2 Nisan 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

2 Nisan 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

Bir Mülakat Averofun Uzunca bir buhranlı devreden sonra, her şey gösteriyor ki Ege denizinin iki tarafina akıl, izan ve basiret avdet etmiştir. Bugün Atinada, olan politikacıların üzerinde ittifak ettikleri tek husus Türk - Yunan münasebetlerinin mut- laka Atatürk ve Venizelos tarafından sokulan hatime yeniden iadesi lüzumudur. inanç Ankaraya da hakim bulunduğundan çok yakın bir zamanda bu dostluğun tutulur, gözle görülür delillerini beklemek aralarında bin çekişme Aynı elle Yunanlılar, Türk Hükümetinin başında İsmet İnönünün bulunmasını bu bakımdan bir tâlih sayıyorlar. Üstelik, ayrılık yıllarımızın memleketimize fayda sağlamadığı lâzımdır. hem bilhas- Milletlerarası sahada ise, Türk ve -Yunan diplomatları şimdiden eleledirler ve dâvalarını birlikte savunmak- tadırlar. görülmüştür, hem de, sa turizm konusunda sıkı bir işbirliği bugün elzem haldedir. Yunan Dış işleri Bakanını, Kıbrıstaki Bomba oHâdisesinin ertesi sabahı gördüm. Bombanın hangi eller tarafından patlatıldığını, benim kadar o da biliyordu. o Tahrikin netice vermemiş olması benim kadar onu da sevindirmişti. Zaten bu, Atinada herkese rahat nefes aldırdı. Zira öyle kıvılcımlar vardır ki, hiç kimsenin bir suçu yokken her- kese felaket getirir. Averofla konuşmamız, böyle bir hava içinde cereyan etti. Bu yüz- dendir ki Yunan Dış işleri Bakanı, Hükümetinin Türk - Yunan münasebetlerini eski mükemmel haline sokma azmini kesin bir lisanla ifade ettikten sonra bu gayretlerin tehlikelerden nasıl masun tutulması gerektiği konusuna temas etti. M. Averofun söz- leri, içinde bulunduğumuz şartlar altında büsbütün büyük bir önem taşımaktadır. Zi- ra hisler alevli halde kaldıkça, sağlam temellerin kurulamayacağı bir gerçektir. Ancak başka bir gerçek, bu hisleri alevli halden, tahrikler karşısında Hükümet- lerin takınacakları tavrın kurtaracağıdır. İnönü Hükümeti bunun bir çetin oimtiha- nını geçirmiş, bir güzel delilini vermiştir. Bu imtihanlar karşılıklı olarak geçirilip o de- liller karşılıklı olarak verildikçe, -Yunan Dış işleri Bakanının otabiriyle- Akdeniz se- mamızı bulutların bittim bütün terketmesi gecikmeyecektir. M. Averofun demeci, bu yolda atılmış samimi ve realist bir adımdır. M.T. Yunan . Türk işbirliği coğrafyanın ve tarihin Bir zaruretidir. İki memleket idarecilerinin paylaştıklarını bildiğim bu görüşü uzun uzun ele almaya lüzum hissetmiyorum. idareciler bunu müdrikken bulutların zaman zaman gelip Akdeniz semamızı kaplamaları ga- riptir. gizinle açık ve realist konuşacağım. Çünkü an- Buna mukabil, Atinayı ziyaretinizi iyi bir vesi- leaddederek, bu işbirliğini muhafaza etmek ve geliştirmek için bazı fikirlerimi size anlat- mak isterim. Gerçekten, bu derece önemli hu- suslar aramızdaki bağları zaruri kılarken ve 12 cak bu şekilde yapıcı bir eser yaratabiliriz. Dostluğumuzun ve işbirliğimizin temelleri son derece elverişsizdi. Yunanistanın ve Türkiyenin en büyük devlet adamlarından ikisi, E. Venize- los ve Kemal Atatürk bu elverişsiz unsurları AKİS, 2 NİSAN 1962