2 Nisan 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

2 Nisan 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

YURTTA OLUP BİTENLER maddeyi da ihtiva etmektedir Bölükbaşı, istifasını e gü- nü saat 10 sıralarında Genel Merkeze gönderdi. İşin garip tarafı, hemen bir kaç saat sonra Genel Başkan Vekili Ahmet Oğuzun da istifa dilekçesi Mer- keze geldi. Genel İdare Kurulu üyele- rini şaşkına çevirdi. Oğuz, istifasının akabinde İstanbula hareket etti. Ora- dan milletvekilliğinden de istifa ettiği- ni bildiren dilekçeyi Meclis Başkan- lığına gönderecekti. Ama, gönderme- i. C. K. M. P. Genel İdare Kurulun- da. Bölükbaşının istifası kaşların ha- fifçe çatılmasına sebep teşkil etti. Kurul Üyeleri, bu defa iki ay evvelki gibi konuşmuyorlardı. Bölükbaşıyla aralarında sıkı bağlar olduğu bilinen Kadircan Kaflıdan "Pek bir şey bilmi- yorum ama, Bölükbaşının bu istifası biraz manidar. Sonra, artık şahısların ardından gitmeyi bir tafa bırakıp, fikrin etrafında toplanmak lâzım" lâ- fını duyanlar, Liderin durumunun pek de parlak olmadığını anladılar. Gen Bölükbaşıya yakınlığı malüm Niyazi Ağırnaslı "Meseleyi, Büyük Kongreye kadar idare etmek lazım. Kongre Genel Başkanını seçer" de- yince vaziyet biraz daha aydınlandı. C.K. M. P. Genel İdare Kurulunda bu defa genel düşünce, işlerin tüzük icabı normal yollardan hallidir. İki is- ti"adan boşalan yere yedekler alına- caktır. Birinci yedek Müfide İlhan, Ekinci yedek Ragıp Kutmandır. Kut- manın Genel İdare Kuruluna girişi Bölükbaşı için kayıp hanesine kayde- dilecek puandır. Ahmet Oğuzun yerine bir Genel Başkan Vekili seçilecek ve Parti Bü- yük Kongreye kadar Başkan Vekille- riyle idare edilecektir. Başkan Vekil- lerden oObirine A. Kemal Yörükün getirilmesi mümkündür. Ondan boşa- lan Genel Sekreterliğe de Nurettin Ankaoğlu atanacaktır. Meseleninbu şekilde halli kararı, Osman Bölükbaşının Büyük Kongre- ye iktidarda değil, muhalefette gitme arzusunun bir neticesidir. Böylece Bö- lükbaşı tenkide maruz kalmayacak, tenkit yapacaktır. Hesabı, Büyük Kongrenin kendisini yeniden (Genel Bakanlığa getireceğidir. İri lider o- rine kabul edecektir. Bu arada, iki sevimsiz hasım'ı Ahmet Tahtakılıç ile Saadet Evreni, Genel İdare Kuru- luna attıramadığı için Kongreye at- tırtmaya çalışacaktır. Ama manevra- nın o kısmının, İlk kısmı kadar ba- şarıyla yürüyeceği pek de muhakkak değildir. Nitekim o gece yapılan grup top- 16 Osman Bölükbaşı Aşıklar usandı lantısında iri kıyım liderin hesapları- nın pek doğru çıkmıyacağı anlaşıl- dı.. Grupta beş defa söz alan Bölük- başı bütün çabasına rağmen milletve- killeri ve senatörlerin alkışlarına maz- har olamadı. Kendisine Sonbahara ka- dar istirahat etmesi söylenildi. Grup sadece Ahmet Oğuzun istifasını ka- bul etme babında biraz hassas davran- dı. Bunda Ardıçoğlunun rolü büyük oldu. Böylece Genel İdare Kuruluna Ragıp Kutmanın girmesi de önlene- cekti. Geç vakit, Ardıçoğlu Oğuza telefon etti ve arkadaşlarının ricası- nı iletti. Oğuz pazartesi günü başken- te döneceğini ve vazifesine (o başlıya- cağını Ardıçoğluna bildirdi. Böylece Genel İdare Kurulunda