12 Mart 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

12 Mart 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

YURTTA OLUP BİTENLER nu görenler feryadı bastılar. Bir A. P. li bitirdiğimiz haftanın içinde bir gazeteciye: " — Emniyette bir kaide vardır. Yankesicileri yakalamak için sabıka- lı yankesicilerden faydalanırlar. Her- halde bizim Genel İdare Kurulu da bu yolu seçmiş olacak" dedi ve son- ra koyu bir kahkaha attı. Konuşan müfrit sayılan bir A. P. li milletve- kiliydi. Ayaklama komisyonu işin ba- şında bu şekilde eğlence konusu olun- ca ırkçı ekalliyet ve Apaydıncılar he- men, paçaları sıvadılar. Irkçıların e- lebaşıları A. P. den kapı dışarı edil- dikleri için onlar faaliyetlerini dışa- rıdan devam ettirdiler. A. P. den ih- raç edilen beşler grubu Meclisin top- ihraçlarının hukuki varlığı olmadığı- na bazı genç milletvekillerini ikna et- tiler. Hatta bir aralık etraflarında Gümüşpalacı dinleyiciler bile buldu- lar. Bunlardan biri, A. P. nin genç Kayseri milletvekili Vedat Ali (oOÖz- kandı. Özkan ihraçların âdil olmadı- ğına inanıyor ve: "— İhraçların lüzumlu olduğuna inanıyorum. Ama tarz insana gönül huzuru vermiyor. Ben Gümüşpalacı- yım, fakat A. P. bu derece antide- mokratik bir yol tutmamalıydı" di- yordu. A. P. li müfritlerin diğer bir ka- nadı olan Apaydın grubu ise daha ziyade teşkilâtla temasta fayda mü- lâhaza etti. Bayram tatili münasebe- Burhan Apaydın Çifte kumrular lantı salonunun kapıya yakın bir taa- mını kendilerine oOkarargâh olarak seçtiler ve Tahsin Demirayın başkan- lığında kulise başladılar. Çalışmaları hiç de verimsiz olmadı. e Evliyaoğlu ve Tezkan ikilisinin tesiri diğerleri- ne nazaran daha büyük oldu. Irkçı ekalliyetin elebaşları obilhassa Gü- müşpala etrafandaki milletivekilleri üzerinde çalışmaya başladılar. A.P. den ihraç edilmekle kendilerini mağ- dur durumda göstermekte başarı ka- -anan Evliyaoğlu ve Tezkan ikilisi Ucuzluk KARAMÜRSEL'de AKİS — 173 Yeni - Gökhan Evliyaoğlu r o İstanbula ld İl teşkilâtı ile tiyle Apaydın kardeşler hareket ettiler. temaslar kurdula Fakat teşkilâitar yükselen bed ses Eğeden geldi. asıl Firariler "Nitekim haftanın başında bir gün İzmirin Kemeraltı semtindeki İş- portacılar çarşısındaki, Şeref Balkan- lıya ait kâğıtçı dükkânında bir A. P. Genel İdare Kurulu üyesinin söz- lerini işitenler kulaklarına inanama- dılar. Koltuklardan birine (o yakası kalkık paltosunu çıkarmadan gömül- müş Hürrem Kubat, kendisini dinle- yenile şöyle dedi: — Ben şahsen bu kanunu Ana- yasaya aykırı buluyorum. Aynı fi- kirde olan 50 A. P. li senatör ve mil- letvekili de benim gibi kanuna rey vermemek için Ankarayı terkettiler." retler içerisinde dinleyenlere 22 Şu- bat olayları hakkında geniş izahat- ta bulundu. A. P. Genel İdare Kurulu üyelerine bakılırsa darbeyi hazırla- yanlar Alpaslan Türkeşin ordudaki grubuydu. Evvelâ Genel Kurmay Başkanı ve Cumhurbaşkanını berta- raf edeceklerdi. Sonra C natör ve milletvekillerini, ra A. P. lileri ortadan kaldıracaklar- dı. Lâfın burasında parti değiştir- mekle şöhret yapmış Şeref Balkanlı ve kardeşi Hüsamettin Balkanlı me- rakla sordular: "— Peki İnönüyü ne yapacaklar- dı?" Kubat büyük bir ciddiyetle ce- vap verdi: "— Heybeliadada ikâmete mecbur tutacaklardı. İstihbaratımız bu yön dedir Kubar bundan sonra söyledik- leri A. P. içindeki karışıklığın adeta bir bilançosu oldu. Genel İdare Ku- rulu üyesi mesul ve yetkili bir şa- hıs olarak öyle şeyler söylüyordu ki Koalisyonun bir kanadını teşkil e- den bu büyük partide revizyonun cid- den farz olduğu anlaşılmaktaydı. Ku- bat söyle devam etti: — Koalisyon hükümeti ve Baş- bakan İnönü hiç bir şeydir. İnönü or- dular ile partiler arasında kuryelik yapıyor. Ordunun verdiği drektifleri bize iletiyor. Bizler sivil elbiseli su- bay durumundayız. Maaşı alıp keyfi- mize bakıyoruz. Mart maaşını aidim. Bir tek gömleğim vardı. Bugün se- kiz gömleklik birden alıp gömlekçi- ye verdim. Bir kaç takım da elbise yaptıracağım." Kubatın sözlerinin bundan son- rası Genel İdare Kurulunun ne dere- ce müşkül vaziyette okluğunu ortaya çıkardı. A. P. 11 yetkili 27 Mayısla il- gili kanun tasarısı için şunları söyle- di: "— Bu kanunda D. P. devrinin ö- vülmemesine dair maddeyi Şeref Ka- yalarla ben istedik. Teşkilâta karşı müşkül durumda kalmamak için Ka- yalarla birlikte Bölükbaşıya gittik ve onun, marifetiyle maddenin tasa- rıya girmesini sağlamaya çalıştık." A. P. li Genel İdare Kurulu üye- sinin sözlerinden de anlaşılıyordu ki Egede teşkilâtı ikna etmek, bir hay- li zor olacaktı. Zira Kubat, seçim böl- Kalite Yeni KARAMÜRSEL'de AKİS — 174 AKİS, 12 MART 1962