14 Mayıs 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

14 Mayıs 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

dilecek tam flört bin -kilometre yol vardı. Devlet yolları bakımlı ve mun- tazam olduğu için yolculuk oldukça rahat geçti. Sâdece Erzurum ile Mu- tu bağlıyan yol sürekli oyağmurlar yüzünden bozulmuş, çamur deryası haline gelmişti. Bu kesimde Kara Yol- larının paletli traktörleri (otobüsün önüne geçti ve çamurları kazıyarak yol açtı, fakat bu ameliye sanıldığı kadar kolay olmuyordu. Otobüs, Var- todan sonra kaygan bir bölgeye girdi ve birkaç kere uçuruma yuvarlanma tehlikesi atlattı. Gecenin geç saatle- rinde Muşa varıldığı zaman Erzurum- dan yola çıkalı tam onbeş saat olmuş- tu ve bu müddet sarfında katedilen yol 235 kilometreydi. Salonlar küçük olursa... Cumhurbaşkanlığı Orkestrası Doğu Anadolu gezisinde 11 il ile 2 ilçeye uğradı ve tam 21 konser verdi. Anka- radan hareket etmeden evvel yapılan programa göre orkestranın 15 konser vermesi gerekiyordu, fakat evdeki hesap çarşıya uymadı. 24 kişilik mü- zik .topluluğuna heryerde o okadar büyük bir ilgi gösterilmişti ki tek konserle kimseyi memnun etmeye imkân yoktu. Zaten şehirlerin çoğun- da salonlar 500 kişiden fazla dinleyi- ci alamıyordu. Bu kadar az yerle de talebi karşılamak mümkün değildi. Vanda sâdece Şoförler Derneğinin 500'den fazla üyesi vardı ve bu derne- gin üyeleri konseri dinlemek imkânı- nı bulamamışlar, bir telgrafla teessür- lerini, sitemlerini, başarı dileklerini orkestra idarecilerine o bildirmişlerdi. Orkestra üyeleri zamanın müsaade et- tiği nispette her yerde ilâve konserler yerdiler. Sonradan programa konan konserlerde daha ziyade öğrenciler, okullar gözetiliyordu. Nihayet bu ge- zinin maksadı herşeyden evvel eğitim- di ve yeni yetişen kuşaklar elbet de ön plânda tutulacaktı. Gezi -boyunca gerek öğrenci, gerek- se halk konserleri hep izahlı yapıldı. Orkestra üyelerinden Faruk Güvenç önce teker teker çalgıları tanıtıyor, sonra her parçadan evvel eserle il- gili izahatta bulunuyordu. Suya hasret çorak topraklar Halkın konserlere gösterdiği o ilgiyi kelimelerle anlatmıya gerçekten imkân yoktur. Orkestra üyelerini taşı- yan otobüs Hakkâriye geldiği vakit bütün hakkârililer sokağa dökülmüş- lerdi ve yolun kenarına dizilmiş, sa- natçıları selâmlıyorlardı. Siyah önlük- lü öğrenciler hemen, otobüsün etraf mı sardılar. Onbeş yaşlarındaki bir kız çocuğu, O sırada fotoğraf çekmekle meşgul olan bir orkestra üyesine: "— Buraya kadar gelmişsiniz, a- nalarımıza babalarımıza konser vere- ceksiniz, bizim canımız yok mu, bize yazık değil mi?" dedi. İşte, program dışı ilk konser bu sözler Üzerine Hakkâride verildi. Ak- şam üzeri askeri gazino tıklım tıklım öğrencilerle dolmuştu. Hepsi, kendile- rine gösterilen çalgıları dikkatle ince- liyor, bu çalgıların isimlerini bir a- gızdan tekrarlıyorlardı. Gece, daveti- ye alamamış olan Hakkârililer cam- ları, kapıları kırdılar ve zaten ağzına kadar dolu olan salona ufalıp, zayıf- layıp sıkıştılar. Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkest- rasına gösterilen olağanüstü ilgi sâde- ce Hakkâride değildi. Vanda Ercişli öğrendiler, orkestra idarecileriyle : Öğrenciler için verilen konser AKİS, 14 MAYIS 1962 MUSİKİ yere ei Yolda kalanlar Yol mu batak mı? "— Niye Erciş Öğretmen Okulun- da da bir konser vermiyorsunuz?" di» ye kavga etmiş, okullarına elleri boş, kırgın ve üzgün dönmüşlerdi. 33 Ni- san günü Batmanda beş on küçük öğ- renci, ellerinde demet demet çiçek, Suna Kanı yakaladılar ve : "— Bizim için de bir konser vere- ceksiniz" diye yalvardılar. ' Evet, Doğu Anadoluda gerçekten büyük bir kıtlık vardır ve bu kıtlığı, bu açlığı sâdece buğday ile gidermek kolay olmıyacaktır.