23 Temmuz 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 2

23 Temmuz 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 2

Kendi Aramızda AKİS Haftalık Aktüalite Mecmuası Yı; 9, Cilt : XXIV, Sayı : 421 İşleri : Rüzgürh Sokak No.: 16 Tel: 11 89 97 P, K. 589 Aniara A i Rüzgürh Sokak No.: 15 Rüzgâr Matbaa Tel: 106196 * Başyazar : Metin Toker * AKİS Neşriyat Ltd. Şirketi adına imtiyaz sahibi ve Müessese Müdürü Mübin TOKER * Yazı İşlerini fiilen idare eden Mesul Yanı İşleri Müdürü Kurtul ALTUĞ Karikatür : TURHAN * Fotoğraf : Hüseyin EZER Associated Press Türk Haberler Ajansı “ * Klişe : Doğan Klişe Bu mecmua Basın Ahlâk Yasa- sına uymayı taahhüt etmiştir. Abone şartları : $ aylık (12 nüsha) : 10.00 lira 6 aylık (25 nüsha) : 20.00 lira 1 senelik (52 nüsha) : 40.00 lira İlân şartları : Santimi : 20 lira Rüzgârlı Matbaa Basıldığı yer : Mili Eğitim Basımevi FİYATI: 1 LİRA Basıldığı tarih: 22.7.1962 Kapak Resmimiz Namık Yolga Elçilikler meselesi Sevgili AKİS Okuyucuları, Yılar yılıdır, bu mecmua ile uğraşırlar, Onlar uğraşırlar, biz de gülüp geçeriz ve işimize bakarız, Mecmuaların kaderleri, anlaşılan doğuş- larında çiziliyor, Bütün Türkiyede, adı gazete sütunlarına en fazla geç- miş mecmua hangisidir diye bir anket yapılacak olsa, AKİS ötekilerin tümünü fersah fersah geride bırakacaktır. Bir mecmua için hiç fena ba- şarı değil. Yalnız, bize kızanları biz, bindiği dalı kesen adama düşeceğini süy- leyen Hocaya kızan o adama pek benzetiriz. Söylenilenin doğru çıkma- 41, düşeni büsbütün deli etmektedir, O kadar ki, hadiselerle bu mecmua arasında sebep - netice münasebeti kuran bile çoktur ve bunlar hadi- selerden zarar görmüşlerse -Demokratların idareci takımı, Iflerin en hafifleri, 22 Subatçı kampanya..- ikaz edildikleri halde akıllarını baş- larına toplamamış olmalarına yanacak yerde AKİS'e kin, nefret, gayz beslemeyi daha kolay bulmaktadırlar, Varsın, onlar da kin, nefret ve gayz eri Böylece işin “ve mecmuanın- tuzu, biber; teşekkül ediyor. en hafta bu sütunlarda, 1933 Almanyasında Hitlerin iktidam nasıl yem anlatılmasına AKİS'te yakında başlanacağının ilânı, ge- ne çok kimseye çok mürekkep döktürttü. Bugünkü Türkiyenin duru- mu ile Weimar Cumhuriyetinin o günkü durumu arasındaki paralel dar ha açık şekilde belirdiğinde etrafımızda dönen ve çoğu nazilerden tak- lit edilen manevralar bütün çıplaklığıyla belirecektir. Bu yazı serisini, Türkiyede bilhassa üç zümre çok büyük dikkatle okumalıdır, Bunların birincisi, Türk Silâhlı Kuvvetlerinin subaylarıdır, Nazilerin, iktidara gelmeden Ordu hakkında hangi emelleri beslediklerini ve Ordunun des- teğine sahipmişler havasını vermek için nasıl gayret sarfettiklerini, ne gibi tahrikler ve telkinler yaptıklarını, Ordunun hangi hislerini istis- mar ettiklerini Türk Silâhlı Kuvvetlerinin bütün mensupları bilmelidirler, Tefrikanın alâkadar edeceği ikinci bir kütle, sendikaların liderle- ridir, İktidarı alıncaya kadar sosyalist görünenlerin, Almanyada iktida- rı aldıktan sonra ilk işleri sendika liderlerini hapsetmek, mecbur; iş kampları kurmak, grev hakkının lâfından bile bahsi yasak etmek, iş» çiyi “verilen işi yapmaya mecbur” saymak olmuştur, Bugün Türkiye- de, çalışanların haklarını kurtarmak için partisiz, demokrasisiz oto- riter rejim kuracaklarını ve istismarcılara karşı savaşacaklarını söy- leyenlerin Nasyonal Sosyalistlere benzerlikleri hayret uyandıracaktır, Bir üçüncü zümre, çalıştıranların ta kendileridir. Nasyonal Sosya- listlerin, çalışanların partisi diye ortaya çıkıp zengin iş adamlarından aldıkları paralarla kampanyalarını organize etmeleri, iktidara geçmele- rinde belli başh rollerden birini oynamıştır, Bugün Türkiyede, aynı oyu- nun oyrandığını hatırlamak AKİS'in nasıl ibretle okunması gerektiğini farketmeye yetecektir. Eğer Hitler, Almanyanın o devirdeki üç büyük kuvvetini, Orduyu, İş adamlarını ve Sendikaları tam bir sahtekârlıkla uyutmamış bulunsaydı Almanya da, dünya da büyük badireden kurtul- muş olacaklardır, Bu gafletin Almanyaya hâkim olmasında bizim bazı politikacılarımıza benzeyen politikacılarla bizim bazı (oaydınlarımıza benzeyen aydınlar Hitlere yardımcı kesilmişlerdir. Ama Hitler, arzula- dığı dehşet rejimini kurduğunda, faturayı önce onlara ödetmiştir, Tıpkı, başka hayallerle kendisini destekleyen komünist teşkilâta ve yazar- lara ödettirdiği gibi., Su anda Metin Toker tarafından hazırlanmakta olan ve bir kaç haftaya kadar başlayacak yazı serisi son yılların en alâka çekici hâ- diselerinden birini teşkil edecek, çok durum ve çok şahıs Türk umu- mi efkârı tarafından, fazla zahmete katlanmaksızın teşhis edilecektir. Bu yazı serisini mutlaka okuyunuz ve mümkün nisbetinde çok kimseye okutturunuz. Geçmişten ibret almanın birinci şartı, geçmiş) iyi bilmektir, Bizde bir faal sergüzeştçi kütlesinin, o geçmişin macemla- rından kopya ettikleri usuller bu seriyle gün ışığına çıkacak ve on. ların yollarını tıkayacaktır, Demokrasiyi işletmeye çalışacak (yerde, hislerine ya da gafletlerine kapılıp başka sistemlerde selâmet yolu arayan bütün iyi niyetli aydınlar! Birleşiniz! Saygılarımızla AKİS