23 Temmuz 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

23 Temmuz 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

e NN A © Ari E M Temsilcilerimiz “Erbab-ı ticaret” (Kapcktaki Hariciyeci) As“ da okuyacağımz yaz, Metin Tokerin Batı Avr pa intibalarının sonuncusudur. Yıllardır dışarda nicin bir tür lü doğru dürüst tannmadığı- mazı, niçin aleyhimizdeki pro pagandaların tuttuğunu, o Tehi- mizdekilerin ise tesadüflere bağlı bulunduğunu merak €& denler bu yazıda aradıkları ce- vapların bir kısmın oo bulacak” lardır. Düşünmek lâztndır ki, mesleği itibariyle oBaşyazarı mız dışardaki temsilcilerimi- zin kendisine en müsait ve misbet çehreleriyle göründük- leri, görünmeye çalışlıklamı bir şalustır. Buna rağmen Metin Tokerin tesbit ettiği hususlar, üzerlerinde herkesin dikkalle durmasın 1 A ; Türkiye gibi kılkanıat geçinen bir memleketin parasının her kuruşu verim esası gözönünde tutularak harcanacakken dün- ya kadar dövizi bir belirli ta- bakan heba etmesi mutlaka gereken bir israftır. “Dışnrdahi Temsilcilerimiz” meselesi bu suretle bir defa daha ve ciddi reformlara giriş” mek üzere olduğumuz şu sıra” gerektirmek ÖNLENMESİ da günün konusu haline gel inmektedir. ürkiye Cumhuriyetinin İngilte- redeki bir temsilcisi geçenlerde dir gün: “©— Ooo! İngiliz ahbaplarr mız elbette pavtmanda, var.. Oturduğumuz a” alttaki ve üstteki kom- şularımızsla bilmezsiniz ne kadar iyiyiz. Birbirimize sık sık gelip gi” diyoruz. Bu suretle, pratik yapmak imkânını da buluyoruz ve lisanımı- zı ilerletiyoruz.. Şimdi, artık rahat- ça gazete okuyabiliyorum ve ne ya- lan söyleyeyim, neden bahsedildiğini bile az çok doğru olarak çıkarabili- yorum” dedi. Bahis konusu olan kimse, İngil- tereye Türkiyenin propagandasını vapmak üzere gönderilmiş memur” lardan biridir, Çeşitli kimselerle ta- nısacak, görüşecek, mesleki müna- sebetlerinin üstüne şahsi dostluklar Wuracak, İngilterenin nüfuzlu şah &yetlerine iki viski kadehi arasında Türk Hükümetinin görüşünü söyle» yecek memleketimizin meselelerini anlatacak, dâvalarını savunacaktır. AKİS, 83 TEMMUZ 1968 Hemen hemen aynı sıralarda Tür- kiyeyi Romada yetkiyle temsil eden bir başka Türk memuru, bazı hadi- selerin icabı olarak gerçek görev derecesinin üstünde yüklendiği 89- rumluluğun altından nasıl kalkacağı- nı derin derin düşünüyor, bırakınız İtalyan başkentinin siyasi ve kül- türel sosyetesini, Dışişleri Bakanlı” ğında dahi hemen hiç kimseyle mü- nasebetinin bulunmamasının acısını çekiyordu. Pariste ise, gene Ankara Hükü- metinin “hem pek bol: “dövizli bir memuru memlekete dönünce <n yüksek fiyata nenin satılabileceği- ni ciddi çalışmayla tetkik ediyor, 0- tomobil ve yemek odası, “salon ta- kımlarının fiyatlarını hesaplıyor, te- levizyonun Türkiyedeki müstakbe, gelişmelerini omerkantil açıdan in. veliyor, kendine göre neticeler çıka rıyordu. Bu satırların yazıldığı sırada, çe” sildi görevlerle yurt dışında bulu” nan yüzlerce Türk memur arasında gerektiği gibi çalışan, fonksiyonu” nun icaplarını yerine getiren, aldığı parayı insanca harcayan, oturduğu memleketin halkıyla temas edenle Yin adedi iki elin parmaklarını dol- duruyorsa bu, şu satırların yazarı- nı sevinçten deli edecek bir mazha- riyettir. Ama asıl kuvvetli Ihtimal, bunun dahi sadece hayalden ibaret olması, böyle memurların parmakla gösteri- lecek derecede madir bulunmasıdır. Vur abalıya Jpısardaki temsilcilerimizin yürek paralayıcı durumu, ilk defa ola- rak bu yazıyla açığa vurulmamak- tadır, Dert, yıllardır terennüm edi” lir, Her lir, iyi niyetler açıklarlar. En yük” sek kademeler plâtonik . teminatta bulunurlar. Kraldan fazla kralcılar kralı geride bırakan ateşle şikâyet” leri dile getirirler. Daha iyisi, dr şarda gerektiği gibi temsil edilme” dikçe içiçe yaşanan bugünkü dün» yada dert ortağı bulamayacağımız katiyetle söylenir. Sonra, herşey u nutulur ve âyine-i devran devam &- der. Ancak, “Dışardaki Temsilcileri. miz” denince sadece ohariciyeciler hatıra ogetirilmemelidir. Dışişleri Bakanlığı memurları, “mesut azın” lık'ın en kalabalık kütlesini temsil etmekle braber tek başlarına icrai faaliyet -veya icrai lübiyat- etme mektedirler. Dışarıya bahtiyar va- tandaş gönderen kaynaklar, leri Bakanlığının yanında Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Basın * Yayın ve Turizm Bakanlığı ve Milli Savunma Bakanlığıdır. Bu sonuncunun bir de avantajı vardır: Dışarıya gidenler hemen hep baremin birinci veya ikin- ci derecesine yükselmiş kimseler. dir. Onun için, çok zaman meslek” ten Büyük Elçilerin aldıkları para” dan fazla para almaktadırlar ve on” ların külfetine de hiç maruz bulun" madıklarından Bedelsiz İthalât u- sulünün kapısından penceresine bü” tün gediklerini zorlamaktadırlar. Haniciyeciler, kafileye yağan şim” şekleri başlarına çeken paratoner- Dışişleri Bakanlığında çalışan memurlar Gözleri dışarda 17