2 Nisan 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

2 Nisan 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

DÜNYADA OLUP BİTENLER İhtilâlciler bunun tamamen bir iç me- sele olduğunu tekrarlamaya başlamış- lardır. Nasıl bir iç mesele? Birleşik Arap Cumhuriyeti zamanında yapılan devletleştirme ve tatbikine başlanan sosyal siyasetin yüzüstü kalmasından doğan bir huzursuzluk mu? Yoksa Kurucu Mecliste beliren bir istikame- te karsı koymak karan mı? Buna bir cevap vermek için darbeye takaddüm eden günlerde memleketin siyasi ha- vasına hakim olan birkaç olayı göz önüne getirmek gerekir. Kurucu Mecliste . Geride bıraktığımız hafta Cumartesi günü Mecliste gürültülü bir müza- kere başlamıştı. Ortada bir kanun ta- sarısı vardı. Buna göre, milletvekilleri bütün siyasi hürriyetlerin avdetini is- temekteydiler. sır ile birlik sağlandıktan sonra faali- yetten menedilen bütün siyasi partile- rin tekrar meydana çıkmaları isteni- yordu. Bu dilek karşısında ordu, Mısır ile ayrılığı osağladıktan sonra geçen Aralık ayında idareyi Kurucu Meclise ve sivil hükümete terketmenin bir ha- ganüstü halin son bulmasına şimdilik imkân olmadığını, diğer taraftan bir Milli Hükümet teşkili maksadile çe- kilmeye hazır olduğunu söylemektey- di. Davalibi, memleketi sağdan ve sol- dan gelecek tehlikelerden korumak lâ- zımgteldiği fikrini savunurken, tam is- Fakat bu muvazenenin, güç olduğu kı- sa zamanda anlaşılmış ve başta Baas Pârtisi lideri Ekrem Hurrani olmak üzere, birçok milletvekilinin tazyiki karşısında çekilmeyi enikonu aklına koymuştu. Daha evvel, 103 milletvekilinin sunduğu bir önerge üzerinde de şid- detli tartışmalar olmuştu. Bu millet- vekilleri 19.56'da mahküm edilen bazı hakkındaki kararın göz- den geçirilmesini istemekteydiler. Bu suretle inkılâbın istemediği bazı şah- siyetlerin memlekete oOdönmeleri ve faaliyete geçmeleri düşünülüyordu. Halbuki, 28 Eylül darbesinden hemen sonra ordu, eski partilerin ve bu ara- da bilhassa, Suriye Komünist Partisi- nin tekrar canlanmasına asla müsaâ- de etmiyeceğini bildirmişti. Nitekim rüzgârın değiştiği kanaatine bir Çe- koslovak uçağına binerek Şama gelen 24 Tahir El Kudsi Macera böyle bitti Halid Bağdaş, memleket toprağına ayak bastırılmadan, geldiği gibi geri çevrilmişti. Şimdi Kurucu Meclis bütün bu durumun değişmesini, eski- partiler sistemine avdet edilmesini istemek- laştırılmıştı. Davalibi, gerekse Meclis Başkanı Kuz- beri fırtınanın yakın olduğunu anla- dıkları için o gün Mecliste hükümet üyelerinin bulunmamalarını sağlamış- lar ve müzakereyi 31 Marta bıraktır- mışlardı. Bu arada Devlet Başkanı Nazım el Kudsi de Parlâmento - Ordu münasebetlerinin bir çıkmaza girme- sini önlemek maksadile bazı tedbirler bir Milli Birlik Hükümeti kurulması için yoklamalar yapmak Meclisin en yaşlı üyesi'Sait verilmiş, kısacası vakit kazanılmaya çalışılmıştı. ' Fakat bütün bu itidal unsurları Kurucu Meclisin eski sisteme doğru gittiğini ve ordunun ipoteğinden kur- tulmak için her şeyi yapmaya hazır olduğunu nazarlardan gizleyememiş ve 28 Mart sabahı ordu, geçen Aralık ayında sivil idareye verdiği açık bo- noyu geri alıvermiştir. Arjantin Beklenen darbe 18 Mart seçimlerinin neticesi alın- dıktan sonra başlayan huzursuzluk, Başkan Frondizi ve ordu arasında bir ortalama formül ile halledilememiş ve günlerce devam eden gerginlikten AKİS, 2 NİSAN 1962