28 Mayıs 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

28 Mayıs 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

Bir Kongrenin Öğrettikleri Jale CANDAN Türk Kadınlar Birliği nihayet beklenen kongresini yaptı ve kongre, etrafında dönen bazı olaylar yüzünden Basının günlerce âdeta bir ilgi merkezi halini aldı. Genel Kongrenin kadınlık dâvasına birşeyler getirdiğini söylemek imkânsızdır. Fakat bir bakımdan gerçekten öğre- tici oldu ve evhamların, yersiz tedbirlerin, "kapalı kapılar arkasında" seçime gitme kompleksinin ne denece hatalı, mesnetsiz olduğunu gös- tererek açık sistemin meziyetlerini bir kere daha, ortaya koydu. Gün- lerce evvel, Genel Kongrenin, sıkı tedbirler altında yapılma' için ha- rekete geçilmişti. Genel Kongreye davetiyemiz girilemiyecek, herzaman bütün dinleyicilere açık olan kongreyi, davetiyesi bulunmıyan üyeler bile izleyemiyeceklerdi. Hazır Kuvvet ekipleri kapıda alesta duracak, bir işaretle harekete geçeceklerdi. Delegelerin Ankaralı üyelerle tanış- tırılması ise bahis konusu bile değildi. Kulis faaliyeti yapılacak, fa- kat tek ttaraflı işliyecekti. Ne var ki kongre nisabının temin edileme- diği 18 Mayıs günü geçen bazı tatsız olaylar ve ortada hiçbir sebep, bir kavga veya münakaşa yokken iki polisle bir Hazır Kuvvet ekibinin birliğe, Başkan Günseli Özkaya tarafından celbedilmiş olması durumu adliyeye intikal ettirerek, tedbirleri önledi ve sağ duyuyu harekete ge- çirdi. Gerçi kongre gene polis kordonu altında yapıldı ama, yersiz bir. müdahale olmadı 22 Mayıs sabahı Devlet Konser Salonundaki Kongreye giden bazı üyelerden ısrarla davetiye soran işgüzarlar bu üyelerin "dayatması" karşısında ortadan kayboldular. Daha evvel. Hay- siyet Divanı kararı ile Birlikten ihraç edilen bir üyenin, tüzük madde- sine dayanarak söz hakkı istemesinin, ısrarlar üzerine nihayet kabul edilmesi ise, kongrenin havasım gerçekten yumuşattı ve açıklığın fay- dasını en müfritlere bile kabul ettirdi. Gerçi 10. Türk Kadınlar Birliği Genel Kongresi, benim görüşüme göre gerek ruh, gerek hazırlanış bakımından bir gerçek kongre olma- mıştır, ama, hiç olmazsa tedbirlerin çemberinden kurtulmuş olması ve üyelerine, dinleyicilerine, Basına kapılarını açmış bulunması kongre bakımından bir talihliliktir. "Karşı taraf" denilen tarafın ise ne hazır- lığı, ne listesi, ne de kötü bir niyeti bulunduğu böylece meydana çık- mış oldu. Genel Merkez Yönetim Kurulu ringe çıkıp kendi kendisini yumruklayan bir boksörden farksızdı. Eğer Ankara delege seçimleri aynı açıklık içinde yapılmış olma ve, ilçe delegelerinin bu seçime katıl- maları (sağlansaydı ne bir takım söylentilere yol açılmış olacak, ne de dâva üzerine dâva binecekti. Kanaatime göre, o zaman Genel Kongre de Ankaralı üyeler için bambaşka bir mâna taşıyacaktı. tatilinde aylarca âvâre kalmalarına karşı en iyi çare, okullarda yaz için faaliyet grupları kurmaktır. Ekip, yaz klüpleri açmak üzere oOAnkara Maarif Kolejine teklifte (o bulunmuş- tur. Bunun kısa zamanda, diğer o- kullara misal teşkil edeceğine ekip i- nanmaktadır. Ankara Bir ayrılış pembe emprimeli, ince, zarif kadın biraz mahcup, fakat çok mutlu bir ifade ile eline makası aldı, kur- deleyi kesti ve beş yataklı tertemiz güzel bir koğuşa girdi, heyecanla etrafına bakınmaya başladı. £ Peşin- den gelenlere birşeyler söylemek is- konuşamıyor- tiyor, fakat bir türlü du. Kendisine verilen Kütahya işi duvar tabağını eline aldıktan sonra da öyle hareketsiz kaldı ve nihayet , kısık bir sesle: "— Teşekkür ederim" dedi. Fakat yanındaki koyu lâcivert el- biseli erkek yardımına koştu ve in- gilizce olarak, eşinin heyecandan konuşamadığını, fakat neler hisset- tiğini çok iyi bildiğini ve onun yeri- ne okonuşabileceğini söyledi. Olay, Hacettepe Çocuk Hastaha- nesinde geçiyordu. Pembe elbiseli sarışın kadın İsviçre Büyükelçisinin eşi (oOMadam Keşler idi. o Büyükelçi Keşler çok yakında artık memleke- tine dönecekti. Zaten çocukları da İsviçrede İdiler. (oFakat Türkiyeden ayrılmak gerçekten onlara azap ve- riyordu. Hele Madam Kesler için bu hastahaneyi bırakıp gitmek çok, çok zordu. Madam Kesler yıllardır hemen hergün hastahaneye gelmek- te ve Hacettepe Hastahanesi Gönül- lüler Grubu ile beraber koğuşlarda çalışmaktaydı. Hacettepe Hastaha- nesine yaptığı hizmet pek büyük- tür. Ankaralılar onun, evinde, has- ta çocuklar yararına yılda iki defa hazırladığı caklardır. Hacettepe Gönüllüleri giden arka- daşları şerefine (obir toplantı mak istemişlerdi, ler onlarla, son defa Gönüllülerin Kafeteryadaki aylık toplantılarında bulunmayı tercih etmişti. Madam Kesler ismine açılan beş yataklı ço- cuk koğuşu ise ona verilebilecek he- diyelerin en büyüğü idi ve her Za- man rahat konuşan Madam Kes- ler'i eşinin yardımına muhtaç bırak- mıştı. "bazar'ları unutamıya- Saçlarınız dökülüyor mu ? Başınızda kepek ve kaşıntı var mı ? O halde: Pilo Cura kurarız