July 23, 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

July 23, 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

DIŞ ALEM telif o Büyükelçilerle, ridun Cemal Erkinle bir kere çalışma fırsatını elde etti, Namık Yolga dobra dobra karak” teriyle -bu hususta, Amiri Erkine çok benzer İhtilâlın arefesinde sem patisinin nerede olduğunu saklama- ya lüzum görmedi “o bakımdan da, nümayişler cereyan ederken ve her- kes sokakta baskı rejimini protes- to ederken üç kişilik bir hanım eki- bi hemen her yerde hazır ve nazırdı. Bunlar, eşlerinin ikazlarına rağmen yerlerinin genç çocuklar arasında, görevlerinin de onları gerekirse sa” vunmak olduğuna inanmış Jale Ak- sal -İsmail Rüştü Aksalın eşi”, Me- lahat Akan -Atalay Akanm eşi” ve Feruzan Yolga -Namık Yolganın *- pg. idi, Namık Yolga. o tarihlerde “F'atinist” tâbir edilen gercek oppor- tünistlerin hâkimiyetleri altında tut- tukları Dışişlerinde bir persona non grata olarak, ama bileğinin hakkıy- la yerini muhafaza etti. Bu yüzden dir ki İhtilâli takiben, dış politikayı devam ettirmesi için Selim Sarperi Bakanlık koltuğuna oturtan Milli Birlik'İdaresi, Dışişlerindeki gerek li refotmları Namık Yolgaya ema” net etti. Ama, bunda başarı kazami” bu arada Fe- daha dığını söylemek kolay değildir. Zira bu reformun, aslında, Toprak refor- mundan dahi güç olduğu kolaylıkla ortaya çıktı. Namık Yolganın “bir işi ya yap” malı, ya yapmamalı” prensibi, da- ha baştan, daha yüksek sorumluluk ve karar sahiplerinin “tavşana kaç, tazıya tut” politikasıyla karşılandı ve işlemez hale geldi. Bu yüzden ta- sarruflar prensipler değil, üzerinde oldu ve sadece, isimler bir kenara, ç zaman ka- rakuşi şekilde itildi. Bski iktidarın ve Zorlunun en yakınlarından bir kısmı, hem de en kabilyetsizleri İs- kandinavya başkentlerinden bazıları gibi iyi yerlere “kendilerini tanıyan” ların tebessiimleri arasında" yolcu e“ dilirken isimleri onlardan daha faz la sivri olmayan, ama kabiliyetleri her halde onlarla ölçülemeyecek ka- dar çok Semih Günver, Mahmut Di- kerdem, Melih Esenbel veya Ha- san Işıklar uzun süre, başlarını dert. te hissettiler. Bunlardan bir kısmı, hâlâ başkentte pineklemektedirler ya.. Böylece, Hariciye İhtilâlden sonra da, İhtilâlden önceki bünyesi- ni muhafaza etmeye muvaffak oldu ve her yerde ihtilâl olabileceği, ama dış temsilciliklerde buna imkân bu” lunmadığı bir defa daha ortaya çık” ke 1 Kısa zamanda herkes kendini ze mine ve zamana uydurdu, dış temsil ci kaynağı Bakanlıklar adam sevki“ ne “hiçbir işe yaramayan adam. e3“ kiye nazaran belki daha da büyük hızla devam ettiler. Radikal tedbirler zamanı Tiger dış temsilciler meselesi, e gün Türkiyeye sadece paray malolsa belki ikinci plâna alimli Ama işin daha önemli kısmı vardır. Böyle bir dünyada temsil edilmemek, inarılmaz bir handikaptır. Hükümet bu meselenin üzerine eğilmeli ve en kısa zamanda bu- Önce, israf önlenerek zaten sarfe" dilen para verimli istikametlere tev cih olunmalıdır. Haberler Bürosu veya Basın Ataşelikleri derhal ka” patılmalı, Basınla temas görevi hiç olmazsa Nisan bilen ve siyasi konu” larda b'- fikri olan elçilik' mensup“ larınde * birine verilmelidir. Frân* sa, İtalya gibi zengin devletler bü işi böyle âyârlarlarken ve “Basmla temasa memur birinci kâtüpler” bis zim şatafatlı ,bol kadrolu, tahsisat- lı Basın Ataşelerimizden bin misli iyi netice alırarken eski sistemde ısrar, “adam kollamak”"ın tipik ör- neğidir. Buna mukabil, Amerikada ve Avrupanın merkezi bir kaç nok. Avrupanın Her Yerine Her Gün JET COMET 4B Servisleri Rezervasyonlarınız için: Bütün Seyahat Acenteleri veya Olympic Airways Cumhuriyet Caddesi Kervansaray binası altında Tel.: 473701 OZYMPIĞ aırwars AKİS, 23 TEMMUZ 196$ ) ı ' , BEA Havayolları ile müştereken i ! ! , , ii AKİS — 404 21