2 Nisan 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

2 Nisan 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

İstanbul Büyük başın büyük derdi (Kapaktaki Vali) Bitirdiğimiz haftanın içinde bir gün saçları düz taranmış, esmer ve hafif şehlâ bakışlı bir adam eliyle, masanın üzerindeki beyaz örtüyü ha- fif bir hareketle düzeltti, sonra yan tarafında aleste bekleyen garsona dö- nerek: ” ütfen ks getirir misi- niz?" di Gars "— Ba aşüstüne” diyerek seğirtti. Az sonra esmer, hafif şehlâ bakışlı adamın önüne bir hesap pusulası kon- du. Hâdise, Sirkecide mütevazi bir lo- kantada cereyan etti. Şehlâ bakışlı esmer adam, İstanbulun 13. valisi Niyazi Akı idi. Akı Sirkecideki mü- tevazi lokantada hiç kimsenin dikkatini çekmeden yemeğini yemiş, hesabını ödemiş ve sonra günlük ve "mütenekkiren" yapmağa alıştığı tef- tişine başlamak üzere halkın arasına karışmıştı. Halkın arasına karışıp "mütenekki ren" dolaşmayı seven İstanbulun 13 numaralı valisinin -bakalım uğur ge- tirecek mi?- bu merakının uzun müd- det devam edeceği şüphelidir . Zira İstanbul gibi iki milyon nüfuslu bir şehirde - tâbir Akıya aittir- bir vali- AKİS, 2 NİSAN 1962 İstanbulun umumi manzarası Acem mülkünü turistler (o getirecek nin halk arasında kendini belli etme- den dolaşması olacak işlerden değil- dir. Akının seleflerinden Mümtaz Tar- han da vali bulunduğu sıralarda aynı metodu tatbik etmek istemiş, ne var ki işin sonunda ziyadesiyle eğlenceli sahnelerle karşılaşmıştır. Akının cid- di mizacı böyle eğlenceli mizansen ya- ratmağa müsait değildir. Öte yandan Akı minyatür vali F. K. G. ye ben- zer aşırı gösterişçilik gibi bir derde de müptela bulunmadığından İstan- bulun pek anlayışlı halkı, yeni valinin şahsında spektaküler bir taraf bula- mayacaklardır. Her vali için söylenmesi mutad, klasik "valiyi çeşitli dertler bekli- yor" sözü İstanbulun yeni valisi Akı- yı da daha Yeşilköy hava alanında karşıladı. Yeni vali son derece ro- mantik hava içinde Yeşilköy ha- va alanın "— İstanbul için elimden gelini yapacağım" diyerek bu havayı daha da körükledi. Mesuliyetlere bakılırsa dertler, daha ziyade İstanbul Beledi- yesini ilgilendiren dertler mecmuası- ır ve Akının bu dertlerle ilgisi, Be- lediye Başkanıyla hemdert olmasın- dan ileri gelmektedir. Fakat Akı me- seleyi hiç de o yandan ele almadı. Dertlerin Belediye değil de herkese ait olduğu hareket noktasından gide- rek daha masasının başına geçer geç- mez hemen paçaları sıvadı. Anlayış meselesi İstanbulun yeni Valisi, İstanbul Va- liliğini gelen giden devlet adamla- rını karşılama ve uğurlama, şeref def- terlerine imza atma ve törenlerde şa- tafatlı söylevler çekerek kurdele kes- me makamı olarak kabul etmemekte- dir. Meselâ Akı, İstanbulun bir asa- yiş meselesi bulunduğundan, bu me- selenin müzmin bir hale geldiğinden bihaber değildir ve ilk iş olarak İs- tanbulu medeni bir şehir haline getir- mek istediğini ifade etmektedir. Öte yandan, Niyazi Akı, Amerika- da gördüğü eğitim icabı, modern ida- recilik tekniğinin geniş mânası ile bir "ekip çalışması" olduğunu kabul etmektedir. Nitekim Akı, kendisi ile konuşan İstanbuldaki AKİS muhabi- rine İstanbulun meselelerinin halli i- likte e fayda olduğunu" söy- a — Su, yol, elektrik gibi mahalli gö- rünen ve şimdiden hayati mahiyet ar- zeden problemleri dahi bu görüş için- de halletmek lazımdır" demektedir. Bu anlayış çerçevesi içinde Niyazi Akı- nın birinci derecede ekip arkadaşı, tabiatıyla yeni Belediye Başkanı Prof Kâmuran Görgün - olacaktır.Tabiat 19