2 Nisan 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

2 Nisan 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

DÜNYADA OLUP BİTENLER İstifaya mecbur bırakılan eski Suriye kabinesi toplantı halinde Kısa süren saltanat Suriye Günü gününe altı ay Geride bıraktığımız hafta içinde çar- şamba günü sabahın ilk saatlerin- den itibaren Suriyede ordu idareyi ele aldı. Bu darbe, Suriyeyi Mısırdan ayı- ran 28 Eylül 1961 hareketinden tam altı ay sonra vuku bulmuştur. O za- man bahis konusu olan Mısırın tahak- kümüne son vermekti. Bugün ise or- du, basını almış gider gibi görünen parlömanter rejimi kovmaktadır. 28 Eylül darbesi Katana üssünden hareket eden Suriyeli kıtaların 1. Or- du karargâhını basmaları ve o sırada Suriyede bulunan Mısırlı Mareşal ve Nasırın muavini Abdülkerim Amrı ele geçirmeleri şeklinde olmuştu. Suriye- bırakmışlardı." sır yine de fevri hareketlerden kaçı- namamış ve Suriye üzerine askeri kuvvet sevketmişti. Bu askeri birli- gin perişan olduğu ve Suriyenin ayrıl- masından daha çok Nasır için bir iz- zeti nefs darbesi teşkil ettiği malüm- dur. 28 Eylül darbesi Mısırın tahakkü- müne son vermekteydi. 28 Mart dar- besini başaranlar ile yeni sivil idare- nin davranışını beğenmediklerini ve Kurucu Meclisin vazifesini yapama- dığını iler sürmektedirler. Bununla be- raber ısrarla belirtilen nokta, bu dar- benin 28 Eylül hareketinin devamı ol- duğu ve aynı kuvvetler ve şahıslar ta- rafından yapıldığıdır. Bu şahıslar kimlerdir? Gazeteler buna derhal ce- vap verebileceklerini sanarak Silahlı Kuwvetler Başkumandanı Abdülkerim Zahreddinin adım ve resmini basmış- lardır. Fakat 28 Eylül hareketinin akabinde Kahirenin suçlu gördüğü ve “azlettiği" komutanlar arasında Zah- reddinin adı yoktur. Hükümeti deviren ve Kurucu Meclisi feshedenler haki- katen 28 Eylül hareketinin ileri gelen- leriyse, bunları şu suretle sıralamak g : İki General : Abdülgani Dahman ve Muvaffak Şatti. Dört Albay : Heşam Abdülrabat, Nasip Hindi, Haydar Kuzbari ilk NR yeğeni- ve Abdülkerim Nahlavi ö. Kumdan bu yana Generalliğe yükselmiş olduğu anlaşılan Nahlavi bugünkü darbenin başı gibi görün- mektedir. Darbenin İstikameti Son hareketin 28 Eylülün devamı olduğu ve aynı kimseler tarafın- dan başarıldığı ilk andan itibaren ilân edilmiş olmakla beraber, "Toprak re- formunun sabote edilmesi"nin başlıca GÜÇBAY MÜESSESESİ Otomobil ve Eşya Salonları Aranılan binek otoları; her zev- ke uygun Amerikan ev eşyala- rı, gürcün her saatinde salonla- rımızda teşhir edilmektedir. Sanayi Cad. PTT Arkası No. 18 Ankara - Tel: 111461 AKİS — 221 sebep olarak ileri sürülmesi karşısın- da bunun Nasır taraftarı bir hareket olduğu intibaı uyanmıştır. Bir kısım müşahitler ise Suriye ordusunun be- lirmekte olan yeni ittifak ve dostluk- ları şüphe ile karşıladığını ve Mısır- dan sonra şimdi de Irakın tahakkü- müne mâruz kalmaktan korktuğunu ileri sürmekteydiler. Filhakika Suri- ye Cumhurbaşkanı Nazım el Kudsi ile Irak Başbakanı Abdülkerim Kası- mın hudutta yaptıkları görüşme ve âdeta yeni bir Arap Birliği tasarısını ortaya süren konferans teklifleri dik- kati çekmişti. , Bundan başka Suriye ordusu, Ta» beriye kıyılarında çatıştığı İsrail Si- lahlı Kuvvetlerine karşı kendisini pek yalnız hissetmekteydi. Mısırdan me- det umulamazdı. Irak ise kendi iç da- valan ile meşguldü. Suriye Silâhlı Kuvvetleri, İsrailin gücüne karşı tek ve yetersiz hedefi ve mukavemeti teş- kil ediyordu. "Acaba ordu, bu mah- sur vaziyetten kurtulmak için ittifak ve dostlukları devitmek, yeni bir sis- tem mi kurmak istiyor?" sualini so- ranlar vardı. İlk tebliğlerde kardeşlerle iyi geçinmek rolasının yer alması da bu suali canlandırıyor- du. Harekette bütün bu ihtimallerin küçük de olsa yeri vardı. O kadar ki, darbenin hem sağa. hem sola karşı yapıldığını (o söylemek o mümkündü. Kimse bunun aksini delillerle isbat edemezdi. Bu sağ ve sol tefrikinde de paradoksal olarak Mısır sağ cenahı teşkil ediyordu. Bununla beraber ogünler geçip durum az çok aydınlanınca Suriyeli