14 Mayıs 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

14 Mayıs 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

"Aşk"ta çok etkili, kişiliksiz ama duy- gulu bir yolda yürümekteydi. o "Ya- sak Aşk" Türk sinemasında işlenme- miş, üzerinde durulmamış bir hikâye- yi, insanın çevreden kaçmasıyla içe dönüklüğünü konu edinmişti. Gerçek- çilik üzerine bir hayli söz etmiş, Türk sinemasının gitmesi gerekli yönü ya- nlarıyla işaretlemiş bir o tenkitçinin ilk filminde yerli sinemaya böylesine açıklar vermesi kolay bağışlanır bir işlem değildi ya, Refiğ, "Yasak Aşk"- yüzden de olumluluğa erişmesi mından, birtakım "müsvedde"ler yap- masını tabii karşılamak gerekiyordu. Refiğin ikinci filmi "Seviştiğimiz Günler"de bu kişilik aranmasına, fa- kat hızla' bulmaya doğru bir gidişe rastlanmaktadır. Bu arayış ve buluş, tabii yalnızca sinema dilini kullanma konusundadır ve Refiğ "Seviştiğimiz Günler"de yine battal ve bize uyma- yan bir takım havada kişilerin serü- venlerini hikâye etmektedir. Havada kişiler Orhan Elmasın kurduğu hikâye, üç gençkızın -hostes, manken ve sek- reter- yaşama serüveni üzerindedir ve Jean Negulesco'nun ünlü filmi "Three Colns in the Fountaln-Aşk ÇeşmesI"ndeki üç kızın hikayesini pek andırmaktadır. Bu yüzden Refiğ. da- ha başlangıçta kendiliğinden yanlış bir yola girmiş sayılır. İkinci yanlış- lık've hata, bu hikâyenin senaryo- sunu, eline çabuk bir senaryocu olarak ün yapan Bülent Orana vermesidir ki, bundan sonrasında tenkitçi - rejisö- rü bütün iyi niyetinin ve sinema usta- lığının kurtarmasına imkân yoktur. Elmas ve Oran ikilisi, normal olarak Refiği çeşitli açmazlara götürecekler, bir kurtuluş yolu arayıp bulmasını durmadanengelliyeceklerdir. "Seviştiğimiz Günler"de üç genç- kızın üçünün ayrı ayrı aşkları oda anlatılmaktadır. - Nilüfer Aydan- ken- dini çok zengin ve uçarı bir erkek o- larak tanıtan bir otomobil tamircisi- a Doğan- tutuluyorlar. Üç ayrı hikâyeyi Uç ayrı koldan anlatmak ve sonra onları ye- ni baştan toparlamak, Refiğ için pek zor olmamıştır. Sekreter - patron aş- kının umutsuz ve ölümle biten bir sona varması da bu toparlamada Ö- nemlice bir rol oynamaktadır. "Seviştiğimiz Günler", rejisörü Ha- lit Refiği seyirciye, birinci filmine kar- şılık daha iyi bir sinema diline eriş- miş bir kişi olarak tanıtmaktan baş- ka bir özellik taşımamaktadır. AKİS, 14 MAYIS 1962

Bu sayıdan diğer sayfalar: