23 Temmuz 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

23 Temmuz 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

K A D | N İstanbul Büyük derde çare garı saçlı küçük genç kız, elindeki kâğıtlara korkuyla baktı, sonra masa başında oturan gen adına döndü ve mahcup, üagün bir sesle: “— Müsaade edin bu soruların hepsini ocevaplandırmıyayım” diye mırıldandı. Genç kadın, o sırada masanın ke narından illa doğru eğilen kir- “ Bu kâğıtları senden ve den başka kimse görmiyecek. yardım edebilmemiz için herşeyi bil- memiz gerekir” diye teminat verdi. Bu sade sözlerin, küçük kızın zerinde beklenilmez bir etkisi olmuş” tu. Biraz ötedeki masaya yerleşti. Bir çalışkan öğrenci dikkatiyle, so” ruları cevaplandırmaya koyuldu. Olay, geride bıraktığımız o hafta” n başında, İstanbul Emniyet Mi- dürlüğünün beş aydır faaliyette bu” lunan Çocuk Bürosunda geçiyordu. Sarışın küçük genç kızla konuşan büronun âmiri Nuran yı önce bu mesleğe atılmış bir hukuk mezu- nudur. Özel olarak, mesleğinin hu dutları içinde her zaman çocuk ko nusunu işlemiş ve iki defa İngiltere ye giderek Londra polisinin çocuk Kolundaki çalışmalarını yakından izlemiş, son gidiş süre ile bu alanda çalışmıştır, yının yıllardan beri hayalini kurd. gu Çocuk Bürosu, ancak Emniyet Müdürü Necdet Uğurun İ gelmesiyle ogerçekleşmiş ve yet türk polisi de çocuk suçluyu bü- yük suçludan bambaşka bir şekil de ele almaya başlamıştır. Sokaktaki çocuk Büro, faaliyetini iki alanda teksi! etmiştir: Suç işleyen çocuklar ve suç işlemeye elverişli çocuklar... Bu sonuncular arasında, iş bulmak 8- macıyla Anadoludan İstanbula ge miş olan pek çok çocuk ve genç kız vardır. Bunlar, çoğu zaman bilgi- siziik yüzünden veya aç kalma kor" kusuyla kötü kisilerin, insan tüccar- larının eline düşmekte, mahvolmak” tadırlar Çocuk Bürosuna o sevkeli- len bu çocukların henüz suç işleme” den kurtarılıp memleketlerine iade edilmeleri, suça mâni olma açısın” dan büronun yerine getirdiği pek ö- nemli bir modern polisçilik (o ödevi” dir, Büro mükemmel bir ekip hâe- linde tam Kadro ile çalışmakta, ge AKİS, 23 TEMMUZ 1968 tirilen çocukların ilk hazırlık dos- yaları hazırlanırken bir yandan da mütehassıs elemanlar tarafından Bor- guları yapılmakta, Kendilerine bü” yük bir sevgi ve anlayış gösteril- mektedir. Çocukların sorgusu ya” pıırken meydana çıkan ilgi çekici bir olay da, bizde, “çocuk”a ait pek mükemmel kanunların rahatlıkla çiğnendiğidir. Çocuk Bürosu, gerek suç işlemiş, gerek suca yönelmiş ço” cukların dikkatli bir şekilde sorgu” sunu yaparken pek çok Kanunsuz hareketlerle karşılaşmakta, çocuk” ları sömüren, onları fena yollarda kullanan şebekeleri keşfetmekte ve bunlarla da mücadele ederek gene çok önemli bir koruyucu ödevi ye- rine getirmektedir, Son günlerde bir ay süre ile ka” patılan dört sinema, sinemacılık maskesi altında kanunları çiğneyen kimseleri şaşırtmıştır. Çünk bu, anunların hiçe sayılmasını sağlı- yan bir takım meto artık işe Ayni sekilde oteller ve çocuk” lara kötü yollar gösteren başka mik- röp yuvaları da vardır. Büronun amacı Jstanbul Emniyet Müdürü Necdet Uğurun basın mensuplarına be- lirtmek istediği en önemli şey, bir ronun amacıdır, Amaç, memleket- teki çocuk ve gençlik problemlerini ortaya koymak, deşmek ve poli larak bu alanda yapılabilecekleri en iyi şekilde yapmaya çalışmak, mem” leketin bu çok önemli dâvasına bir yönden ışık tutmaktır. Yoksa, dâ- vayı haliedecek tek merci bu çocuk bürosu değildir, Bu Konuda halkın dernekler ve özel tesebbüsle devle- te yardımcı olması, çocuğa karşı duv- duğu ilgiyi bir sisteme bağlıyarak aktıf hale getirmesi şarttır, Mesele elbirliğiyle çocuğu, yani yarının Türkiyesini ele almak, onun üzerine plâtonik bir sevgiyle değil, muhak- Nuran Sayın Bir eğitmen kak ki yapmak amacıyla, ma” narak mektir. Büro birçok e tütler Gi etütler suneile dır ve kendi hududu çinde yapacax” larını yaptıktan sonra çocukları gö” nül rahatlığıyla başka milesseselere devretmek Zorundadır. Bu milesse- selerin bizde ancak bir kısmı mev- cuttur, Bugün, çocukla” sokakta kalmış rın sayısı İstanbulda en aşağ bindir. Devletin açtığı yurtlarda bu çocukların ancak 1200 tanesi barın- dımlabilmektedir, Suç işleyen ço cuklar için memleketimizde ne Ço cuk mahkemeleri vardır, ne de on ları eğitecek bir müessese.., Bunlar, hapishaneye girebilecekleri yaşa ka- dar ortada sürünürler, Çocuk Büro” su bunları ancak 24 saat barındıra” bilir. Eğer çocuğun velisi . yoksa, döneceği yer gene kürkçü dükkâm, yâni sokaktır. En önemij ihtiyaç aat beş buçuğa geliyordu. Nuran Sayın defterlerini, kâğıtlarını top” ladı, Arkadaşlarıyla beraber o gün 20 - 25 çocuğun derdini dinlemişler, bir hayli yorulmuşlardı,. Fakat ne BENİ ARAYAN BULUR Yeni Çarşıda 21 Numarada iken bu defa Sehit Teğmen Kalmaz Caddesi (Posta Caüdesi) Modern Çarşı Asma Kat No, 209'a Naklettiği- mj Beni arayan ve sevenlere arz ederim. Beşiktaşl, Saatçi Süreyya Duman ar AKİS — 405 29