13 Mart 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

13 Mart 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

vat, tarafsız vatandaşın ve aklıselim sahibi kişilerin antipatisini kolaylık- la Üzerine çekiyor, böylece örülmeğe çalışılan ağ bir taraftan sökülüyordu. Zaten, aslına bakılırsa, DP. oyla- rına güvenerek ortaya çıkan Y.T.P. daha ilk günden, aradığı gibi bir ku- cağın kendisine acık olmadığını gör- dü. Eski D.P. militanları Ekrem Ali- canı tutmadılar, dehşetengiz arka- daşlarını ise ciddiye almadılar. Ali- cancılar zaten Hür P. hareketi sıra- sında D.P.. saflarından ayrılmışlardı. Kalanlar, Alican gibilere Halkçılar- dan az sevgi besliyorlardı. Bu yüzden, Y.T.P. nin açık şemsiyesi altına sı- gınanlar daha ziyade D.P. devrinde vurdukları milyonları emniyet altı- na almaya çalışan akl-ı evvel bir kaç iş adamından ibaret kaldı. Kanlarına politika virüsü işlemiş, teşkilâtçı, cer- bezeli Demokratlar ise Gümüşpalayı, bu yeni adamı tercih ettiler. Ağustos böceğiyle karınca Hakikaten, Y.T.P. idarecileri başla rı elleri arasında hâl-i pür melal- lerini düşünürlerken usta avcı Gü- müşpala A. P. ne "İstanbulda ilk lev- ha asan siyasi teşekkül" payesini ka- zandınverdi. Kapı gibi levhanın asıl- dığı O Merkezi, yıllar öncesi feshe- dilip dağıldığı ve C.K.M.P. ile birleş- tiği halde Gümüşpalanın zafer kazan- mış bir kumandan cakasıyla kendisi- ne ilhak ettiğini açıkladığı Türkiye Köylü Partisinin Genel Merkeziydi. Bu Merkez, A.P. Genel idare Kuru- luna giren eski T.K.P. Genel Başkam Tahsin Demirayın sahibi bulunduğu Türkiye Yayınevinin bir bölümüydü. Ahşaptı, salaştı ama. Vilayetin he- i mevkii dolayısıyla İl Merkezi olarak kullanılmağa son de- rece elverişliydi. A.P. nin 11 kişilik müteşebbis İl İdare Kurulunun başı- na, emekli Hava Korgenerali Enver Akoğlu getirilmişti. Akoğlu, eski D.P. nin tanınmış kıymetlerindendi, Ankara İl Başkanlığı yapmış, Anka- ra milletvekili adayı olmuş ve hattâ hizmetlerine mukabil oODevlet Hava Yollan Umum Müdürlüğü ile de tal- tif edilmişti! Telgrafçı lakabıyla mâ- ruf, azle uğramış sendikacı ve A.P. Genel İdare Kurulu üyesi Nuri Be- şer, açılış töreninde gazetecilere ta- kılar ak: — Onbir kişide sâdece üç kuy- ruk var" dedi ama, gerçekte müte- şebbis İl İdare Kurulunun beşi eski D.P. liydi. Üyelerden biri de, C.K.M. P. den ayartılmaydı. Gene Beşer, İl Merkezinin önünde gazetecilere, Türkiye (Yayınevinin ahşap ve salaş binasını göstererek: e neyi hatikiatiyDE” diye sordu. AKİS, 13 MART 1961 Sonradan cevabı da kendi verdi, manidar bir tebessümle: — Eski D.P. nin Gümüşsu ki ilk İstanbul İl Merkezini, mi?" şeklinde konuştu. . Üçüncü Ordu Kumandanıyken as- keri meziyetlerinden ziyade imarcı- lığı ile Doğu Anadoluda şöhret kaza- nan Gümüşpalanın da huzuru ile Ger nel Başkanın İstanbuldaki ikâmetgâ- hı Sirkecideki oipekpalasta yapılan basın toplantısında açıklanan listede sürpriz isim, felaketzede Tan Mat- baasının sahibi, elisıkı Halil Lütfi Dördüncü oldu. A.P. lilerin, ne hik- metse, Dördüncüye fevkalâde hürmet gösterdikleri (oOgözden kaçmıyordu! Bunun sebebi hemen anlaşıldı. yunda- değil ae YURTTA OLUP BİTENLER rin Son Havadisin iftihar ettiği ya- zarlardan biriydi! o Eski Havadisçi- ler Gökhan ve Hami ikilisi, Dördün- cünün ortaklık teklifini ve Son Hava- disin Tan Matbaasına naklini ciddi- yetle nazarı itibara aldıklarım bu sırada açıkladılar. A.P. liler aynı başarıyı Ankarada da gösterdiler. Enver Akoğlunun Ankara D.P..il başkanlığı sırasında hukuken İkinci Başkan sıfatını taşı- yan, fakat fiilen teşkilâtla ilgilenen ve Ankara ilinin eski Demokrat çev- relerinde iyi bir isme sahip bulunan Âdil Ünlüyü -Menderese ve onun tut- tuğu Eren biraderler grubuna muha- lif kalmıştır- o başkanlığa getirdiler. Menekşe Sokaktaki Y.T. P, Merkezi Laflafı açar; ama sadece lafı... A.P. nin, nâşir-i efkârı hazırdı. Geçen haftanın sonunda kesif bir rek- lâm kampanyası ile "yepyeni bir hü- viyet ve kadro" ile çıkmağa başlıyan Son Havadisin, A.P. nin organı va- Zifesini memnuniyetle sırtlanacağın- dan hiç kimsenin şüphesi yoktu. Şim- di dehşetli Peyami Sefayı da alarak sacayağını tamamlıyan meşhur Gök- han ve Hami biraderlerle ideal arka- daşlarının kontrolüne geçen Son Ha- vadisin (Bk. AKİS - Sayı: 349) hi- tabedeceği kütle, o tâvizler yağdıran Gümüşpalanın açtığı şemsiyenin al-, tunı cazip bulup kümelenenlerden başkası olmayacaktı. Üstelik, A.P. Genel İdare Kurulu üyesi Cevdet Pe- Adil Ünlü heyetini kendi kafasındaki eski Demokrat arkadaşlarından kur- du ve Ankara köylerinin D.P. mili- tanlarına, taraftarlarıyla birlikte gi- recekleri partinin bu parti olduğu yo- lunda haber saldı. A.P. aynı kıstas- larla Eğede de teşkilâtlanmaya baş- ladı. Gümüşpala işlerden öylesine memnundu ki 15 Mayısta seçim ya- pılmasına hiç bir itirazı bulunmadı- ğını bildirdi. Emekli Orgeneralin tek gafı,, Kuyruk ve Düşük kelimeleri hakkındaki olüzumsuz ve faydasız müdahalesi oldu. Allahtan ihtiyatsız Alican. içine düştüğü çuvaldan gelen seslere kulağını kaptırıp aynı şeyi üstelik bir kaç gün rötarla söyledi 13