May 28, 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

May 28, 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

YURTTA OLUP BİTENLER İdare "Varak-ı Mihr-i Vefayı.." Bitirdiğimiz (o haftanın başlarında bir öğle sonu o günkü Resmi Gazeteyi İncelemekte olan bir AKİS - muhabiri birden yerinden fırladı: "— Tamam! Sonunda adamın ba- -ını yemişler" diye haykırdı. Öbür AKİS'çiler hayretle lar: " sordu-- — Hangi adamın?" Resmi Gazeteyi elinde tutan AKİS muhabiri : "— Biz bunu iki ay önce yazmış- tık. Demek, uğraşa didine kararna- meyi çıkartabilmişler" diye devam et- ti. Olay sadece şundan ibareti : Koa- lisyon Hükümetinin sağ kanat Bakan- larından Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanı Dr. Suat Seren, bir süreden beri yerinden bir türlü atamadığı, a- ma dişini tırnağına takıp atmaya da kesin olarak karar verdiği Eczacılık ve Tıbbi Müstahzarlar Genel Müdürü Dr. Sadi Bilginsoyun bu görevinden alınmasını sağlayan kararnameyi ön- ce İnönünün imzasından, sonra da Cumhurbaşkanlığının onayından ge- çirtebilmiştt. Gerçi bu sonuca ulaşa- bilmek pek kolay olmamıştı. İki ay sürekli olarak işi takip etmek gerek- mişti ama, sonunda Bakan Seren, Dr. Bilginsoydan yakasını kurtarabilmiş- ti. Böylece derin bâr soluk alma im- li kânına da kavuşmuş oluyordu. AKİS, olayın böylece cereyan e- deceğini ve önünde sonunda Dr. Sadi Bilginsoyun görevinden alınacağını, bundan iki ay önce Bakan Sağlık Bakanlığındaki görülmemiş ic- raatını tafsilâtiyle anlatırken, haber vermişti. (Bak: AKİS, YURTTA O- OLUPBİTENLER "İdare" Sayı, 405) Hikâye şudur: 27 Mayıstan sonra fi göreve başlatılan Eczacılık ve Tıbbi Müstahzarlar Genel Müdürü Dr. Sadi Bilginsoy, özellikle ilâç imalâtçıları- nın, ithalâtçılarının ilâç depoculariyle bazı eczacıların büyük düşmanlığını kazanmıştı. Sebep, göreve başlar baş- lamaz, ilk Devrim Hükümetinin Sağ- aylık Bakanı Prof. Dr. Nusret Karasu Hile ondan sonraki Bakanı Prof. Ragıp Üner ve Bakanlık Müsteşarı Dr. Nus- ret Fişek, Müsteşar Muavini Dr. De- mir oErelle el ve işbirliği yaparak ilâç fiyatlarının ciddi şekilde düşürülme- lisini sağlamış olmasıydı. Bu fiyat dü- şüklüğü hem memlekette imâl edi- len ilâçlara, hem de ithal malı ilâçla- ra uygulanmıştı. Ayrıca, bir takım Bİgereksia ilâçların yapımını ve ithalini de önlemişti. İthal edilen İlâç ham maddelerinin fiyatlarında da indirim- liler sağlamıştı. Böylece, 27 Mayıstan sonra, bir yandan memleketin asıl ih- 16 Suat Seren Baş yiyen tiyacı olan ilâçların yapımına ve itha- line önem verilirken, bir yandan da vatandaşın alım gücünü zorlamayacak veya hiç olmazsa âzami ölçüde ucuz- luk sağlıyabilecek tedbirlerin alınma- sı ve bunların uygulanması mümkün olabilmişti. Bu suretle hem piyasada her çeşit ilâç bulunabiliyor, hem de fiyatları mâkul hadlere indirilmiş o- luyordu. u tedbirlerin silsilesinden mem- nun olmıyacakların başında ilâç ya- pımcılarıyla ithalâtçıların Oo geleceği Sadi Bilginsoy Başı yenen gün gibi açık bir gerçekti. Artık ilâçlara diledikleri gibi fiyat koyamıyor, fakir halkın zaten sıfıra yaklaşmış olan alım gücünü alabildi- ğine zorlıyarak ve sağlığına (o kavuş- mak için çırpınan milyonların bu çır- pınışlarını sömürerek Oo kazançlarına görülmemiş kazançlar eklemek fırsa- tını elde edemiyorlardı. Menfaat denilen yılan Dr. Sadi Bilginsoyun işbaşına geldik- ten sonra 'başardığı bu işler, men- faatleri haleldar olanlarca küçümsen- di, Bilginsoya bir sürü düşman ka- zandırdı. Koalisyonun sağ kanat Bakanı Dr. Seren, Bilginsoyun başını yemek su- retiyle) büyük işler yapmış insanla- rın huzuruna kavuşabilmişti. Bu ha- reketiyle kimlerin ekmeğine kaç par- mak kalınlığında ve hangi cins yağ sürdüğü, bundan sonra ilâç fiyat- larında görülecek artışlarla daha iyi anlaşılacaktır. Aslında Dr. Serenin hizmet fikri ve yönü de ilâç yapımcılarının çıkarlarıy- la paralel sayılabilir. Resmi Gazetede- ki bu tâyin kararnamesini okuyan i- lâç yapımcıları, ithalâtçıları, depocu- ları herhalde çok sevinmişlerdir. İlk kutlama tellerinin de bunlardan gel- diği tahmin edilebilir. Bakan Dr. Serenin Sağlık Bakan- lığındaki icraatı sadece bu kadar da değildir. Üstelik, Bakan Seren yal- nız da değildir. Koalisyon Hükümeti- nin sağ kanadında kendisi varsa, sol kanadında da bir Sanayi Bakanı Çe- likbaş vardır. Çelikbaş nasıl memleket sanayii- nin kalkınmasını, kendisine bağlı İk- tisadi Devlet Teşekküllerinin (o genel müdürlerini, müdürler kurulu üyeleri- ni, hattâ küçük memurlarını değiştir- mekte buluyor ve bunu aylardan beri uygulayabiliyorsa, Sağlık Bakanı Dr. Seren de, memleketin sağlık dâvası- nın çözümünü, kendini menfaat bek- lemeden bu dâvaya adamış, dirayet- li ve liyakatli kimseleri yerlerinden atmakta, Bakanlığa yaran toplamak- ta, gayesi çok kazanmak olan Özel Sektörü memnun etmekte bulmakta- dır. Bir yanda Koalisyonu kurtarma komisyonları kurulur, Hükümet buh- ranına çareler aranır, halkoyuna u- sanç verecek aflı, kolalisyonlu, kur- tarmalı, çıkarmalı toplantılar yapı- lırken, bir yanda da bazı Bakanlar icraat adına işte böyle tasarruflarla meşgul bulunmaktadırlar. Serenli, Çe- likbaşlı, Akyarlı bir Hükümetin nere- sinin kurtarılacağını, bu tasarrufları yakından bilen ve görenler gerçekten şaşmaktadırlar ve bunda da haklıdır- lar. AKİS, 28 MAYIS 1962