15 Ekim 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

15 Ekim 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

TARİH Naziler Saat 12 (*) itler iktidara "İktidarda, muha- lefette olduğundan daha az teh- likeli olur" havası içinde getirildi. Almanyanın kudret sahipleri, sandılar Ki Hitleri bir kukla gibi i- dare edecekler, ipleri elde tutacak- lar, onu istedikleri gibi oynatacak- lardır. Kuvvet ellerinde bulunmuyor muydu? Ancak bunu bilen o sadece kendileri değildi. Hitler de durumun mükemmelen farkındaydı. O da ken- di oyununu oynuyordu. Führer ve arkadaşları, daha baştan, bir kere iktidarı ellerine ge- çirdiler mi, yani devletin imkânları- na sahip oldular mı diktatörlük yo- lunda süratle ve kolaylıkla ilerleye- ceklerini hesapladılar. Hitler, kud- reti konusunda hiç bir hayale ka- pılmadı. Almanyanın öteki (o kudret sahiplerini birer birer bertaraf etme- dikçe esas gayesine varmış sayılma- yacağını gördü ve ona göre bir ye- ni savaş plânı yaptı. Hitlerin manevrası, Şansölye o- larak yemin etmesinden sadece beş saat sonra başladı. Öğleyin (o 12'de yemin etmişti, 17'de kabinesini top- ladı. Hindenburg Hitleri parleman- ter bir kabinenin başkanı olarak e. getirmişti. Halbuki Hit- lerin kabinesinde Reichstag'ın sade- iki partisi temsil edilmekteydi: Nasyonal o Sosyalistler ve Hugen- berg'in Milliyetçileri Bunlar 583 ki- şilik Mecliste 247 sandalyeye sahip bulunuyorlardı. Bir Meclis ekseriye- ti sağlamak için mutlaka Merkezin 70 sandalyesine ihtiyaç vardı. o Hit- ler, kabine toplantısından önce bir tertip düşündü. Yâr-i vefakârı Goe- ring'i Merkezin liderlerine göndere- cekti. Goering onlarla öyle konuşa- caktı ki bir neticeye varılamayacak- tı. Goering kabine toplantısına gele- cek, Merkezin bazı tavizler istediğini söyleyecek bunların kabulüne (o im- kân olmadığını bildirecek, tek çare- o © nacaklarından şüphe dahi lardı. Bir seçim daha rpertibin o kısmı başarıyla sahneye kondu. Ancak Hugenberg itiraz AKİS, 15 EKİM 1962 etmiyor- etti ve başka bir formül teklif etti. Ne Merkezin kabineye alınmasını is- tiyordu, ne de yeni seçimlere gidil- mesini. Komünistlerin 100 sandalye- si yok muydu? Komünist Parti ka- nun dışı ilan edilirdi. O takdirde Nasyonal Sosyalistlerle oMilliyetçile- rin 247 milletvekili Hükümeti yaşat- maya yetecekti de artacaktı bile.. Hitler o kadarını göze alamadı. Bu- nun üzerine bizzat Başbakanın Mer- kezle görüşmesi kararlaştırıldı. Hit- ler Goering'e oynatmak istediği o- yunu bizzat oynadı. Merkezle bir an- laşmaya varılmasına imkân o bulun- madığını söyledi, kabinenin Meclisin feshi için Cumhurbaşkanına omüra- caat kararı vermesini istedi. Tered- dütler olmadı değil. Ama Hitler Pa- pen ile Hugenberg'i temin etti ki se- çimlerin neticesi ne olursa olsun Hü- kümetin teşekkül tarzı değişmeye- cektir. Bunun üzerine (o Hindenburg Meclisi feshetti ve yeni seçimlerin 5 Martta yapılması kararlaştırıldı. Bütün naziler, başta kurnaz Go- ebels bayram ediyorlardı. Öyle bir seçim organize edeceklerdi ki ekse- riyeti almamalarına imkân bulun- mayacaktı. Topal Goebbels o aralar hatıra defterine şunları (o yasıyordu: "Bu sefer para sıkıntısı da çekmeye- ceğiz!" Gerçekten de, iktidarı aldı- gından yirmi gün sonra Hitler, Go- ering'in Meclis Başkanlığı evinde Dr. Schacht ve bir düzine kadar alman sanayicisi ile -aralarında yeni nazi olmuş Krupp von Bohlen ile Bosch, I.G. Farben'in Schnitzler'i ve çelik- ci Voegler de bulunuyordu- temas et- ti. Onlara, işçileri yerlerine oturta- cağı vaadinde bulundu, komünizme karşı nazizmin Almanyayı o savuna- cağını bildirdi. Zengin sanayiciler de kesenin ağzını açmakta bir mahzur görmediler. Çetin bir kampanya B öylece seçim kampanyası ( açıldı. Hükümette sadece iki gerçek na- zi vardı. Ancak bunlardan Reich'ın İçişleri Bakanıydı, ise Prusya İçişleri Bakanı olmuştu. Bu ikisi, devletin ellerindeki kuvvetiyle nazi aleyhtarı nümayiş- leri dağıtmaya bilhassa komünistle- re musallat olmaya başladılar. Kor- kunç bir nazi tedhiş hareketi bir an- da Almanyayı kapladı. Propaganda- sına mani olunanlar sadece komü- nistlerden ibaret kalmadı. Onlarla birlikte Sosyal Demokratlar ve Brü- ning'in katolikleri de inanılmaz güç- lüklerle karşı karşıya (o bırakıldılar. Bir yandan S.A.'lar her türlü cinaye- ti işliyorlar, diğer taraftan Frick'in ve Goeringin polisleri savunuyorlardı. 50 bin kişilik bir yardımcı polis kuv- (9) Bu serinin ilk yazları “Memle- ket", "Adam", "Darbeci"; "i > "Politikacı", . "Steresmann , e okuşunda", e Doğru" "İktidarda "başlıkları altında AKİS, in 424, 425, 426, 427, 0, 431 ve 432. sayılarında yayınlanmıştır. iz Tanık Goering Tanık değil, kasap