23 Temmuz 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

23 Temmuz 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

...Merd-i kıpti sirkatin söyler! Meshur “Allah söyletiyor” sözünü en doğru yerde kullanmak isteyen- : ler, haftanın sonunda çıkan bir Zafer gazetesinin başlığını okuma" ndırlar, En büyük puntolu başlığı “Gerçekler Açıklandı” olan bu manşet blokunda, eline bütün imkânlar geçmiş on yılık Menderes idaresinin bı raktığı hazin miras bütün çıplaklığıyla yatmaktadır, Kaş yapayım der- isen göz çıkaran, Hükümeti kötüleyim derken onun çetin görevmi belir- ten A, P, organi korkunç raklaamlar vermektedir, Okuma yazma bibne- yenlerden veremlilere, bütün dertlilerin nisbeti yüzde elimin çok üstün dedir. On yılık D. P. devrinin Türkiyeyi nasıl perişan hale getirdiğini anlamak için o Zaferi açıp temaşa etmek kâfidir. Aşk için, “Çölde ie gibidir” derler. Saklanmazmış. Gerçekler de öyledir. Ne kadar a lğı yapılırsa yapsın, durum gizlenirse gizlensin, rakkamlar sale) edilirse edilsin en sonra her şeyin ortaya i . nin bir vârisi, bilânçoyu acılk- yor. Böylesine kirli bir mirası omuzlarına alan Hükümet, eğer nereden buşlayacağım şaşırmış haldeyse kim ne diyebilir? “Nüfusun 9 60 oku ma yazma bilmıyor. Hakikatiar açıklandı, Plânlama Dairesi Başkam bir açıklama yaptı, Halkın o 69'u elektriğe hasret.” Manşette belirtilen bu hazin manzaraya, milyarlık borçları, bozulmuş, ahlâlcı, yerleştirilmiş kötü âdetleri de eklerseniz Menderese karşı bu milletin bütün namusu, aydın evlâtlarının açmış olduğu amansız mücadelenin de, D. P, iktidarı- nı en sonda yıkan İhtilâlin de meşru ve asil temeli kolaylılla ortaya çı kâr. On wl hükmettikten sonra böyle bir vatan bırak ve arkadan, hayır duası aiacağımı san.. Bir, 1950'de dipdiri, canlı, zengin ve sıhhatli, kasa- rı altın dolu, itibarı her yerde mükemmel halde D. P, nin eline teslim &dilmiş Türkiyeyi düşününüz, bir de bugünkü iktidarın aldığı hasta, bit kin ve perişan Türkiyeyi.. Sadece bu ikisini gözlerin önünde canlandır- öz” “merd-i kıpti”nin marifetlerini ortaya dökmeye yeter de artar bile.. rakkamlardan sonra geliniz de o meşhur Kalkınma edebiyatını e Görülmemiş Kalkınma, Mesut İstikbal, Parlak Ufuk.. Kalkınanlar, bugünün Kayseri sâkinlerinin açıkgözleri ile onların, hen dilerinden de açıkgöz dostlarından ibaret kalmıştır. Ancak bu kalkınma” 3 rım yalasınlar! ya, Mesut İstikbal ile Parlak Ufulu katmak imkân bulunamamıştır. Şimdi, üstadlar onun peşindeler, Ama, pirlerinin tâbiriyle: Avuçlar değişiklik istiyor, Plânın “dış müna- sebetler” bölümünün yeniden kaleme alınmasını ve ifadenin bir parça daha yumuşatılmasını teklif ediyordu, Yük” sek Plânlama Kurulu Feyzioğlunun teklifini uygun buldu. Ancak değiştir” meyi, Dışişleri Bakanlığına bırakma- dı, Plânlama Dairesinin yapmasını ve yardımcı olarak Dışişleri Bakanlığı Genel Sekreteri Yolganın, bu mesele- de çalışmalara katılmasını ouygun gördü. Bir başka mesele plânın giriş bö- Yümündeki değişme konusunda tartı- şıldı, Plânda giriş bölümünde temas «e dilen “demokratik düzen içinde kKal- kınma” sloganının daha iyi belirl mesi, daha tok. daha tesirli kelimeler” le izahı istendi. Bunun birinci derece de faydası dışarıya karsı olacak, dış finansman meselesinin hallinde önem Mi yer tulacaktı. Aslına bakılırsa plâ- nın tatbikinde ziyadesiyle önemli me” sele de Dış finansmandı. Çalışmalar, son derece dikkatli ceröyan ediyordu, Kurul Üyeleri âzâ- mi dikkati sarfediyorlar, en büyük meselelerden en küçük meseleye ka- dar hata yapmamağa çalışıyorlardı. O gün plânın müzakere edilen kısmı üzerinde yapılan bazı tashihler, ça- lışmaların.ne derece titizlikle yapıl- dığını gösterdi, İkinci günkü toplan” tıda izah edilen kısımda üyeler şu ha” taları buldular ve düzelttiler: a) — Sayfa 14, tablo 5'te toplam nüfus artışı (5 2,82 olarak gösterile- cektir, b) Sayfa 15, tablo 6'da “Fac- tor cost”, “Market Price” gibi terim” lerin türkçeleri bulunacaktır. c) — Sayfa 31'de 40 bin kişiye bir doktor düştüğü şeklindeki husus, 4 bin kişiye bir doktor şeklinde de” giştirilecektir. ) — Sayfa 35'teki 22. tabloda İngilterenin insan başına (gayrisafi hasılası 1236 şeklinde belirtilecektir. d) Sayfa 85, tablo 22 deki “o- kullaşma” deyimi bir başka deyimle değiştirilecektir. y — Sayfa 37, tahlo 20 deki Yu- nanistanın indeks rakamı 131 olarak değiştirilecektir. Bir başka toplantı Haftanın başında Plânlama 'Teşki" Iâtında ekonomik durumunuzla il“ bakanın da iştirâkiyle bir araya gel- miş bulunuyorlardı. Hükümetin, Devlet eliyle yapacağı plânlı kalkınmanın içinde, özel te- şebbüsün kalkınmadaki rolünü gözü“ nüne alarak, bu sektörün yardımın” dan faydalanmayı düşünmesi, hafta” nın ortasında darala darala nokta ha- line gelmiş iş alanında önemli geliş” melere yol açtı, O gün İnönü 0003 numaralı minik Opelinden indiğinde saatler 9.50 idi. Başbakan, çevik adımlarla (Sanayi Bakanlığınn mermer merdivenlerini adımladı ve salonda bekleyen basın mensuplarıyla selâmlaştiktan Bakanın odasına yöneldi, İnönü top- lantı saatine kadar Çelikbaşla görü- şecek ve bilgi alacaktı, İnönüyü, yardımcılarından Din- çer takip etti, Daha sonra Özel sek tör temsilcileri geldiler, Onları taki” ben de Alican göründü. Alican. Baka” nın odasına girerken, birden icer- den İnönü çıktı. Başbakan ve yardım- cısı neredeyese çarpışacaklardı. İ- nönü sordu: “— Siz plânlamadaki toplantıda olacaktınız Alican, ne oldu?” Alican cevap verdi: “*-— Ben bu toplantıyı daha önenv» li buldum Paşam., Bunu takip ede" ceğim..” Atilâ Karaosmanoğlu Genç bir kafa AKİS, 29 TEMMUZ 1963,