28 Mayıs 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

28 Mayıs 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

SİNEMA Festivaller Cannes'daki şenlik Tpestival Sarayının kapısı önüne ge- lip duran otomobilden inen genç kadında herhangi bir fevkalâdelik yoktu.. Saçları yeni yapılmıştı. Ba- şında küçük incilerle süslenmiş ve kendisine son derece yakışan o bir taçcık vardı. Sıkısıkıya sarındığı mantosunun yakası ve kolları beyaz kürkten yapılmıştı. Salına salma gel- di, kordonun araladığı yoldan geçti ve tam Festival Sarayının merdiven- lerini çıkıyordu ki, ansızın, halka ve bekleşen gazete fotoğrafçılarına dön- dü ve sıkısıkıya sarındığı mantosu- lık içinde dalgalandı, gazete fotoğ- rafçılarının flâşları arka arkaya pat- "Starlett" ladı ve polisler hayli dekolte bir bi- kini mayo ile kendisini cömertçe teş- hir eden genç kadının üzerine yürü- üler. Olay, XV. Canes Film Festiva- linde cereyan ediyordu ve eski de- yimle, bu türlü ir biraz da "vaka-i Oo âdiye" sayılabilirdi.' Genç yıldız mii ilin prodüktör- lerle rejisörlerin gözlerine girebilme- leri için deneye deneye çiğnenmiş sa- kıza döndürdükleri bu yol artık pek geçer akçe değildir, festivallere renk katan unsurların da hemen başında gelenektedir. XV. de bir festival Dört büyük uluslararası festivalin başında gelen oCannes -diğerle- ri Venedik, Berlin ve değişmeli Mos- kova ile Karlovy Vary'dir- Festivali, Festivalde ilgiyi üzerine çekmeğe çalışıyor Çiğnenmiş sakızlar bir çok bakımlardan öbür festivalle- re bakarak daha büyük önem taşı- maktadır. Jüri daha ilgi çekici kişiler- den kurulmakta, varılan yargılarda bi çeşitli ve sert tartışmalara yol aç- mamaktadır. 1962 yılı Cannes Festiva- li büyük jürisinin üyeleri arasında Jean Dutourd -Başkan. Fransız sine- ma yazarı ve tenkitçisi-, Romain Ca- ıy -Romancı-, Sophie Desmaret- Fran- sız sinema ve tiyatro oyuncusu-, Hen- ry Deutchmesiter -prodüktör-, Charels Ford - Sinema tarihçisi ve tenkitçi -, Françoise Truffaut - Rejisör -, Yuri Raifman - Rus sinema yazarı ve re- jisörü -, Tetsuro Furukaki - Japonya- nın eski Paris Büyükelçisi -, Mario Soldati - Rejisör -ve Kawalerovicz - Polonyalı rejisör - yer almıştır. Cannes'a özgü olmayan ilk anlaş- mazlık, jürinin yanlış kişiler arasın- dan seçilmesi sonucu ortaya çıkmış- tır. Sinema sanatı ile uzak yakın bir ilgisi olmayan eski Büyükelçi Furu- kaki, jüri üyelerini her gün gördük- leri filmler üzerinde, basın mensup- ları önünde açık oturumlu bir tar- tışmaya çağırmıştır. İtalyan rejisörü Soldati ise "Boccacio 70" adlı İtalyan filminin, uzunluğu yüzünden kesin- tilere uğramasını protesto amacıyla jüriden çekilmeyi denemiş, fakat 1s- rar karşısında kalmıştır. Bu türlü dü- zensizlikler, Cannes Festivalinde ilk olarak rastlanan şeylerdir ve bütün suç, orta kırat bir tenkitçi ve sine- ma yazarı olan Başkan Jean Duto- urd'un güçsüz kişiliğinden (o çıkmış- tır. Filmler Her yıl gelenek haline getirilen baş- langıç gecesinde özel olarak ve ya- rışma dışı gösterilen film, bu yıl dört ünlü İtalyan rejisörünün' ortak eseri "Boccacio 70" seçilmişti. Film dört. ayrı hikâyeden meydana gelmiş ve sı- rasıyla Federico Fellini, Luchino Vis- conti, Vittorio De Sica ve Mario Mo- nicelli tarafından idare edilmişti. A- ma ne var ki, film uzunluk bakımın- dan dört saate yakın bir süre tutuyor- du ve seçiciler, kurtuluşu Monicelli'- ye alt son bölümü makaslayıp atma- da bulmuşlardı. Bu ise festivalin ilk şenliğini koparmaya yetti de arttı bi- le. Monicelli haklı olarak karşı çık- tı, kendisini sinema yazarlarıyla jü- ri üyesi Mario Soldati de destekleyin- ce, ilgi beklenmedik bir şekilde "Boc- cacio 70" üzerine çevrildi ve dedikodu, festival sonuna kadar sürdü. Dört hikâyeli ve dört orejisörü "Boccacio 70" in birinci bölümü Fel- lini'ye aitti. "La Strada" ile "La Dol- ce Vita"nın usta ve kişilik sahibi re- jisörü, kendi bölümünün hikâyesine hayli hızlı bir tempoyla girmekte, fa- kat giderek, hızını ve anlatım gücünü AKİS, 28 MAYIS 1962