13 Mart 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

13 Mart 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

YASSTIADA DURUŞMALARI seriye intikali dolayısıyla adı gecen Orta Anadolu vilayetimizde de bir sene süreyle aynı görevi deruhte et- ti. Nihayet İstanbula tâyin olundu. Yıldızdaki Birinci (Ordu Muhabere Taburunda bir sene hem Bölük Ku- mandanlığı, hem de Harekât Subay- lığı yaptıktan sonra, Foto - Film Mer kezinin başına getirildi. Eraslan, sanatkâr ruhlu bir as- kerdir. Radyolarda Ordu Saatlerinde müteaddit konuşmalar yapmıştır. Gençliğinden beri amatör fotoğraf- çılığı kendisine "hobby" «dinmiş, bir- çokları neşredilen kahramanlık men- kıbeleri yazmıştır. Her vazife aldığı kıtada kendisine sinema müdürlüğü vermişler, ayrıca moral eğitim faa- liyetlerinin gözdesi olmuş ve organi- zatörlüğünü (o yapmıştır. Şenliği ve şakraklığı, o hoşsohbetliği, (omertliği ve çalışmak kadar yaşamasını da bi- len mizacı dolayısıyla, bir toplulukta hemen temayüz eder. Böylece Foto- Film Merkezi Başkanlığına getiril- mesi tamamiyle bir tesadüf eseri ol- mamış ve mütevazi Eraslan, esas is- tidadını doğduktan tam 85 yıl sonra gösterebilmiştir. Nitekim yeni göre- vindeki ehliyet ve başarısının en mü- nakaşa kaldırmaz delili, aradan sekiz cene geçmiş olmasına rağmen hâlâ -Film Merkezinin başında tutul- -asıdır. Eraslan onbeş sene önce evlenmiş ve ikisi kız, üç çocuğu olmuştur. Ço- cuklarının en büyüğü ve erkeği Tan- ju Eraslan, sinemaseverlerin yaban- cısı olmamak lâzım gelir. Ondört yaşındaki Tanju, Etiler Ortaokuluna devam ederken, birçok filmlerde ve dublâjlarda erkek çocuk rolleri al- maktadır. Haremdeki Merkez Foto-Film Merkezi, Yıldız Sarayının köhne ve rutubetli müştemilâ- tına yerleşmiştir. Büro olarak kulla- nılan yer, eski Kızlar Dairesidir. Bir zamanlar dilberlerin dolaştıkları oda- larda, şimdi Mehmetçiğin postalının nalça ve kabara sesleri aksetmekte- dir. Eraslan makamım, Harem Ağa- larından tevarüs etmiştir. Develop- tamir, omatipo ve redüksiyon ii ia ai film okitaplığının, malzeme ve teçhizat deposunun, mon- taj ve senkron» ses ve fotoğraf stüdyolarının bulunduğu yerler et- ki cariye hamamıdır. Aynı zaman- da Harp Akademilerinin de kullan- dığı sinema salonu, Sultan Abdül- hamidin küçük, fakat şatafatlı özel tiyatro salonudur. Ses stüdyosu, ken- disine duyulan minnettarlığın onişa- nesi olarak Fuat Uskunayın aziz ha- tırasına ithaf edilmiş ve antresine merhumun koca bir portresi konmuş- tur. Fakat bütün o sıvası dökük ve 24 “Düşüklerin i içyüzü" filminin afişi Modern Sefiller yosun tutmuş duvarlar kırmızıya bo- Kadrosunda oEraslandan başka fasulye çuvallarıyla gizlen- miş, salaş ahşap kısımlar onarılmış veya yenilenmiş, hummalı bir çalış- ma neticesinde, herşey yoktan vare- dilmiştir. Harikulade temizlik ve ba- kım, intizam ve disiplinli çalışma, zarfı çirkin, mazrufu güzel Foto-Film Merkezini mükemmel hale sokmuş- tur. Amerikan askeri yardımından getirtilebilen modern malzeme Oo ve teçhizat ta» Foto-Film Merkezini -ta- rihi dekoruyla tenakuz teşkil ederce- sine- piyasadaki eşlerinden üstün bir duruma yükseltmiştir. Nitekim Tür- kiyedeki ilk renkli film de, Otuzüçün- cü Cumhuriyet Bayramı ismiyle-çe- kilmesi ve developmanıyla -orada ha- sırlanmış ve moral mükâfatına hak kazanmıştır. yanmış, Orgeneral Cemal Gürsel, K. K. K. iken S Nisan 1990 da Foto - Film Merkezini gezmiş ve tam üç saat sü- ren teftişini müteakip ihtisaslarını şeref defterine şöyle yazmıştır! "Görmemek ve bilmemek ne kötü. Ben Film Merkezini asla böyle dü- şünmemiştim. Bu beni son derece memnun eden bir sürpriz oldu. Bu- raya mükemmeliyeti verenleri takdir ve tebcil eder, bu muvaffaki- ap mesaücrinin devamım temenni ederi bir diğer değerli Kara Muhabere Bin- başısı, Hayrettin Küçükoğlu, iki ye- deksubay, 24 Kara, Deniz ve Hava assubayı ve 6 sivil memur bulunan Foto-Film Merkezi, Şubat «onuna kadar tarihi Yassıada duruşmaların- da 14 bin metre film ve 30 bin fotoğ- raf çekmiş, ayrıca 82 bin metre ses almıştır. Jimnastikhaneden bozma salonda iki ses alma cihazı -tape re- corder- devamla surette çalışmakta- dır. Önemli dâvalarda üç, diğerlerin- de bazen bir, bazen iki operatör faa- liyet göstermektedir. Foto-Film Mer- kezinin günde bin resim çekip tabe- decek kapasitedeki fotoğraf stüdyo- su, aynen Yassıadaya nakledilmiş- tir. Har gün, İkisi resim çekmek, di- ger ikisi do tab işleriyle uğraşmak üzere dört fotoğrafçı vazife başında- dır. Resimler, isteyenlere beheri 25 lira mukabilinde satılmaktadır. Her gün gazete ve mecmualarda gö- rülen Yassıada resimleri, Foto-Film Merkezinin eserleridir. Merkezinin bunlardan lirin tamamı, İstanbulda inşa edile- cek muazzam Üniversite Talebe Si- tesine sarfedilecektir. o Foto-Film Merkezi, 10 Ocağa kadar, 75 bin li- ralık masrafa mukabil, takriben 800 bin liralık hasılat temin etmiştir. Kâr, İrtibat Bürosu hesabına bir AKİS, 13 MART 1961