14 Mayıs 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

14 Mayıs 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

derek, kızının Konservatuara girme- sini sağladı. Yıldız Kenter, babası ile birlikte O tarihlerde Ankarada aynı apartmanda oturdukları aktör Agâh Hünün de kendisinin Konser- vatuara girmesinde o gösterdiği yar- dımları ohâlâ şükranla anmaktadır. Nitekim, o yıllarda Ankara' Devlet Konservatuarının tatbikat sahnesin- de oynamakta olan Agâh Hün, An- kara Halkevindeki bu çalışkan ve son derece işin genç/kasla il- lıyan Kenter, üstün başarılar göste- rerek Konservatuarı bitirdikten son- ra Tatbikat Sahnesinde oynamaya başladı. e Yıldız .Kenter; Konservatu- arda iken kendisinde o büyük- kabili- yet gören Karl Ebert'in yardımları- nı da minnetle hatırlamakta ve Kon- servatuarı, kendi deyimiyle "şişirile- rek" bitirdiğini söylemektedir. İlk heyecanlar Devlet Konservatuarı Tatbikat Sah- nesindeki ilk rolü, Shakespeare- in "Onikinci Gece" adlı (okomedisin- dedir. Konservatuarı yeni bitirmiş ol- manın verdiği bocalama Yıldız Ken- terin oyununa da tesir etti ve Oni- kinci Gecedeki Olivia rolünde çok kö- tü kritiklere hedef oldu. Bu, kötü bir başlangıç oldu ve' Yıldız Kenteti büyük ölçüde hayal kırıldığına uğ- rattı. Tam bu sırada İngiliz Hükü- metinin verdiği burs imdadına yetiş- ti ve Yıldız Kenter Londraya gitti. Anadili gibi -gibisi fazla, bilen Yıldız Kenter, 1949 yılı sonu- na kadar Londrada kalarak 6 ay ti- yatro incelemeleri yaptı. Strad- ford-On Avon'daki Shakespeare A- kademisinde de 4 haftalık kurslara devam ettikten sonra Ankaraya do- nen Yıldız Kenter, "Onikinci Gece"- de aldığı kötü kritikler yüzünden 2 yıl kadar dublör ve figüran olarak çalışmak durumunda kaldı. Fakat Yıldız Kenter bu devreyi, tiyatro e- gitiminin deneme devresi saymakta, yetişmesi, bol bol okuyup eser gör-, mesi bakımından çok yn olduğu- nu kabul etmektedir Bu arada, İngilterede Kari Ebert tarafından kurulan bir. tiyatronun imtihanını kazandığı halde, İngilte- rede çalışma izni alamadığı için, Tür- kiyeye dönmek zorunda kalmasını da “hayatının en üzücü olayı" saymak- tadır. Yıldız Kenterin iki yıl figü- ran ve dublör olarak kalmasını, şüp- hesiz, o yıllarda Ankarada sadece bir tek tiyatro (bulunmasına bağlamak lâzımdır. Fakat Yıldız Kenter, tanrı vergisi büyük sanat gücünü sağlam tiyatro kültürü ile birleştiren bir o- yuncu olduğu için göze çarpmakta gecikmedi. O sırada Cüneyt Gökçer piyesini sahneye koyma ha- zırlıkları içindeydi, oYıldın Kentere de bir rol verdi. Figüran Kenter, ca- nını dişine takarak çalıştı ve ("Mi- ras" piyesinde harikulade bir oyun çıkararak, başta Gökçer olmak üze- re, birçoklarının parmağını ağzında bıraktı. Artık, Kenter için zafer yol- ları o açılmiştı. Dünyaevine giriş ve ötesi Yıldız Kenter, 1951 yılında (oDevlet Tiyatrosunda O birlikte çalıştığı Nihat Akçanla evlendi ve 1953 yılın- da da Leylâ adındaki kızları dünya- ya geldi. 1953 de yeniden bir burs a- larak İngiltereye giden Kenter -ar- tık. Yıldız Akçan olmuştu-, 1955 - 56 yıllarında da Amerikada Amerikan Tiyatrosu ve Amerikada tiyatro eği- TİYATRO back in anger - Öfke" etti. Bu sırada Akçan ailesinde geçim- sizlik başlamış ve had bir safhaya gelmişti. Karı-koca ayrılmaya karat verdiler ve 1959 yılında boşandılar. 1959 yılı Yıldız Kenter için birbaşka sebepten dolayı oyeni bir üzüntüye yol açtı. Muhsin Ertuğrul'un Devlet Tiyatrosunun başından alınması üze- rine Kenterler Devlet Tiyatrosundan istifa "etmeğe karar verdiler. Bu is- tifa, Ankaradaki sanat çevrelerinde) bir bomba tesiri yaptı. Kentetlerin istifası aynı zamanda Demokrat Par- ti iktidarının, Devlet Tiyatrosunu da Ni C."leştirme gayreti içinde bu- lunduğu sıralara tesadüf etmektedir. D. P. Vatan Cephesinin fahri pro- paganda nâzırı Burhan Belge tara- fından Devlet Operası sanatçıları ile piyesi takip Yıldız Kenterin ilk rolü ve son aşkı : Kızı Jki gönül bir olunca... timi incelemeleri yaptı. American Theater'de ve ünlü rejisör Elia Kazan'ın kurduğu Actor's Stu- dio'da çalıştı. James Dean, Marlon Brando, Marilyn Monroe gibi ünlü sanatçıların eğitim gördükleri Ac- tor's Studio'daki çalışmaları, o Yıldız Kenter -Akçan- in kabiliyet ve kül- türüne tecrübe unsurunu ilâve etti. Amerikâda bir hastalık devresi o sa- yılmazsa, Yıldız Akçan her saatini mükemmer değerlendirdi. . Amerika- dan dönüşünde Devlet Konservatua- nnda Sahne öğretmenliği (o görevini yüklendi. 1957 yılında kardeşi Müş- fik Kenterle, ilk defa birlikte, Abdül- hak Mâmidin "Finten" piyesinde oy- nadı. Bunu "Çöl Faresi", "Yağmur- cu" ye John Osborne'un ünlü "Look yapılmış bir radyo-röportajinm Dev- let Radyosundan yayınlanması, Ken- terlerin Devlet Tiyatrosundan istifa suretiyle ayrıldıkları günlere rastla- maktadır. Yıldız ve Müşfik Kenter, Devlet Tiyatrosundan ayrıldıktan sonra İs- tanbula gidip yerleştiler. İki kardeş için sıkıntılı günler kısa sürdü. Ka- raca Tiyatroda birbiri ardısıra over- dikleri temsillerle, İstanbullulara ti- yatronun ne olduğunu öğrettiler. Şe- hir Tiyatrosunun metelik etmez üçün- cü sınıf bulvar oyunları yerine, Kü- çük Sahne ile birlikte çağdaş tiyat- ronun en soylu örneklerini verdiler ve bilhassa "Salıncakta İki Kişi" pi- yesiyle (o İstanbulluların gönüllerini fethettiler. ,

Bu sayıdan diğer sayfalar: