2 Nisan 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

2 Nisan 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Cilt : XXIII, Sayı : 405 AKİŞ HAFTALİK AKTÜALİTE MECMUASI 2 NİSAN 1962 YURTTA OLUP BİTENLER Cemil Sait Barlas Ewelki gün Millet Eski hamamda eski tellaklar "Bir zamanlar bu memlekette C. H. P. li Bakanlar vardı. Tek parti dev- rinde yaşanılıyordu veya tek parti devrinin âdetleri politika hayatımıza hâkimdi. Bu Bakanlar kendilerine her şeyi caiz sayıyorlardı. . Düşününüz, Bakan bu! Onun astığı astık, kestiği kestik olmayacaktır da kimin ola- caktır? İdare etsinler diye kendileri- ne emanet edilmiş devlet dairelerine hükmederler, keyfi tasarruflarda bu- lunurlar, en hususi maksatlarla ka- rarlar alırlar, menfaatlerini ya da kaprislerini tatmin için her yolu mu- bah sayarlardı. Nenin halkın hoşuna gittiğini hiç düşünmezler, nenin anti- patik göründüğünü kaale almazlardı. Makamları sanki bir kutsal makam- dı ve kendileri birer derebeydi. Çok müsamahalı şefin en sonda, gene bir hususi sebeple kızıp kendilerini kol- larından tutarak atmasına kadar bun- lar kırmızı plâkalı arabalarına ku- rulmuş cakayı satarlar da satarlardı. Sonra onların yerine, onları tenkit ederek D. P. 11 Bakanlar geldi. Halkın arasından çıkmışlardı. Durumu bili- yorlar, umumi efkârın nabzının nasıl 4 attığını görüyorlardı. Bakan olmanın politika adamlarına akla estiği gibi hareket etmek serbestliği vermediği- ni söylüyorlardı, gazetecileri yatak o- dalarına kadar girmeye çağırıyorlar, siyasette dürüstlüğün, asaletin, tokluğunun ve kurumlanmamanın faziletini övüyorlardı. Bir takım pren- siplerle o mevkilere geçmişlerdi. Kol- hıklarını sadece bu fakir, zavallı, ta- lihsiz milleti» dertlerine çare bulmak için işgal ediyorlardı. Kanun ve ni- zam, kütlelerin ruh haleti başlıca pu- zulaları olacaktı. D. P. li Bakanlar, pek az istisna- sıyla hep kankırmızı çıktılar. Güzel sözler daha baştan unutuldu. Bakan- lıklar, çok geçmeden birer imparator- luk gözüyle görülmeye başlandı. San- ki eskileri tenkit edenler, onların se- vimsizlik sebeplerini görüp ona göre davranma kararı verenler kendileri i. Ödeneklerini son Devlet işlerinde fütur ve çekingenlik kalmadı. Kayırma suretiyle, parti mü- lahazasıyla ve şahsi sebeplerden O verinden oynatıldı, o oraya, şu şuraya Fethi Çelikbaş ..ve Bugün Halil Özyörük Dün tayin edildi. Nihayet kapıları, taraf- tarlar önünde açıldı. O kadar ki, en İyi iş takipçileri bilhassa İstanbuldan özel surette getirilen güzel hanımlar oldular. Devlet teşkilâtının her kade- mesinde, Bakanın iki dudağı arasın- dan çıkan, çıkacak sözü endişeyle bekleyen ve sadece idari kombinezon- lara girişen bir takım kimseler türe- diler, İş güç bırakıldı ve Vatan Cep- hesi ocakları kurulmaya başlandı. Bu duruma isyan edenlerden, sıra sı- ra kahramanlar yetiştirildi. Bakanla- rın bir korkusu vardı: Şeflerinin bir gazap anına gelip kendilerini okapı dışarı bırakması! Bugün Türkiyemizi C. H. P. li ve A. P. li Bakanlarımız idare ediyorlar C.H. P. Seyahat dönüşü ln hafta içinde Ankarada, zun zamandan beri beklenen bir hâdise nihayet patlak verdi ve en yüksek idarecisinden dümen neferine, bütün C. H. P. liler birden feveran et- tiler. "Birden" tâbirinin pek yerinde Olup olmadığı tartışılabilir. Zira is- AKİS, 2 NİSAN 1962