13 Mart 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

13 Mart 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

hattâ İkinci Başkanlığı dahi istemi- yorlardı! Ama Y.T.P. liler faka bas- madılar ve hiç bir taahhüde girmeye yetkili olmadıklarını belirterek mü- racaatı Ankaraya, Genel Merkeze ra- por edeceklerini bildirdiler. Teşebbü- sün arkasında, eski ve halis D.P. liler vardı.Bunların gayreti oyların bö- lünmesine mâni olmak ve C.H.P. nin karşısına bir blok çıkarmaktı. Bö- lükbaşının C.K.M.P. sinin ne uzaya- bileceği, ne okısalabileceği oyolunda doğru bir bükme varmış bulundukla- rından D.P. oylarını bir kanala akıt- mak istiyorlardı. Aslına bakılırsa sosyal kanunların normal tasfiye a- meliyesi en sonda bu durumu gerçek leştirecekti ama sosyal kanunlar elle değiştirilmediğinden birleşme O bitir- diğimiz hafta dağın arkasında değil- di ve iki partiden birinin -muhteme- len Y.T.P.. nin-, yahut oYassıadadan bir has Demokrat beraat edip çıkar- sa iki partinin birden ufalanıp dağıl- masını beklemek şarttı. Hükümet Sırça köşkte oturanlar General Gürsel yeni Meclis binasın- da Milli Birlik Komitesine ayrı- lan küçük salonun kapısına geldiğin- de Komite üyelerinden hemen hiç bi- ri salonda bulunmuyordu. Generalin yanında Fahri Özdilekle Temsilciler Meclisi Başkam Kâzım Orbay vardı. Üçü birlikte kapıdan girdiler. Gürsel kendisini bir koltuğa bıraktı ve tatlı tatlı gülümsedi. Milli Birlik Komitesi üyeleri birer ikişer gelmeğe ( başladılar. İlk gelen Sıtkı Ulaydı ve şen general gene gü- lüyordu. Gürsel ve beraberindekiler sohbete koyuldular. Bu arada Devlet Başkanına ortadan az şekerli, kahve- si az, Orbaya orta, Özdileke ise az şekerli birer kahve ısmarlandı. Meh- met Özgüneş, Muzaffer Yurdakuler ve diğer Komite üyeleri küçük sa- lona girdiklerinde saatler 16 yı gös- teriyordu. Kapı, General Gürselle yanında- kilerin üzerine kapandığı zaman bu önemli toplantının haberi kulağı de- lik muhabirler tarafından alınmış ve gazetelerine uçurulmuştu. Komite, denilebilir ki aylardır ilk defa Gürse- lin başkanlığında önemli bir toplantı yapıyordu. Babacan General kahve- sini yudumlarken: "— Sizleri özledim çocuklar" dedi ve etrafını saran ihtilâlin öncülerine şefkatle baktı. Sonra onları gene bir iftar yemeğine davet etti. Kahvesini telvesine kadar içtikten sonra yerin- de hafifçe -doğruldu ve tartışmalara geçildi. AKİS, 13 MART 1961 YURTTA OLUP BİTENLER OTOMOBİL SALTANATI — Demokrasi rejiminin (o başlangıcın- dan bu yana Devlet hizmetine tahsis edilen resmi arabaların keyfi şe- kilde kullanılması bir büyük dert olmuştur. yet yeni bir düzene girerken, günün meseleye de elatmış ve derdin tedavi İhtilâlle birlikte ocemi- iktidarı, pek yerinde olarak bu edilmesi için bir çâre bul- muştur. Çâre, Devlet hizmetinde kullanılan resmi otomobillerin k l i en göze batar yerlerine pabuç kadar harflerle "Resmi evlet Hizmetine Mahsustur" ibaresinin konulması şeklinde bulunmuş- tur. Fakat bu, ezeli bir derdin giderilmesi için kâfi gelecek midir? Orasını zaman gösterecektir., Fakat şimdi fertlere . bir mühim vazife düşmektedir: Mahsustur" ibaresi mez, durumu Üzerinde bulunan otomobilleri orada burada görür gör- ilk akla gelen gazeteye haber vermek... "Resmi Devlet Hizmetine Galiba bu derdi halletmenin en kolay yolu da budur. Toplantı hemen hemen 45 dakika devam etti ve Gürsel arkadaşlarına bâzı hususlarda aydınlatıcı bilgi ver- di. Toplantı boyunca en fazla konu- şan, Komite Başkam oldu. Diğerleri dinlemeyi tercih ettiler. Generalin sözleri, daha evvel Meclis Genel Ku- rulunda yaptığı konuşma etrafınday- dı. Artık mesele tavazzuh etmişti. Suyun altındaki faaliyet suyun yüzü- ne çıkıyordu. Dikkatli davranmak ve müsamaha etmemek gerekiyordu. Sözün burasında Komite üyelerinden biri: " — Paşam, bugünkü konuşmanız politikacılara pek İyi bir ders oldu" dedi Gülüşüldü. Konu daha sonra se- limlerin yapılacağı tarihe döndü. Ge- neral, genel seçimlerin yapılman için gerekli hazırlığın bitmek üzere oldu- gunu, bundan ötürü fazla bekleme- mek gerektiğini rene ilk konuşması- nın ana fikri etrafında anlattı. Gürsel odayı terkederken, arka- dökmüş bir adamın . Pek neşeli, memnundu, Özdilekle birlikte Mec- listen çıktılar. Komite üyeleri de te- ker teker Meclisten ayrıldılar. At, binenin.. Aslında, Gürselin bu toplantıdaki izahından daha evvel meselenin üzerine eğilinmişti. İhtilâl Hükümeti ve M.B.K. geride bıraktığımız hafta içinde iki meseleyle ziyadesiyle meş- gul oldu. İlk plânda ele alınan mesele, mün- fesih D.P. ye oy vermiş olan iyi ni- yetli vatandaş kitlesinin şu veya bu şekilde yanlış yola sevkedilmesini önlemekti. Nitekim İçişleri Bakam Nasır Zeytinoğlu bu meseleyle ya- kından İlgileniyor ve bakanlığının bütün imkânlarım kullanarak günü gününe illerden mufassal malümat alıyordu. Gelen haberlere bakılırsa, durum pek Öyle büyütülecek gibi de- 15