7 Mayıs 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

7 Mayıs 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA Piyasa 9. Kotayı beklerken Bu ayın 21. günü İstanbulda bir toplantı yapılacak. Toplantı, iş çevrelerinde geniş alâka çekecek. A- ma, bütün millet çalışmaları dikkat- le takip edecektir. Toplantı, 9. Ko- tanın ilk hazırlığı olacaktır. İthalât rejimimizin esasım teşkil eden kota- ların piyasada ve dolayısıyla mem- leket hayatında ne derece önem ta- şıdığı artık hiç kimsenin omeçhulü değildir. Tetkikler, Ankarada, Ticaret Ba- kanlığında başlamıştır. Gerçi henüz ortada, ilk temaslardan öteye geçen bir durum yoktur ama, İthalâtçı tüc- carın kulağına gelen haberler sevin- dirici olmuştur. Bunun başlıca sebebi, bu defa kotanın, Ticaret Bakanlığı i- le birlikte Ticaret ve Sanayi Odala- rının görüşlerinin de tesbiti sonunda hazırlanacağıdır. 4 Temmuz kararlarım mesnet ka- bul eden ithalât rejimi için her yıl iki kota ilan edilmektedir, Piyasada İstikrarın vücut bulması için bu ilân tarihleri kesin olarak tesbit edilmiş bulunmaktadır. Birinci kısım, ilk al- tı aylık İthalât- programı adım al- makta ve 4 Ocak tarihinde ilân edil- mektedir. İkinci bölüm ise "İkinci altı aylık İthalât Programı" adını almak- ta ve 4 Temmuzda ilân edilmesi ge- rekmektedir. İhsan Gürsan Ders Alan adam Odalar Birliği binası Akıl Bitirdiğimiz haftanın içinde çalış- masına başlanılan, bu ikinci kısım it- halât programı oldu. 1962 yılının ba- şında tesbit edilen 560 milyon dolar- lık tahsisin ilk altı aylık kısmı 4 O- cakta ilân edildiği için -8. Kota lle- beklenen 9. Kota oldu. Eskiden alınan ders Doğrusu istenirse, 8. Kota ile ilân e- dilen İthalât Programının ilk kıs- mı bir takım ithalâtçı tüccar arasın- da pek memnuniyet uyandırmamıştır. Piyasada bulunan bazı omaddelerin bu kotaya ithali, tüccarla temas e- dilmemiş ve onların fikirlerinin tama- men alınmamış olması, beklenen fe- rahlığı yaratamamıştır. Bu hatalar, bilhassa Ticaret Bakanlığı tarafın- dan dikkate alındı. Bakan İhsan Gür- san bizzat bir emirle bu defa Ticaret ve Sanayi Odalarıylatam bir mutaba- kat halinde" hareket edilmesini istedi. Bu. arada tüccarın da fikrinin sorul- masına karar verildi Hemen ithalât- çı firmalara yazalar yazılarak 9. Kota hakkında fikirleri soruldu. Tüccarın cevabı ilgililere, Ticaret ve Sanayi O- dalarına gönderilen talep listeleri sek- imde başladı. Ancak bu faaliyetin se- meresi tam manasıyle alınmış değil- dir. Daha pek çok firma talep liste- lerini gönderememiştir. Taleplerin tamamının elde edilmesinden sonra 9 Kota ilk hazırlık komitesi toplanacak- tır. İlk hazırlık komitesinin, vazifesi bu listelerde hakiki ihtiyaçları telif et- mek, olacaktır. hocam Her yıl Mayıs ayının başında top- lanan bu komite bu defa araya bay- ramların girmesi sebebiyle Mayıs a- yının 21 inde toplanacaktır. 21 Mayıs Pazartesi günü İstanbulda toplana- cak olan İlk Hazırlık Komitesinin ça- lışması dokuz gün sürecektir. Toplantıda 9. Kotanın ilk esasları tesbit edilecek ve Haziran ayının ilk yarısında Ticaret Bakanlığında yeni toplantılar başlayacaktır. Bu toplan- tılarda ise İlk Hazırlık Komitesinin hazırladığı rapor ve Kota mündere- catı görüşülecektir. Yaralara merhem 9. Kotanın hazırlık çalışmaları müm- kün olan süratle tamamlandıktan sonra son karar mercii, komitenin ha- zırladığı raporu tetkik edecektir. Bu "Altılar Komisyonu"dur. Maliye, Ti- caret, Sanayi, Gümrük ve Tekel, Dış- işleri Bakanları ve Devlet Bakanı Tur- han Feyzioğlunun katılacağı bu ko- misyon raporları tetkik ettikten son- ra kendi raporunu hazırlayacaktır. Bu raporun hükümet tarafından ka- bulü ile 4 Temmuz 1962 tarihinde İt- halât programının ikinci kısmı tat- bike başlanacaktır. Bitirdiğimiz haftanın sonunda bu hazırlıklarla alâkalı olarak Ticaret Bakanlığında ve Odalar (Birliğinde bazı önemli noktalar dikkati çekti. Hatta Dış Ticaret Dairesi bir takım prensipler bile tesbit etti Haftanın sonunda kendiyle konuşan bir gaze- AKİS 7 MAYIS 1962