7 Mayıs 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

7 Mayıs 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

DÜNYADA OLUP BİTENLER münakaşasını örtbas etmeyi o bilmiş- lerdir. Bin Bella'nın Filistini de ba- his konusu eden bazı heyecanlı be- yanlarından sonra havayı yumuşat- mak, tam bir oybirliği cephesi gös- termek için Bin Bella'ya yeni müla- kat ve beyanatlar verdirilmiştir. Herhalde şimdilik o Cezayirliler sa- fında ciddi ayrılık Buna mukabil, Geçici İcra Organı- nın asayişi teminde muvaffak o ola- maması veya bundan menedilmesi halinde, Geçici Cezayir Hükümetinin yerli halka tekrarladığı sabır ve sü- künet tavsiyeleri tesirsiz kalmaya başlayabilir. o -Hatta başlamıştır da. O zaman Evian anlaşmaları tatbik- ten kalır ve ortadan kalkar. Bunun neticesi de Cezayir ayaklanmasının başladığı 954 sonundaki duruma dön- mek olur. Gizli Ordu teşkilâtının he- defi budur. Bunun, diğer bir, neticesi de Fran- sada görülecektir. o Evlan anlaşma- ları sırf Cezayirlilere obir atıfet de- 'fildir. Bundan Fransız Hükümeti ve gelecekteki hükümetler de nacaklardır. o Çünkü Fransada tevali eden kabine buhran- larının esasında daima Cezayir me- selesi vardır. Hele, General De Gaulle, bir çok defa yaptığı gibi küsüp Colombey-les- deux Eglises'deki evine kaçar ve ka- panırsa, Fransayı ne gibi bir âkibe- sin beklediği hiçbir zaman belli ol- maz. Hamiyetli Fransızlar bunu bil- mektedirler. oOHatta siyasi ihtirasla- rın, parti manevralarının daima etki- si altında kalmış olan Parlâmento da bilmekte ve Generalin zaman za- man Meclisi aşıp halkın reyine baş- vurmasını bu sebepten sabırla karşı- lamakladır. Karar ve icraat günü gelip geç- mektedir. Gizli Ordunun, cinayet yo- lu ile milli bünyeleri harap ve peri- şan etmesine meydan vermemek lâ- cımdır. İtalya Dar kapı Bundan yedi yıl evvel o Cumhurbaş- kanlığına seçilmesi hayli -gürültü- ye yol açan Giovanni Gronchi'nin va- zifesi bu ayın İIl'inde sona ermekte- dir. 72 yaşında olan Gronchi seçilir- den komünistler tarafından da des- teklenmişti. O zaman İtalyan Parlâ- mentosunda Hristiyan-Demokratlar durumu kontrol edebiliyorlardı. o Lâ- kin yeni Cumhurbaşkanı kontrol ka- bul edecek gibi değildi. Gronchi, ana- yasayı, şahsi bir şekilde yorumlaya- rak, memleketin önemli dâvalarında Ve bu arada bilhassa dış politikasın- da daha faal bir rol oynamaya niyet 24 etmişti. Etmemiş olsa bile Başkanın tutumu ve bazı ziyaretleri bunu dü- şündürüyordu., Başkan Gronchi biraz fazlaca müs- takil mizacına rağmen halis bir Cum- huriyetçi ve samimi bir Batılı dostu olduğunu kısa zamanda göstermiş- tir. Fakat ilk inisyatiflerinde de ba- zı anayasa meseleleri meydana çıkar- maktan hali kalmamıştır. Şimdi bu zat vazifesini bitirmiş bulunuyor. Yeniden adaylığını da koymuştur ve İtalyan parlâmentosu Temsilciler ve Ayan Meclislerinin müşterek toplantısında geride bırak- tığımız hafta çarşamba gününden itibaren yeni Cumhurbaşkanını seç- me işine mübaşeret etmiştir. Ortada başlıca adaylar Hristiyan -Demokratların adayı Segni, Sosyal Gronchi Seçim o telâşında *Demokrat aday Guiseppe Saragat, komünist aday Umberto Terracini ve bir de eski Cumhurbaşkanı Gio- vanni Gronchi vardı. Seçilmek için 854 mevcudun üçte ikisini sağlamak, yani en az 750 oy almak gerekmekte idi. Ancak, birin- ci, ikinci ve üçüncü turlarda adaylar- dan hiçbiri üçte ikiyi tutturamamış- ve ertesi gün dördüncü tura geçil- miştir. Bu dördüncü turda salt ço- gunluk seçilmek için kâfi idi. Buna rağmen dördüncü tur da yeni Cum- hurbaşkanının belli olmasını sağlaya- mamıştır. Dalgalanma Torluğa sebep, hiç şüphesiz İtalyan - Parlâmentosunun bugünkü arit- metiği ve parti içi hiziplenmeler yü- zünden hesabın daha karışık bir ha- le gelmesidir. Komünistler ikinci tur- dan sonra Sosyal-Demokrat aday Sa- ragat'ı desteklemeye karar vermiş- lerdir. Bu ise Nenni sosyalistleri ila Hristiyan- Demokratlardan bir gru- bun Saragat'ı desteklemekten vazgeç- melerine sebep olmuştur. Buna mukabil, Hristiyan-Demok- rat aday Segni, Nenni'cilerin bir kıs- mı tarafından desteklenince bu se- fer kendi partisinin sağ cenahım kay- betmiştir. Hiçbir parti ne üçte iki, ne de hat- ta mutlak çoğunluğa sahip bulunma- dığından, diğer taraftan bugünkü hü- kümet kombinezonunun da üçte iki- yi bulamamasından ötürü, bazı uz- laşmalara başvurmak o lâzımgelince, parti içi hizipler işlemeye o başlamış- tır. Sola açılan bir aday bütün sağ cenah ile kendi partisinin sağ hizbini kaybetmektedir. o Sağa meyleden a- day ise bütün sol cenahla birlikte kendi partisinin sol kanadından mah- rum kalıyor Bu şartlar içinde cuma günü be- şinci tura karar verilmiştir. Bu Sa- tırların yazıldığı saatte (beşinci tu- run çok karışık , şartlar altında baş- lamış olması lâzım gelmektedir. Şim- dilik favoriler Segni ve Saragat'dır. Bunlardan biri üzerinde mutabık ka- lınamadığı takdirde bir "Compro- mis"ye gidilmesi ve beklenmedik bir ismin sivrilivermesi ihtimâli vardır. Her halde İtalyada Başkanlık se- çimleri, bir süre önce "Sola açılış" adı altında meydana getirilen hükü- met kombinezonunun önemli mesele- ler karşısında ne kadar sallantıda kalacağı hakkında da bir fikir ver- mektedir. AKİS 7 MAYIS 1962