14 Mayıs 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

14 Mayıs 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

emi Gör Erkin Zaferi sağlayan Açık-seçik İşte oObu küçük pürüzlerin ortadan kaldırılmağı için yapılan çalışmalar bir yöne tevcih edildi. Yardım eden devletlerin tetkik için Türkiyeye ge- lecek oOUuzmanlarına herşeyi apaçık göstermek Oo gerekiyordu. Nitekim Faure'nin imzasını taşıyan raporun lehimizde -tecellisi bu açıklık prensi- binin birinci plâna alınmasından doğ- du. Hazırlanacak teknik raporda Tittr- kiyenin bütün imkânsızlıkları, o kal- kınması için gerekli finansman güç- lükleri ve ayrıca imkânları da belir- tilecektir. Böylece gerçek ortaya çı- kacak ve yardımcı devletlerin anla- yış göstererek, yatırımların kullanı- lışında (obazı güçlükleri bertaraf et- meleri beklenilebilecektir. Fakat bu arada bir başka mesele dikkati çekti. Konsorsiyumun kuru- labilmesi, daha doğrusu resmen ilân edilebilmesi için Türkiyenin kalkın- masıyla ilgili beş yıllık plânın sürat- le tamamlanması ve Hükümete tevdi edilmesi gerekiyordu. Haziran ayı içinde bitirilmesi için plân çalışma- larına hız verildi. Devlet Bakanı Turhan Feyzioglu, Plânlama Teşkilâtına bu yolda direk- tif verdi. Ne var ki, kısır politik çe- kişmeler ve Hükümetin bir kanadını elinde tutan A. P., meseleye bu za- viyeden bakmadı. Af kaprisi, Hükü- met krizi, işleri hayli güçleştirdi. Ha- ziran ayı içinde nihai şeklini almış o- larak Devlet Planlama Oo Teşkilâtın» dan çıkacak olan beş yıllık Kalkın- ma Plânı Hükümete tevdi edilecek- tir. Hükümet eğer bir takım mese- bir yana bırakabilir ve oyar- dım işinin bir an evvel halledilmesi için, gerekli çalışmaya girişirse, kınma Plânı muhtemelen Temmuz ayı sonunda Meclisin tasvibine sunu- lacaktır. ' Bitirdiğimiz oOhaftanın sonunda Devlet Plânlama Teşkilâtının çalış- malarını tanzim eden Devlet Bakanı Turhan Feyzioglu bir gazeteciye şöy- le diyerek üzüntüsünü izhar etti: "— Yardım işinde iyi merhaleler katedildi. e Fakat şu günlük politika meseleleri bir tarafa bıraklır ve kar- şılıklı anlayış içinde çalışmalara hız verilirse, treni raya sokmak daha ko- lay olur. Sonra gülerek ilâve etti: "— Atinada NATO toplantısında okunan ve tetkik edilen Türkiye ile ilgili raporun müspet ve mânevi te- sirini izale etmemiz ve bundan fay- dalanmamız gerekir." Koalisyon Dipsiz kile, boş ambar Günlerden cumartesiydi. A.P.'nin Necatibey caddesindeki eski, ba- danası dökülmüş Genel Merkezinde hummalı bir faaliyet vardı. Sabah saat 10'dan itibaren Genel Merkeze Genel İdare Kurulu üyeleri taşındı- lar ve tam 10.10'da kapılar kapan- dı, gizli oturum başladı. A. P. Genel İdare Kurulu tek mad- delik gündemini müzakereye koyul- duğunda sinirler hayli gergindi. Ha- tiplerin sesleri dışardan duyulmuyor- YURTTA OLUP BİTENLER du ama, Necatibey caddesinde, Genel Merkezinin tam karşısında bulunan Etibank lojmanının pencere- sinden, içerde havaya kalkan yum- rukları, asabi çehreleri seçmek müm- kün oluyordu. Konuşan ve etrafındakileri ıknaa çalışan, Gümüşpalaydı. A.P.i aceleci- lerini kapalı kapılar arkasında saat lerce müzakereye sevketten, İ arka- siydi. Başbakan, koalisyonun başka- nadını teşkil eden A.P. den kat Gif cevap bekliyordu. Aksi halde .her beklenmedik bir veçhe alabilirdi.. . Neticesi bu toplantıya kadar uza- nan dopdolu bir haftanın siyasi oge- rilimi, aslında haftanın sonundaki cu- ma günü had safhaya ulaştı. Hele akşam üzeri çıkan bir teb- liğ, heyecanlı yüreklere hiç de su serpmeyince tansiyon daha da yük- seldi. O gün Meclis binasının üst ka- lışmışlar ve çözüm yolu aramışlardı. Gerçi bundan bir evvelki toplantıda bazı esaslar tesbit edilmiş ve 11 Ma- yıs toplantısında karar verilmek üze- re dağılınmıştı ama. akşam üzeri ya- yınlanan tebliğ hiç te beklenildiği gi- bi olmadı. Tebliğe göre liderler mese- leyi enine boyuna incelemişler ve 23 Mayısta bir kere daha toplanarak ka- rar vermeği uygun bulmuşlardı. Kapalı kapılar arkasında cereyan eden görüşmelerin Ya sızan ha- berleri, hu defa C K. M. P. nin işle- ri karıştırdığı yolunda oldu. Nitekim saat tam 16 da Basına yazdırılan bir tebliğ bunun en belli misaliydi. Saat. 16 da -liderler arası toplan- tının başladığı saattir- C. M. P. NATO toplantısında Başkanlık Divanı Zapyonda serencam