17 Eylül 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

17 Eylül 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

TI Y A İstanbul Yeni mevsimin eşiğinde İstanbul sahneleri hummalı bir çalış- ma halindedir. Henüz kapalı du- ran perdelerin arkasında, yeni o bir mevsimin ilk oyunları, ilk sürprizleri hazırlanmaktadır. Eski yerlerinde ye- ni oyunlar, yeni rejiler, yeni dekor- lar ve yeni sanatçı gruplarıyla seyir- cilerinin karşısına çıkmaya hazırla- nan ödenekli, ödeneksiz tiyatroların yanısıra, yer değiştirenler, yeni sah- TR O nelere ve Salonlara taşınanlar var Bunların yanısıra ilk (omevsimlerini yaşamaya, İstanbul seyircisinin kar- şısına ilk defa çıkmaya hazırlanan yepyeni topluluklar var. Onların ya- nısıra da perdeleri bu mevsim kapalı kalacak, kısa ömürlü hayatları, ti- yatromuzun bu hareketli çağında ta- rihe karışmış olacak küçük ( toplu- uklar... Ama, ne denirse densin, Türki- yede tiyatro hiçbir devirde bu kadar gelişme canlı bu kadar verimli bir halinde olmamıştır. Bu gelişme öde- nekli, ödeneksiz bütün topluluklarda, yeni kuşakların sahneyi eski kuşak- lardan devralması şeklinde (kendini duyurmaktadır. Şehir tiyatrolarında olsun, özel tiyatrolarda olsun reji ça- lışmaları tamamiyle gençlerin eline geçmiş gibidir. Sahneye konulan o- yunların başrollerini, kahramanlarını ise son beş yıl içinde adını duyurma- ya muvaffak olmuş yeni şöhretler oy- namaktadır. Oynanan telif oyunların sayısı artmış, bunların çoğu da genç kalemler tarafından yazılmıştır. Bü- tün bunlar tiyatromuzun gençleşmek - te, taze bir kanla kuvvetlenmekte, bir ilerlemenin li olduğunu gösteren alametler Bu e ve ilerlemeyi destek- leyen tek kaynak ise, şimdilik, yıl- dan yıla genişleyen seyirci topluluğu- nun yakın ilgisidir. Devlet ye Beledi- ye yardımlarının henüz ödenekli sah- caya kadar inançla çalışan, ne yap- tığını bilen sanatçılara çalışmalarını yürütebilmek imkânını sağlamakta- dır. Gönül isterdi ki özel tiyatro top- luluklarına maddi yardımlarda bulu- namıyan Belediyeler, biraz da kendi vazifeleri olan halk eğitimine geniş ölçüde hizmet eden özel sanat tiyat- rolarından almakta oldukları, ce resmi"ni olsun kaldırsınlar.. değilse bu vergiyi, yüzde o yirmibeş gibi çok ağır bir nisbetten yüzde beş, on gibi makul bir nisbette indirsinler.. Ama öyle görünüyor ki Belediyele- rimiz, hele İstanbul Belediyesi, bu mevsim başında da Özel tiyatroların bu konudaki haklı şikâyetlerine ku- laklarını tıkamaya devam edecekler- dir. Şehir Tiyatroları İstanbulda tiyatro hayatına düzen veren, şimdi sayısı beşe (o çıkan sahneleriyle, gene Şehir Tiyatrosu- dur. Bu düzen Şehir Tiyatrosunun yıllardanberi kurmaya muvaffak ol- natçı kadrosunun eseridir. Yakında, 1964'de, kuruluşunun 50. yılını id- rak edecek olan Şehir Tiyatrosu, ö- tedenberi gişe gelirini düşünmek Z0- runda kalmamış, yeni değerler yetiş- tiren bir okul olduğu kadar, eski şöh- retlerin toplandığı bir Ocak vasfını da kaybetmemiştir. İstanbul Şehir Tiyatrosu sahne- lerinde mevsimin ilk oyunları — belli olmuş, bunların 1 Eylüldenberi pro- valarına başlanmıştır. Bu oyunlardan hangisinin hangi sahnede oynanaca- ğı bu ay sonlarında belli olacaksa da AKİS, 17 EYLÜL 1962