23 Temmuz 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

23 Temmuz 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER Zi : : Bi: ii i Başbakan İnönü Özel teşebbüstemsilcileriyle toplantı halinde Devlet ve iş adamı elele Başbakan, bir iki saniye durak- ladıktan sonra yanında bulunan ». ei Bakanı Fethi Çelikbaşa dön dü ve : “— Bu toplantı ne zaman biten sence?” diye sordu. Çelikbaş : i “e Saat 15'e doğru biter Pa“ şam herhalde” dedi, İnönü duraklamadan toplantı sa*, lonuna geçti, Diğer bakanlar ve özeğ sektör temsilcileri Basbakanı beklis: yorlardı. Saatlerin /0.10'u gösterdi- ği sıralarda kapanan kapılar, kalkın mada Hükümetin devlet sektörü ka“ dar önem verdiği özel sektör temsils cilerinin dertlerini ve taleplerini giz" lilik içine soktu, Telif 5 Yılık Kalkınma Plânının hazır lanmasında Plânlama Dairesinin önemle bilgilerine müracaat ettiği ve bu bilgilerden geniş çapta istifade et. tiği Özel Sektörle ilgili (omeseleler, Hükümetçe en az Devlet Sektörünün kalkınmasındaki rolü kâdar önemif' bulunmaktadır, Özel Sektör, 5 yıl* tatbikinde devlet sektö" k tır. Özel sektör temsilcilerinin biri ci gün ortaya attıkları dert, Kedi meselesi oldu. Esasen üçlü koalisyon hükümetinin programında yer alan bu konu, kendilerine izah edildi ve kre" AKİS, 28 TEMMUZ 1969 di darlığının giderileceğini ortaya koydu. 100 milyon lira sermayeli bir banka tesis edilecekti. Banka Özel sektöre kredi temin edecek, piyasa” daki para darlığının önüne geçecek» ti, Özel sektörün, kredi meselesinin hallinden sonra bu krediyi sarfedece- Zi sahaların açılması talebi ikinci di” lekleri oldu. Bu, yatırımlarla müm- kün kılınabilirdi. Ayrıca (Hükümet bu konuda Özel Sektörün rahat hare- ket edebilmesini temin için, Devlet ve Özel Sektörün yapacağı yatırım alanlarını kesin olarak ayırmalıydı., Plânda da özel sektörün aleyhine te- celli edebilecek hususlar odeğiştiril- meliydi. Özel sektör, sınai inkişafın ge lişmesinde Kurumlar Vergisinin bü- yük rolü olduğunu iddia etmektedir. Bu vergide So 10 nisbetinde bir indi- rim yapılmalıdır, Tasarruf Bonolarından özel sek” terün faydalanması işi de temsilciler için son derece önemli bir mesele teş” kil etmekteydi. Bunların teminat ak- çası olarak Devlete karşı kullanılma- sı Özel sektörün çalışmalarında sa” yısız faydalar sağlıyacaktı. Özel sektör bunların dışında HU- met büyük sanayi bölgeleri kur- masını ve sanayiin muayyen bölgeler- de toplanmasını istemektedir, Toplantılar, Özel sektör temsil- cilerini pek fazla memnun etti, Hü“ kümet, kalkınmada, devlet sektörü kadar kendilerine de vazife tanıyor, ! hak tanıyor, yardım istiyordu, Hükü- metin düşünceleri son derece yumu” sak, yardımcı, telif ediciydi. Bu ha“ va özel sektör temsilcilerini öyle“ sine sardı ki, bir ara 'Türkiyenin dış tediye açığı dolayısıyla fiilen imkân olmayan bir meseleyi talep efmeleri- ne kadar götürdü. Temsilciler serbest ithal müsaadesi istiyorlardı! Bunun imkânsızlığını bilmelerine rağmen prensip olarak Hükümetten böyle bir vaad koparmak gururlarını doğrusu pek fazla okşıyacaktı. Hükümet ve Özel sektör arasın- daki tartışma, iyi sonuçlar verdi, TI. Koalisyon Hükümeti özel sektör tem” sileilerinin birçok taleplerini Kabul etti, "Tasarruf bonoları istenildiği şekilde istimal edilebilecekti. Kredi meselesi hal yoluma girmişti. En mü“ himi, yatırımlara başlanıyor, dai piyasa genişletiliyordu. Ve bir plân hazırlandı E atlı tebessümlerin hâkim olduğu Sanayi Bakanlığındaki toplantı- ların devamı sırasında, Plânlama Ku» rulunda bazı acı gerçekler, haftanın ortasına doğru açıklandı. Türkiyenin sosyal yapısı bazi