7 Mayıs 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

7 Mayıs 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

P. den Turhan Kapanlı, Vedat Alı Özkan, Ömer Eken, Ahmet İhsan Kı- rımlı, Orhan Süersan bulunmaktaydı C. H. P. ise komisyona Kemali Be- yazıt, Kemal Satır, Nüvit Yetkin, Or- han Öztrak ve Lebit Yurdoglu ile iş- tirak ediyordu. Toplantı boyunca çe- şitli fikirler ileri sürüldü. Karşılıklı, anlayış içinde (omüzakereler yapıldı. A. P. li Vedat Ali Özkan bilhassa birleştirici konuşmasıyla dikkati çek- ti. Doktor Özkan konuşmasına: "-— Esefle söylemek gerekir ki bu- gün ahenk içinde çalışan bir tek Ba- kanlar Kuruludur. Başbakanından, Bakanına hepsi anlaşarak o çalışma imkânı bulmaktadırlar" diyerek baş- ladı ve sonra Merkezden muhite doğ- ru siyasi partilerde, bilhassa A. P. ve C. H.P. de bu anlaşma ve ahen- gin bulunmadığını söyledi. Sonra da bu ahenksizliğin sebeplerini izah et- ti. Ahenksizliğin başlıca sebebi, teş- kilâtın hâlâ kendisini bir miting ve seçim havasından kurtaramamış ol- masıydı. Partizanlık her iki tarafta devam ediyordu. Bütün bunlar iki ayrı kanadın birbirine husumet bes- lemesine osebep olmakta ve Koalis- yonu zedelemekteydi. Üstelik bu hastalık (Meclise kadar sirayet edi- yordu. Özkanın izahatından sonra Yur- doglu da konuştu ve hemen ayni me- selelere temas etti. Sonra yaraya birlikte merhem vurmağa karar ver- diler ve bir takım esaslar tespit et- tiler. Bu esasları aralarında seçtik- leri bir redaksiyon komitesine hava- le ettiler. Turhan Kapanlı ve Nüvit Yetkinden müteşekkil kurul O tespit edilen hususları rapor haline getirdi lâtlanma işlerini kollayacak, merkez- den muhite iyiniyet ve iyi münase- bet fikri telkin edilecek, teşkilât için de bilhassa İller ve İlçelerde müşte- rek komiteler kurularak (Koalisyon fikri içinde parti münasebetleri â- yârlanacak, kongrelerdeki konuşma- lar hep Koalisyonun ışığı altında ya- pılacak, Bakanlar ziyaretlerinde o ve siyasi temaslarında fark gözetmeye cek... Bundan sonra, kararlara riayetsiz- liğin müeyyidesini tespit eden muhtıra kaleme alındı. Bu muhtıraya göre şartlara riayet etmeyen taraf omen- subu "Müşterek Komite" tarafından partisine şikâyet edilecektir. Komite haftanın sonundaki raporunu C.H.P. - A. P. müşterek toplantısı- na intizar etti. AKİS, 7 MAYİS 1962 Parmak meselesi İki Grup arasındaki ahengi kurmak için kurulan komisyonun işi diğer- lerine nazaran daha güç oldu. Zira bu komisyonun A. P. li üyeleri - Cev- det Perin, Celâl Ertuğ, Sadettin Bil- giç, Ferit Alpiskender ve Halük Nur- baki- fikirleri çok iyi bilinen kişi- lerdi. C. H. P. li Şevket Raşit Hatip- oğlu, İbrahim Öktem, Tahsin Ban- guoğlu. Hıfzı Oğuz Bekata ve Fa- kih Özfakih müzakerelerde bir hay- li güçlük çektiler. Allahtan bir A. P. li en sonda ' aklıselimi konuşturdu. Doktor Halük Nurbaki müzakere- lerde çıkan anlaşmazlıkların arasına sık sık girdi ve kendi arkadaşlarını, yaptığı kulisle yola getirdi. Nurbaki arkadaşlarına meseleleri (oaçık açık vaz etti. Genç milletvekiline göre re- YURTTA OLUP BİTENLER Nurbaki meseleyi partinin en yüksek kademesine de götüreceğini söyleye» rek işi bir başka yönden daha tahli- le tâbi tuttu. Af hiçbir zaman si- yasi yatırım vasıtası değildir. Daha, Genel Seçimlere üç yıl vardır. Affın çıkmasıyla kazanılacak oyları bir ik- tisadi buhranın silip süpürmeyeceği- ni kim temin edebilir? öyleyse Ko- alisyonun devamında af ikinci, üçüncü derecede bir meseledir. flar genç milletvekilinin oara- cılığı ile uyuştular. Hatta Cevdet Pe- rin bile bu konuda fazla aşırı hare- ket etmedi. arasındaki ahengi te- min etme komisyonunun üzerin- de durduğu Önemli mesele Ko- alisyonun iki kanadım o teşkil eden partilerin milletvekillerinin Oo birlikta Siyasi Parti liderleri konuşuyor Çetrefil bir çetinlik jimin kurtarılması için birinci derece- de önemli olan, Koalisyonun yürüme- siydi. Aksi takdirde kim ne derse desin, kimlerden ne haber alınırsa a- lınsın, kulaklara kim ne fısıldarsa fısıldasın muhakkak bir müdahale o- lacak ve bu, kendi aleyhlerine tecel- li edecekti. Sağdan soldan gelen tel- kinlere inanılmamak, kulak aşılma- malıydı. Genç milletvekili oson ola- rak arkadaşlarına bir şeyi hatırlattı: "— 27 Mayısa tekaddüm eden günlerde, sizinle değilim diyen bir tek ordu mensubunu bana gösterebi- lir misiniz?" Nurbaki ayrıca parti arkadaşları- nı vefasızlıkla itham etti. Kayseride bulunanların affındaki israr, bu ki- şilere sadece zarar vermekteydi o A. P. Genel İdare Kurulu üyesi olan hareket etmelerini sağlamak oldu. Komisyona hâkim olan fikir şudur: Her iki parti grubuda -A. P. ve Cc. H. P- Mecliste birlikte kanaat izhar etmelidirler. 'Bunun için de çare şu- dur. Hükümetin getireceği teklifler evvelâ Gruplara sunulmalı, orada karara bağlanmalı, mutabakat hasıl olduktan sonra Meclise getirilmelidir. Mecliste ise oy izharı eş istikamette olmalıdır. Üçüncü komisyon ise (Mali İşler Komisyonuydu ve A. P. den Kâzım Yurdakul, Nurettin Bulak, Kemal Bağcıoğlu, Cavit Oral, Ferhat Nuri Yıldırım ile C. H. P den Ferit Melen, İlyas Seçkin, Fethi Çelikbaş, o Şefik İnan, Şakir Ağanoğlundan teşekkül ediyordu. Mali İşler Komisyonunun ele aldı- 15