıya getirmek gayesiyle oce- miyete tohumlar ekenlerin başka yol- lara da başvurabilecekleri, D.P. oyu avının ise bu gayretleri kolaylaştıra- cağı hesaplanmamış değildir. Gürsel, konuşmasıyla kötekten evvelki son tekdiri yapmıştır. Ancak, Başkanın sözleri bir başka bakımdan daha dikkati çekti. Seçim- lerin erkene alınması otasavvurunda değişiklik oOyoktu ve Kuyrukların maksatlı (o kıpırdanışları hiç kimseyi aldatmamıştı. Milli menfaatin nerede olduğu halâ en mükemmel şekilde görmüyordu, işleri uzatmanın sayı- sız mahzurları her geçen gün biraz daha iyi deliriyordu ve milletin son- suz minnet hisleriyle gitmek dururken isteristemez gidemeyecek hale düşüp sonuna kadar getirilen bir işi berbat etmek hiç kimseye hoş gelmiyordu. Millet iradesiyle işbaşına gelecek po- litikacılara iktidar elbette ki kayıt- sız şartsız, opaternalist temayüllere iltifat edilmeden devredilecekti. Gür- sel, konuşmasında onların da kulağı- nı bükmekte fayda gördü. Anayasa nihayet bir kâğıt parçasıydı. Esas o- lan o metnin ruhuydu. Devlet Başka- nı, Çirkin değil, Güzel Politikacılara hitaben şunları söyledi: — Yalnız şunu ehemmiyetle ifa- de ve temenni etmeliyim ki, 2. Cum- Anayasa Komisyonu üyeleri huriyet yalnız dir şekil değişikliğin- den ibaret olmas Çalışmalarımızın en mühim gaye- si devletimize, idaremize, idare adam- larımıza ve milletimize yeni bir zih- niyet ve anlam getirmesi olmalıdır. Artık Anayasanın vatandaşlara tanı- dığı haklar ve hürriyetlere kimse el uzatmamalı ve bunu aklına bile ge- tirmemelidir. Vatandaş korkusuz ya- şamalı, istediği gibi gezmeli, düşün- düğünü söylemeli ve yazmalıdır. Se- çim hakkı teminat altında bulunma- lı ve seçim mutlak dürüst yapılmalı- dır. Bu hususta vatandaşın hiçbir tereddüt ve şüphesi olmamalıdır. Devlet kapıları bir ticaret ve ka- zanç yolu olmaktan mutlak surette çıkmalı, memleket vazifesi yeri ve şeref ocağı olmalıdır." Başkanın bütün sözleri 'gibi bu sözleri de, Kurucu Meclisi dolduran politikacılar tarafından hararetle al- kışlandı. O akşam, konuşmanın met- nini gören -izinli olduğundan Mecliste 'yoktu- İsmet İnönü Devlet Başkanı- nı bütün kalbiyle tasvip ettiğini bil- dirdi. Konuşmasını bitiren Gürsel, Ku- rucu Meclis o çalışmalarım dikkatle takip etti ve oturumun sonuna kadar kaldı. Meclis tatile ogirerken kalktı ve maiyeti ile birlikte Milli Birlik Komitesi Başkanlığı oOodasına geçti. Burada kalışı o 16.40'a kadar sürdü. Rötuşa sunulan panoramik fotoğraf Anayasa Tasarısını Dinlenme esnasında kahvesi az, şe- keri ortadan az bir kahve içerek per- hizi bozdu. Başkanın yeni Meclis binasına yaptığı bu ilk ziyaret pek verimli ol- du. Bir defa, Devlet Başkam mühim bir meseleyi Kurucu Meclis üyeleri- nin ıttılaına arz etmiş ve Hükümetin bu meseledeki tutumunu açıklamıştı. öte yandan, Komite Başkanlığı oda- sında arkadaşlarıyla müdavele-i ef- kârda, bulunmuştu. Bir üçüncü fayda daha vardı ki bu, bir parça hissiydi. Orgeneral, yeni Meclis binasının salonlarında odolaşmaktan pek mü tehassis olmuştu Başkan 16.44 de yeni Meclisi terketti. Sonun başlangıcı Başkan Gürselin Mecliste yaptığı bu mühim konuşma mesut bir hâ- disenin ertesi günü cereyan ettiği i- çin daha da çok ilgi topladı. Mesut hâdise İkinci Cumhuriyet Anayasası- nla imza merasimiydi. Bunun içindir ki Gürsel çalışmaları överken bilhas- sa bu meseleden bahsetmeyi lüzumlu lisi Başkam Kâzım sİ, im Kanunun Meclisinde büyük bir titizlikle müza- kere edilmesi seçimlerin yakın oldu- guna işaret sayıldı ve siyasi sühune- tin hayli yükseldiği bir sırada her iki tasarının bir an evvel kabul edilmesi imzalıyorlar AKİS, 13 MART 1961