14 Mayıs 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

14 Mayıs 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

Tİ YA Sanatçılar Bir yıldız doğuyor (Kapaktaki sanaiçı) Ankara Devlet Kon- çük fakat girin Tatbikat Sahnesinde perde kapandığı zaman, salon alkış- tan inliyordu. İkinci Dünya Savaşı- nın en kötü, en karanlık günlerinde, Balondaki seyircilerin yüzlerinde sa- vaşın yerleştirdiği derin keder izle- rinin yerini, aydınlık obir sevinç al- mıştı. Küçük sahnenin "avant-scene' inde beliren oyuncular, başlarını ha- fifçe öne eğerek seyircileri selâmla- Seyircilerin dikkati, lar arasındaki uzun saçlı sarışın genç kıza takılmıştı. Genç kız müte- vazi, çekingen ve heyecanlı bir se- vinçle seyircileri selâmlıyordu. O sı- rada seyircilerden biri yanındaikine: Şu sarışın kız harikulade oy- Bağı, Adı nedir acaba?" dedi. Yanındaki adam, alkışlamaya vam ederken: "— Ben de bilmiyorum. Ama, programa bakalım" cevabını verdi. Programda küçük harflerle yazılı şu isim okunuyordu: Yıldız Kenter. Türk tiyatrosunun bir müddet son- ra ne kadar övünse haklı sayılacağı Yıldız Kenterin osahne hayatı böyle de- başladı. (o Artık kader çizgisini çiz- miş, Tatbikat Sahnesinde Thornton Wilder'in "Bizim Şehir"ini oynayan Uzun örgülü saçlı genç kızın yolu belli olmuştu. Yıldız Kenter, gerçek bir yıldız olacak, büyük hayalleri kı- TR O sa zamanda gerçekleşecekti. Yıldız Kenter, 1928 yılında Çamlı- cada doğdu. Babası eski Hariciyeci- lerden Ahmet Naci Kenterdir. oAh- met Naci bey, Londrada görevli iken tanıştığı Olga adında bir İngiliz kı- zına âşık oldu, aşki mesleğine galip geldiği oiçin de Olga ile evlenerek Hariciye mesleğini bıraktı. Daha son- ra istanbula gelen Ahmet Naci bey, bir süre büyük sıkıntılar içinde oya- şadı Ekmeğim kazanabilmek, genç karısını geçindirebilmek için o çalış- mak zorunda kaldı ve . "Son Posta" gazetesine fransızca ve ingilizce mü- tercimi olarak girdi. "Son Posta'da çalışırken aynı zamanda "Cumhuri- " gazetesinde de mütercimlik yap- maya başlıyan Ahmet Naci Kenter, karısının da türk tabiiyetine girmesi üzerine Ahkaraya nakletti ve Anka- rada Milli Savunma Bakanlığında mütercimliğe başladı. Bu sırada An- karada ilk çocukları Nedim dünyaya geldi. Halen ticaretle uğraşmakta olan Nedim Kenterden sonra Güner adında bir kızları oldu. Yıldız Ken- ter, ailenin dördüncü çocuğudur. Bir İngilizle evlenerek (oLondraya gittiği için şimdi Türkiyede bulunmayan Güner Leiger ile (Yıldızın arasında Mahmut Kenter vardır. Mahmut Kenter de halen Amerikada doktor- luk yapmaktadır. Ali Naci bey aile- sinin son çocuğu ise, Müşfik Kenter- dir. Şöhret merdiveninde Yıldız Kenter Ankarada İltekin İlk- okulunu bitirdikten sonra, ortao- Kenter Kardeşler "Büyük Sebestiyanlar"da Her rolde başarı Kenter r okuyor Azimli bir sanatçı kula devama başladı. İşin garip ta- rafı, Yıldız Kenterin ilkokulda hiç- bir müsamere veya temsilde rol al- mamış olmasıdır. Ortaokulda iken Ankara Radyosunun "Radyo Çocuk Kulübü" saatinde çalışmaya başladı cısı oldu. İçindeki tiyatro sevgisi kü- çük Yıldızı tiyatronun üç duvarlı dünyasına çekmekte gecikmedi. Yıl- dız Kenterin sahneye ilk çıkışı, Hal- kevi'nde oynanan "Yanaşma" adlı bir operettedir. Bu sırada Ankarada 4. Ortaokulu da bitirdi. Okulda en çok sevdiği dersler Edebiyat, Müzik ve Jimnastikti. Kendisi çocukluk yıllarını özlemle hatırlamakta ve bu arada Kimya ve Matematik dersle- rinden nefret ettiğini de söylemekte- dir. Yıldız Kenter, aslına bakılırsa, ti- yatroya uzak olmayan, hattâ tiyat- ronun içinde olan bir aileye mensup- tur. oAnnesi İngilterede bir gezgin tiyatro kumpanyası (o sahibinin kızı- dır. Fakat, tiyatronun daima ama- törce kalmasına taraftar olan Nadi- de Kenter, çocuklarının başlangıçta tiyatro ile uğraşmalarına karşı dal- ma cephe almıştır. Nitekim, Yıldız Kenter 1942 yılında ortaokulu bitirip de Devlet Konservatuarına 'girmek istediğini söyleyince evde kızılca kı- yamet koptu ve Nadide hanım, kızı- nın bu niyetinin bir daha ağza bile alınmasını yasak etti. Böylece küçük Yıldız da istemiye istemiye Ankara Kız lisesine devama başladı Bir yıl Ankara Kız Lisesinde oku- duktan sonra, kültürlü ve ileri fikir- li Ahmet Naci bey, karışım ikna e- AKİS, 14 MAYIS 1962