2 Nisan 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

2 Nisan 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

Dert çok, hem dert yok Haftanın başındaki o gün Parti Mec- lisinde Alişiroğlu, İbrahim Öktem, Kemali Beyazıt, Cemil Sait Barlas uzun uzun konuştular. İçlerini odök- tüler. Şikâyetler daima aynı noktada toplanıyordu; (o Teşkilât, durumdan memnun değildi. İşlerin, kendisi için de, memleket Mm de iyi inancındaydı. tekim, aynı başkentteki bu son hafta toplantıla- rında da dile getirildi. Bakanlar ku- li Bakanlar ların davranışlarına el olarak Çe- likbaşın Sümerbank Umum Müdürüne yaptıklarını gösterdi. Yani C. H.P. yıllar yılı, Bakanlar böyle davransın- lar diye mi mücadele etmişti? Genç profesör "Bütün prensiplerimizi in- kâr ediyoruz" diye haykırdı. Karam- sarlığı, o haldeydi ki -zaten, ateşlidir ve hissi hareket eder- şartlı bir isti- fayı Genel Başkanlığa vermekten ge- i kalmadı. Yani bu C. H uha- lefet yıllarındaki prensiplerine döne- cek miydi, dönmeyecek miydi? Aksoy, buru öğrenmek istiyordu, Dönecekse, içerde kalacaktı. Ama dönmeyecekse, kapıyı vuracak ve çıkıp gidecekti; Muammer Aksoy bu talaplerini ve şikâyetlerini Genel Başkana nulmak üzere bir muhtıra halinde top- ladı. Muhtırayı, Paşaya iletmesi rica- siyla Genel Sekreter Yardımcısı Or- han Öztrağa verdi, Öztrak da, ger- çekten, bunu Paşaya geçirdi. İnönü muhtıraya şöyle bir göz attı, sonra cebine koydu. Bir daha da kimse ken- İsmet İnönü Çemberin içinde Kulağa Küpe Kestirme Çare! Her şey gösteriyor ki Kurucu Meclis Anayasaya bir mad- de koymayı unutmuş. Aciza- ne (o tahlifimiz: ” de 1 kiye Cum- huriyeti topraklan üzrindeki İdare Meclisi üyelikleri, siyasi partilerin kodamanları o arasın- da bu partilerin Meclisteki tem- silcileri o nisbetinde o paylaşılır." avgaya ne hacet ? Sen sağ, ben selamet! dişinden bu konuda ne bir ses, no -bir nefes duydu. O kadar, ki, Aksoy ne yapacağını şaşırdı. Durumu (Orhan Öztrağa sordu, Öztrak, herkes gibi genç ilim adamını haklı obuluyordu. Muhtıradaki fikirler doğruydu. An- cak, Pasa, "Ben Aksoyu çağırır, ko- nuşurum" demişti. Aksoy, yüreğinde bütün C. H. P. teşkilâtını şu anda kemiren ıstırabın bir minyatürü, bağ- rına taş basıp bekledi. Ama teşkilât gibi Aksoy da her halde daha uzun süre bu şekilde beklemeyecektir. Rahatsızlığın delili Teşkilâtt rn Wi rahatsı: Ik olduğu ve zaten umun efkârın haklı bir mi içinde bulunduğu bir başka işaretle daha sabit hale geldi. Pusuda yatıp fırsat beklemekte olan Nihat Erim, bitirdi- ğimiz hafta içindeki toplantılarda bir çıkış yaptı. Ele aldığı, konu, Esna- fın Götürü Vergisiydi. Verginin tatbi- katı geriye bırakılmıştı ama, Erir tenkitlerini geriye bırakmaya yana? mada. Bu arada kurnazlığı bir az da ha ileriye götürdü ve Grup mensup- larını kendi etrafında toplayabilmek idarecile- için ü ve yükse rin Mei Mei senatörlere hiç önem vermediğini, kendilerine pary muamelesi yaptığını söyledi. mek- ki Erim, zamanının geldiği kanisı içindeydi. Bu, idarecilerin gözünü bi- raz daha açtı Zirarakiplerin en tehlikesi, doğru- yu terennüm eden rakiptir. İşte, A. P. nin Koalisyonla alâka- lı bir talebi böyle bir hava içinde or- taya atıldı. YURTTA OLUP BİTENLER A, P. liler, Mart ortasında, ay so- nunda yapılacak olan İdare MeC- lisi seçimlerinde pay istediler. Hatta unu, adeta Koalisyonun devamı İ- çin bir şart olarak koşma temayülü dahi gösterdiler. İddiaları şuydu: İh- tilâlden sonra İdare Meçisi üyesi eski D. P. liler -yan . P. nin müf- terileri- bu elen menem dı. Onların yerine tir ki tirilmişti. Şimdi, A kontenjanı verilmeliydi. re, C. H. P. kendi adamlarını tayin ettirtmekteydi. Doğrusu istenilirse bu garip talep son derece kötü karşı- landı. Bir defa, M. B. K. meşhur 23 sa- yılı kanunla Derlet teşekküllerinde idare Meclislerini kaldırmış ve yer- lerine -aslında iyi işlemeyen- Müdür- ler Komisyonu kurmuştu. Ama, daha dünya kadar şirkette idare meclisle- ri icra-i faaliyet ediyorlardı ve bun- ların içinde öyleleri vardı ki Devlet büyük hisseye sahip olduğundan üye- yi fiilen Hükümet seçmekteydi. İşte, A. P. bu arpa ambarında yer isti- yordu. Halbuki, işin o tarafı da doğru de- ğildi. Gerçi üyeler arasında C. H. P li yok sayılmazdı. Ama bunlar, ro- zetlerinden ziyade ihtisasları dolayı- sıyla oraya getirilmişlerdi, Üstelik, M. K. de böyle işlerde C. H. P. lilere fl bir ilgi göstermemişti. Buna rağmen, Koalisyonun A. P. ka- nadı, bir iktidar partisi sıfatıyla yeni Muammer Aksoy Gene sıkıldı!