13 Mart 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

13 Mart 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

SANAT Haberler Cemal Nadir Güler Türk karikatür sanatının büyük ön- -ü ve ustalarından Cemal Nadir Gülerin ölüm yıldönümü dolayısıyla Türk-Amerikan Derneğinde, sanatçı- nın eserlerinden derlenmiş bir kari- katür sergisi açıldı. Cemal Nadir, karikatür sanatı- mıza büyük yenilikler getirmiş, o ba- tılı anlamıyla ilk kaıikatüristimiz- dir. Genç yaşında, kendisinden daha güzel eserler beklendiği bir o sırada ölmüştür. Aradan geçen yıllar Ce- mal Nadirin karikatür sanatımızda- ki yerini daha iyi anlamamıza yar- dım etmiştir. Bugünkü genç karika- tür sanatçılarımızın yetişmesinde ör- nek bir hizmeti olduğu inkâr edile- mez Akla Kara, Dalkavuk, Amcabey gibi unutulmaz tipleri yaratan ve yıllarca yaşatan Cemal Nadirin, yıl- lar sonra kendi eserlerinin sergilen- mesi suretiyle anılması, övülecek Ur kadirbilirlik örneğidir. Basın Tayının Sanat Bültenleri Basın-Yayın ve oTurizm bakanlığı bir süreden beri Sanat Bültenleri yayınlamaktadır. Edebiyat, . müzik, Tiyatro, Opera, Bale, Folklor, Tanıt- ma, Resim, Heykel, El İşleri ve Sine- ma konularında iç ve dış olayları, haberleri, yorumları derleyen ve Dış Olaylar, İç Olaylar olmak üzere ayrı ayrı yayınlanan bu bültenler, bir ay içindeki bütün sanat olaylarım geniş ölçüde özetlemesi bakımından çok yararlı olmaktadır. Bültenler, Yayınlar ve Haberler Dairesi tarafından hazırlanmakta, bütün dergi ve gazetelere gönderil- mektedir. Bu suretle dergilerin ve ga- zetelerin sanat olaylarıyla ilgili ha- berleri güvenilir bir kaynaktan sağ- lamaları da mümkün olmaktadır. Bu bültenlere, sanatla yakından ilgilenenlerin abone olabilmeleri de sağlanırsa, çok faydalı bir hizmet görülmüş olacaktır. Sanatsevenler Kulübü Sanatsevenler Klübünün olağanüstü kongresi geçen hafta pazar günü yapıldı. katılmıştı. Bu ilgisizliğin sebebi üze- rinde konuşanlardan biri şöyle dedi: — E kardeşim, şimdi klüp eskisi gibi değil ki. İkiyüz bin liraya yakın borç var. Eskiden değirmenin suyu- nu kimse düşünmezdi. Şimdi suyu üyelerin bulman gerekiyor. o Üyelik zorlaştı." Kongre genel olarak büyük bir sükünet içinde geçti. Bu biraz da AKİS, 13 MART 1961 sürpriz oldu. Çünkü aylardan beri muhalefet cephesinde çalışanların, eski yönetim kurulunu top ateşine tutacakları sanılıyordu. Tam aksi oldu. O kadar ki. çalışma raporu o- kunduktan sonra kimse söz almak istemedi. Bereket üyelerden biri bu uzun süreceğe benzer sükütu bozdu. Klübün borçları görüşüldükten son- ra, herkesin merakla beklediği seçim- lere geçildi. Yönetim Kurulu üyeliği için onbeş kadar aday adı kara tah- taya yazıldı. Adayların çoğu yeni ad- lardı. Şimdiye kadar klüp işlerinde sorumluluk o yüklenmemişlerdi. . İlk anlarda, Yönetim Kurulunun baştan sona değişebileceği bile tahmin edi- liyordu. Seçimlerin sonunda kongre baş- kanı seçilenleri okudu. Klübün Yeni Yönetim Kuruluna seçilenler şunlar- dır: Munis Faik Ozansoy, Muhtar Körükçü, Dr. Şinasi Kıpçak, Fehmi Özçelik, Ümit Serdaroğlu, Suat Be- riker, M. Sunullah Arısoy. Eski yöne- tim Kurulundan başkan Prof..Celâl Ertuğ, Dr. Hayati Sevgen, Bülent Sokollu seçimi kazanamadılar. Doğrusu söylemek gerekirse, eski yönetim kurulu çok güç Ur devrede ağır osorumluluk yüklenerek ( işba- şına gelmiş ve iyi çalışmıştı. Bir yan- dan klübün, altından birdenbire kal- kılması zor borçlarım taksite bağla- tabilmiş, öbür yandan da çeşitli sa- nat çalışmaları yapmıştı. Bilhassa Dr. Hayati Sevgen ile Bülent Sokol- lunun yeniden görev alamamaları gerçekden sürpriz oldu. Çünkü bu iki üye de, klüpte en faal kişilerdendi ve çalışmalarıyla faydalı oldukları gün gibi aşikârdı. Yeni seçilen Yönetim Kurulu yaptığı görev taksiminde, Başkanlı- ğa Munis Faik Ozansoyu, İkinci Baş- kanlığa Muhtar Körükçüyü, Genel Sekreterliğe Fehmi özçeliki, Sanat Kolu Başkanlığına M, Sunullah Arıso yu, Organizasyon Kolu Başkanlığına Dr. Şinasi Kıpçakı. Saymanlığa Suat Berikeri, Veznedarlığa da Ümit Ser- daroğlunu getirdi. Ayrıca büyük bir ihtiyaç hissedilen Klüp Müdürlüğü görevini de, r üye bir gün nöbet tutmak suretiyle yapmayı kararlaş- tırdılar. Sanatsevenler Klübünün bu yeni dönem içinde daha hareketli ve fay- dalı bir çalışmaya yönelmesi beklen- mektedir. Dergiler Bu ayın başında yeni bir dergi oya- yın alanına girdi. Aylık kültür den olarak yayınlanan "İmece ilk sayısıyla basında haklı ve bet yankılar uyandırdı. Derginin bu sayısında başyazının İsmet İnönü ta- rafından yazılmış olması da, dergi için büyük bir şanstır. Genellikle köy meselelerini, eğitim ve öğretini konularını inceleyen derginin ilk sa- yısında İnönüden başka kalburüstü ve sevilmiş yazarların da yazıları var. Sabahattin Eyüboğlu, Hasan Ali Yücel -ki bu yazısının yayınlandığını göremeden ölmüştür- Azra Erhat, M. Başaran, Fakir Baykurt, Yaşar Ke- mal, Mahmut Makal dergide yazan- ların başmda gelenlerdir.. Dergi daha çok abonelerine gön- derilmektedir. Ankarada ayda bir o yayınlan- makta olan "dost" dergisi, Nisan ba- şından itibaren büyük boyda ve da- Cemal Nadirin Setini bir köşe Unutulmayan sanatkar