23 Temmuz 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

23 Temmuz 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER Pp ya önemle temas etti. Yüksek Plânla- ma Kurulu, plânın isabeti üzerinde mümkün olduğu kadar geniş bir bir- leşme temin edilmesini arzuluyordu. Bunun için de, plân Meclise sunul” madan önce ekonomi alemimizin res” mi ve özel bilgisine takdim edilecek” ti. Plânın milletçe benimsenmesi için şart olan da, geniş ölçüde, iktisat, en- tellektüel ve siyaset alemimidü yar- dımının sağlanmasıydı. Başbakan açıklamasında bir baş- ka nokta üzerinde daha önemle durdu: Dış dünya, Türkiyenin kalkınma- sıyla ilgili plânın beraberlikle hazır- lanmasına, sebatla uygulanmasına milletimizin ne kadar kararlı ve isti” datlı olduğunu merakla takip et” mekteydi. Şimdiye kadar dış dünya- da yaptığımız tesirler müsbetti. Ya- bancılar ilmi usullerimizi sağlam, İs teklerimizi mübalâğasız bulmuşlardı. Ama burada milletçe bilinmesi gere ken bir husus daha vardı, Muhakkak bir zaferin, vasıtaları ve şartları gibi plânlı kalkınma yolu da milletçe ge- niş ölçüde tasarruf, fedakârlık ve se- bat şartları isteyen bir zafer yoluy” u. Plân ve çalışmalar. Yüksek Plânlama Kurulu haftanın başında başlayan ve günde en az beş saatlik mesai gerektiren bir ça“ lışma ortamı içine girmiştir. Plânla- ma Teşkilâtı bu çalışmanın progra- mını da plânlamış ve hesapları sonu” cu, 5 Yılık Kalkınma Plânı üzerin” deki çalışmaların 2 Ağustosta bitece” gini tahmin etmiştir. 2 Ağustosa ka- dar sürecek çalışmaların gin olarak plânı yapılmış, hangi günlerde han- gi konulara, ne şekilde eğilinileceği, hangi müzakerenin hangi gün song *- receği teshit edilmiştir, Plânlama Dai“ resinin, çalışma süresi boyunca ta” kip edeceği program şöyledir : 17 Temmuz 1962: Türkiyenin 80s- yal ve ekonomik yapısındaki geliş- meler, Cumhuriyetten bu yana iktisa- di faaliyetler, toplumsal ve iktisadi çevrenin genel görünüşü, dış Ülkeler ve milletlerarası teşekküllerle müna- sebetler, 18 Temmuz 1962: Plânlı kalkınma” nın 15 yıllık hedefleri; sosyal ve ik- tisadi hedefler, 19 Temmuz 1962: Karma ekono" minin nitelikleri ve kuralları, İktisa- di Devlet Teşebbüslerinin reorganizas- yonu ,idari reform, kredi müessesele- ri 23 'Temmuz 1962: Nüfus meselesi, toplum kalkınması, iş ve işçi problem- leri sosyal güvenlik. 24 'Temmuz 1962: Genel iktisadi kalkınma. 25 'Temmuz 1962: Çeşitli iktisadı sektörlerin genel görünüşü, Tarım. 26 Temmuz 1962: Madencilik, Pet» AKİS, 23 TEMMUZ 196$ Perişanlığın üirafı iz Pala Paşa, etti: “-— Biz, lider partisi değiliz, Bizde lider yok..” Karadenizde ilân Zavallı adam! sanıyor. Sır söyledim rol, İmalât Sanayii, Gıda, Sanayii, Kâğıt gibi konular. 30 'Temmuz 1962: Çeşitli Sanayi kollarının gözden geçirilmesi. 31 Temmuz 1962: İnşaat, Enerji, Ulaştırma, Mesken, Turizm Sektör lerinin incelenmesi. 1 Ağustos 1962: Bölge Plânlama- sı, Sağlık hizmetleri, eğitim, insan- gücü, istihdam konuları. 2 Ağustos 1962: Plânın uygula'n* ması ile ilgili hususlar. Dokuma Beklenen çatışma Yüksek Plânlama Kurulunun ikinci günkü çalışmaları saat 16 da baş” Jadı, Kurula gene Başbakan baskan” lık ediyordu. Yardımcıları ve Kurulun tabii üyeleri toplantıda hazırdı. Küçük usul tartışmaları ve çalış- ma programın. Ikabulünden sonra, sözü teknik elemanlardan Atillâ Ks- raosmanoğlu aldı. Genç ekonomist plânin ilk kısmının izahına başladı. 41. sahifeye kadar olan kısmı izah e- den Karaosmanoğlunun, izahatından da anlaşılıyordu ki, türkiyenin genel olarak ekonomik durumunda bir du- raklama, hattg gerileme vardır. Bır mun önünü almak için gerekli ted- birler büyük çoğunlukla alınmalıdır. Plânın bu kısmında meseleler rakam” larla izah edilmiştir. Ekonomik yolda lüzumlu işlemlerin yapılmasını gerek- tiren hususlar cetveller halinde, plâ- nın bu kısmında yer almıştır. Bu cet- veller genel durumu göstermektedir. İstatistik ilminin Türkiyedeki imkân- ları dahilinde en az hatal; olarak ha“ zırlanan cetvellerle durum gözönüne serilmekte ve genel olarak plân izah edilmektedir. Teknik elemanın sözleri bitince, Başbakan Yardımcılarından Alican söz aldı, Alicanın üzerinde durduğu nokta plânın bu kısmındaki bir ek* siklikti. aşbakan yardımcısına göre, Türkiyenin askeri masrafları türk €- konomisinde önemli yer tutmaktaydı. Bunun ekonomimize yüklediği külfe- tin belirtilmesi bakımından, bu mese- leyle ilgili bir tablo, ekonomik tarih- çeyle ilgili bölüme eklenmeliydi. Tab“ lo Milli Savunma masraflarımızın du- Tumunu gösterecek ve vatandaş bu konunun ekonomimizde ne derece te sirli olduğunu anlıyacaktı, Alicanın sözleri bitince, Yüksek Plânlama Kurulunun çalışmalarına katılanlar arasında beklenen parmak kalktı, Parmağın sahibi Turhan Fey- Zioğluydu. Genç Başbakan Yardımcı- sı, Alicanla aynı fikirde olmadığını i- leri sürüyordu. Böyle bir tablonun plâna derci, faydalı değil zararlı ola" bilir, yabancı memleketlerde menfi propaganda için koz olarak kullanıla” bilirdi, NA'TO içindeki türkiyenin bu durumunun, açıkça belirtilmesini, pek çok NATO memleketi ilgilileri de ar * zulamıyorlardı, Gerçi bunu (açıkça belirtmemişlerdi ama, temaslar sıra” sında ihsas edilmişti, İki Başbakan yardımcısı bu ko* nu üzerinde oldukça tartıştılar, Birisi, açıklıktan, diğeri faydadan bahset- ti. Ama işin sonucu gene iyiye bağ- landı, İki yardımcının fikirlerini telif, Başbakana düştü ve plâna, 1938 yı- lından itibaren Savunma masrafları" nın diğer yatırım bütçeleriyle muka- yeseli bir tablosunun derci kararlaş- nisbetlerde, nerelerde belli ettiğini am Jatıyordu. Munis adam E artışmanın sonuca bağlanmasın” dan sonra Feyzioğlu bir başka ko“ nuda söz aldı. Bu defa Feyzioğlu bir 7,