14 Mayıs 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

14 Mayıs 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

SOSYAL Konferanslar Faydalı adımlar Bembayaz saçlı, genç yüzlü zat, bir- den heyecanını frenlemek ihtiyacı- nı duydu, sustu, dinleyicilerinin tâ gözlerinin içine bakarak konuşmasını bağladı: "— Unutmayalım ki en faydalı, en tesirli yatırım, insana yapılan ya- tırımdır. Çocuk dâvasını halledemi- yen toplumlar ise çökmeğe mahküm- durlar. Dinleyiciler konuşmayı o başından beri büyük bir ilgiyle dinliyorlardı. Birden bir alkış patladı. Bu alkışlar İkinci Milli Sosyal Hizmetler. Kon- feransının, ana prensibini çizmiş Ol- du Olay, bitirdiğimiz haftanın Oorta- larında, salıyı çarşambaya bağlayan, gece Ankara Konser Salonunda geçi- Muammer Aksoy, konferansa dina- mik bir görüşün temsilcisi olarak geldi hemen- her komisyon Oo çalışmasında söz alarak hep bu görüşü savundu Ve gece saat 10'da İkinci Milli Sosyal Hizmetler oOKonferansı okapanırken, okuduğu güzel tebliğ ile fikrini Ge- nel Kurula ittifakla kabul ettirdi. Bugün, özellikle büyük şehirleri- mizde binlerce çocuk, hepimizin göz- leri önünde beden ve ruh bakı- mından mahvolmaktadır. Bu, insan varlığına, insan haysiyetine karşı iş- toplum için yüzbinlerce iş gücünün kaybolması demektir. Ay- rıca yarın için onbinlerce suçlu (o ye- tiştirmek demektir. Sosyal ve ekono- mik bakımdan korunmaya muhtaç ço- tuğun miktarı bugün memleketimiz- de 300 binin üstünde tahmin edilmek- tedir. İşte bu çok büyük dâvayı dev- letin bir ucundan ve iki parmakla tut- ması bile bugüne kadar bir atıfet, bir lütuf sayılmıştır. Devletin, özel idare ve belediyelere, çocukların korunma- sı amacıyla ayırdığı para ve perso- nel ancak semboliktir ve sonuç ola- rak, korunabilen çocuklarınadedi de aynı şekilde sembolik kalmaya mah- kümdur. Dâvaya devlet kadar hizmet, etmiş olan özel teşekküllerin faaliyet- lerini de Batı memleketlerindekiler- le kıyaslamak imkânsızdır. o Yapıla- cak şey, korunmaya muhtaç çocuğa Bir sahip, tek bir sahip obulmaktır. Bugün korunmaya muhtaç çocuğa bir yandan mülkiye amiri, bir yandan Mil- li Eğitim Bakanlığı, Sağlık ve Sosyal Tardım Bakanlığı, Emniyet makamla- rı, Belediye âmir ve memurları gibi çeşitli görevlilerkarışmaktadırve 18 HAYAT işte bu çok sahip, çocuğu sahipsiz bı- rakmaktadır. Şu halde dâvanın çı- kar yolu, korunmaya muhtaç çocu- ga, sokakta veya yetkilerini okötüye kullanan ailede el uzatabilecek, ba- gımsız, tam bir teşkilât, bir "Çocuk- ları Koruma Genel Müdürlüğü" kur- mak ve çocuk dâvasına ait her türlü yetkiyi bu teşekküle devretmektedir. Bu Genel Müdürlüğün, Anayasadaki "sosyal devlet" mefhumuna uygun olarak kurulacak bir "Sosyal oHiz- metler Bakanlığı" içinde yer alması ise akla en uygun olanıdır. Tebliğ alkışlar arasında ittifakla kabul edildi ve İkinci Milli Sosyal Hizmetler Konferansının uygulanabi- cuk"tu. Çocuk her yönden ele alınmış ve ilgili mütehassıslar, komisyonlar halinde toplanarak, bu konferansa sunulmak üzere proje - raporlar ha- zırlamışlardı. Bu proje - raporlar, konferansın ikinci günü Türk - Ame- rikan Derneği- ile Yardım Sevenler merkez binasında, Sosyal Hizmetler Genel Müdürlüğünün "çalışma odala- rı"nda, gene ilgili mütehassıslar ve illerden gelen delegeler tarafından ye- ni baştan okunup tartışıldı ve son şeklini aldıktan sonra rapor halinde Genel Kurula sunuldu. Konferansın üçüncü ve dördüncü günleri, bu çalışmalarla geçti ve salı gecesi saat İl'de konferans, Üçüncü Milli Sosyal Hizmetler Konferansının konusunu tespit ettikten sonra kapan- dı Konferans başlıca beş bölüm ha- Sosyal Hizmetler Konferansında dinleyiciler Milli vazife başında lir bir sonuca varmasını sağladı, ona bir hedef verdi. Zaten hemen her ko- misyon çalışmasında "çocuğa sahip çıkacak bir kuvvetli el" ihtiyacı odu- yulmuş ve bir teşkilât ihtiyacından bahsedilmiştir. Bu temayülü aydınlı- ğa çıkarıp, ona yol çizen şey, Muam- mer Altsoyun tebliği oldu. Dâvanın büyüğü.: Çocuk! İkinci Milli Sosyal Hizmetler (oKon- feransı, bitirdiğimiz hafta cumar- tesi günü Sağlık Bakanının bir konuş- masıyla açıldı. Sosyal Hizmetler Ge- nel Müdürü Dr. Osman Yaşar ise kon- feransın önemini belirtti. Tema, "ço- Her Türkün okuyacağı o kitap: "SAVULUN AMERİKALI GELİYOR" Yazan : A. Kemal Yılmaz Ânkarada- Berkalş Kitabevinden Taşra için Trabzonda Avukat Kemal Yılmaz'dan AKİS - 295 linde ele alınmış, bu bölümler de ayrıca ihtisas kollarına Bu beş bölümü teşkil eden ana ko- nular şunlardır: lığı, 2) Korunmaya muhtaç lar, 3) İntibaksız ve suçlu çocuklar, 4) Çocuğun sömürülmesine engel o- lunması ve toplumun istenilmeyen et- kilerinden korunması, 5) Çocuk konu- su ile uğraşan resmi, yarı resmi ve özel teşekküller arasında işbirliği. konferans programı hazırlanır- ken çocukla gerçekten ilgili bir önem- li konu, besleme konusu gözden ka- çırılmış ve bu, bazı komisyon çalış- malarında, mesela kreşler, müessese- ler, bakım evleri konusunda bir gedik olarak kendisini göstermiştir. Bunu telâfi etmek için sık sık söz alan Be- sinci Dr. Osman Koçtürk ise, konuş- malarında beslenme meselesinin her derdin en önemli faktörü olduğunu ileri sürecek kadar "kendi ihtisası içinde kapalı" kalmıştır. Meselâ Os- -an Koçtürke göre, memleketimizde- AKİS, 14 MAYIS 1962