12 Mart 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

12 Mart 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

DENİZCİLİK A. İhsan Kalmaz gemisi tamir bekliyor Ucuz manda bir kazaya uğradı. Bu müsa- deme oldu ve vapur sakatlandı. Ama İhsan Kalmazın tek ve esas rahatsız- lığı bu müsademede aldığı bere de- ğildir. İngilizlerin ifadesine göre Fa- irfield firmasının bu namlı eseri, tıp- kı kardeşi Kuzguncuk gibi bir bün- yevi hastalıkla malüldür. Konulan teşhise göre İhsan Kalmaz da, "Kül- han Çökmesi"nden mustariptir ve te- davisi hayli uzun sürecektir. deme, sadece bir ilâvedir. Kuzguncuğun külhanı hiç bir müsa- demeye lüzum hissettirmeksizin ken- diliğinden çökmüştür. Dokuz tanesi tam 81 milyon liraya malolmuş bulunan gemilerden Kan- lıca, Pendik, Ataköy, Harbiye ve Tu- ran Emeksizden gayrı dört o tanesi halen havuzda, muattal durumdadır. Talihsizliği mümkün nisbetinde aza- maletmek sevdasıyla omühendis ve eksperler külhanı çöken iki geminin kazalarındaki sağlam ondülasyonla- n sökmüşler ve bunları birbirine ya- dan, ginden İhsan Kalmaz için İngiltere- ye yeni bir kazan ısmarlanmıştır. A- nadolukavağı Haliç tersanesinde 24 Aralık 1961'den, İnkılâp ise İstinye tersanesinde 2 Aralık 1961'den beri bekleyip durmaktadır. Zavallıların bekledikleri, başka şey değildir. 22 ilgiden etin yahnisi Kıssadan hisse Bitirdiğimiz haftanın içinde, çok za- mandan beri olduğu gibi Atatürk Köprüsünden geçenler orada vapur- ları gördükçe memleketi bunca zara- ra sokmuş olanlara içten içe küfür yağdırmakta devam ettiler. Aslında, asıl lanetlenmesi gereken şu veya bu şahıs değil, bir zihniyettir. Bir i- darenin daha doğrusu bir iktidarın dünyanın bütün şaibesi altında bulun- ması devletin menfaatini korumak endişesiyle hareket edenleri bu çeşit- ten hatalı adımalara, yanlış tasarruf- lara itmiştir. Herkes iyi le ve her taşın altında bir kötülük a- rayarak ucuz etlere heves etmiş ve neticede daha büyük zararlara yol açılmıştır. 81. Milyon Türk lirası! Bu milleti, öyle bir ağırlık altında e- zilmesine gönüllerin razı olması ko- lay değildir. Yeni iktidarın, devlet teşkilâtın- da bir reforma girişinin bir sebebi da zaten budur. Şimdi istenilen, başta- kilerin hırsız olmadığı kanaatinin bir defa daha yüreklere yerleşmesin- den sonra bütün kademelerdeki yet- kililerin hem sorumluluklarım, ama hem de haklarını belirli ölçüler için- de serbestçe kullanmalarını temin- dir. Unutmamak lâzımdır ki, eğer "İtalyan Kredisi zat devlete her dövizli his- piyo ihalesinden masaydı bugün kızaklarda yatan ge- miler ucuzcu ingiliz firması yerine, emeğinin değerini isteyen o italyan ması yerine, mesela 100 mil- yon liraya mükemmel dokuz gemi İs- tanbul halkının hizmetine girecekti. AKİS, 12 MART 1962