yeniden va- zife taksimine gidilmesine lüzum kal- madı. Havada bulut.. K. M. P. içindeki bu huzursuzluk " haftanın sonunda suyun yüzüne çıkınca rahatlayanlar Y. T. P. liler ol- dular. Zira büyük gürültü haftanın başında Y. T. P. de kopmuş ve taraf- lar birbirlerine ancak pamuk ipliğiy- le bağlanabilmişlerdi. Hafta içinde oTürkiye'nin 3. büyük siyasi teşekkülü Y. T. P. de faaliyet merkezden teşkilâta intikal etti Genel Merkezde Ve Meclis Gru- punda cereyan eden olayların sonu- cunda Y. T. P. teşkilâtında hızlı bir çalışma başladı. Çalışmaların mihenk noktasınıİl ve İlçe kongrelerinin bir an evvel yapılması gayesi teşkil edi- yordu. Böylelikle Y. T. P. Bü be Kongresinin toplanması o sağlan ve partinin durumu kesin olarak belli olacaktı. Y.T. P. Büyük Kongresi 14 Tem- muzda -şayet yeni bir politik manev- rayla bir müddet uzatılmazsa- topla- nacaktır. Bu karar - yetkili olmamak- la beraber - Y. T. P. nin geçen hafta- nın başında toplanan Meclis Grupun- da alınmıştır. Bir temenni olarak za- bıtlara geçen karar, havaya bakılırsa temenniden biraz daha kuvvetlidir, bi- raz daha ağır basmaktadır. Zira teş- kilât uzun zamandan beri Genel Mer- kezdeki çekişmelerin sona ermesinin tek çaresi olarak Büyük Kongrenin yapılmasını görmektedir. o Nitekim grup toplantısının hemen akabinde Genel İdare Kurulu 14 Temmuz ka- rarını almıştır. Y.T. P. nin önemli Grup toplan- tısı haftanın başında yapıldı. O sabah erken saatlerde Meclis koridorlarında Y.T. P. li milletvekili ve senatörlere rastlamak, gruplar halindeki çekişme- lere şahit olmak mümkündü. Gündem- de Genel Başkan Ekrem Alicanın isti- fası meselesi ve partinin bundan son- raki tutumu vardı. Aşağı yukarı aynı ölaylamı içinde toplayan iki mesele- nin halli için iki ayrı grup kararlı gelmişlerdi. Partinin Hükümete karşı olan tu- tumunu beğenmiyen ve Genel İdare Kurulunun gidişatını tasvip etmiyen sert politika taraflıları, o sabah er- kenden Mecliste göründüler. İşi dirije edenler, aralarında toplandılar. An- cak şunu söylemek gerekir ki, Alican ve Aybara karşı olan grupta Meclisin tatili sırasında ufak tefek fikri değiş- meler olmuş, teşkilâtla yapılan temas- lardan sonra bazı kararlarda küçük tadilatlar yapma zorunluğu ortaya çıkmıştır. Evvelemirde, kesin olarak partiden kopma meselisinden vazgeçilmiştir. Daha evvel Genel İdare Kuruluna 1- simleri duyurulan ve istifa edecekle- ri belirtilen 56 milletvekili ve Senatö- rün hareketlerini dirije edenler şimdi partide kalmayı daha faydalı bulmak- tadırlar Sebep gayet Dasittir. Teşkilât bu hareketi tasvip etmemiştir. Esasen A- lican (o Aybar ikilsine karşı olanları, teşkilâtın bu tutumu şaşkına çevir- miştir. Hele Doğu milletvekilleri ne yapacakların Kars tim Kuralları Y. T. P. içindeki bu ce- reyanın destekleri say..aycılardı. A- ma geçen günler, hele Genel Merkezin karşısında bulunan grupun Meclis i- çindeki hareketleri durumu bunların leyhlerine çevirmiştir. Bu dört Doğu ilinin idarcileri Meclis Grupunda baş kaldıranları zaman zaman destekler görüşmüşler partinin genel politikası bakımından zaman zaman onlarla be- AKİS, 2 NİSAN 1962