15 Ekim 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

15 Ekim 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

Haftanın İçinden Sayın Şayın Behice Boran, geçenlerde bu sütunlarda gözler önüne serilen "Memleketin Siyası Panoraması"nı hiç beğenmemiş. Ültra solun eline düşmüş bir İstanbul gündeliğinde yazdığı tam Il metre 62 buçuk santim uzunluğundaki bir yazıda bana ateş püskürüyor. El- bette hayır duası edecek değildir. Hatırlardadır, o ya- zıda milli, sıhhatli bir solun kurulmasının o faydaları belirtiliyor, bunun ortamının hazır olduğu söyleniyor, sol temayüllerin kendilerine musallat olmuş bir takım crypto'lardan kurtularak teşkilatlanmasının ne kadar iyi olacağı ifade ediliyordu. Ece, bir çakal da avını elinden almak isteyen adama senfoni söylemez. Hiddet- li baylanı derdiyle ve tepine tepine yükselttiği "Bütün burjuvalara ölüm!" sayhalarıyla başbaşa bırakıp bir başka nokta üzerinde durmak faydalı olacaktır "Memleketin Siyasi Panoraması" yazısı 27 Mayıs- tan sonra gelişen, hatta daha doğru bir deyimle ciddi olarak beliren sol temayülleri kuzey Oo rüzgârlarının hakimiyeti altına sokma çabasındaki grubu beklenil- meyen bir şekilde tedirgin etti. Küçüklü büyüklü ya- zarlarından burma bıyıklı liderine, bütün grup adeta dehşetle sarsıldı ve "Biz solcuları bölmek istiyorlar. A- man, dikkat!" diye feryada koyuldu. Halbuki solcular şimdi değil, bundan çok önce, Birinci Dünya Harbi sıra- larında, Üçüncü Enternasyonalin İkinci Enternas- yonalden ayrılıp kuruluşuyla obölünmüşlerdir. Le- ninin Üçüncü Enternasyonaline girenlerle . batılı sosyalistlerin İkinci Enternasyonalinde kalanlar ara- sındaki fark akla kara arasındaki farktan az değildir. Solcuların bizde de bu çeşit bir bölünmeye mutla- ka namzet olduklarını görmemeye imkan yoktur. Bu akıbet, demokrasiyi partiler arasında bir tahtırevalli oyunu olarak kabul etmeyen, bunu emekçilerin burju- vaları temizlemesiyle gerçekleşecek hedef sayanları ne kadar üzerse üzsün, mukadderdir. Bizde komünizm ka- nun dışı olduğu için Üçüncü Enternasyonalin müritle- ri sosyalizmin kanatları altında icra-i lübiyatta fayda görüyorlar ve bütün solu hakimiyetleri altında tutup arzuladıkları istikamette kanalize edebileceklerini sa- nıyorlar. Hayal! Kim tepinirse tepinsin, belirli sınıfla- ra değil, belirli fikir ve temayüllere dayanan bir milli Sosyalist Parti bütün crypto'ları bir kenara itmiş hal- de, bugünkü karışık ortam içinden çıkıp Türkiyede ku- rulacaktır. Memlekette bunun unsurları vardır. Parla- mentoda bunun unsurları vardır. Bunlar mutlaka bir araya gelecekler, solu kuzey rüzgârlarının tesirinde... uzak olarak teşkilatlandıracaklardır Bizde sosyalizm ile komünizm arasındaki esaslı bir fark birinin fikir, ötekinin taktik olmasıdır. Sosya- lizm devlet nizamını yıkmadan sol temayülleri iktida- ra getirme arzusudur. Komünizm önce devlet nizamını yıkmak, ondan sonra bir proleterya diktatoryası kura- rak başka bir rejimi gerçekleştirmek çabasıdır. eo Bu yüzdendir ki bugün Türkiyede komünizm bir değil, bin AKİS, 15 EKİM 1962 Bayanın Derd Metin TOKER yüzlüdür. Hangi cereyanda, kurulu siyasi düzeni tah- rip etmek gayesi varsa, komünist, elinde baltası onun yanındadır. Aşırı solun, eline düşmüş yayın organları- nı ibretle seyretmemek İmkânı yoktur. Bunların tipik bir haftalığını e geçiriniz. Hem 14'lerin arkasın- dadır, hem M.B.K. nin. Hem Eminsucudur, hem 22 Şu- batçı. Hem Gülek ile Erimin övücüsüdür. hem istifa fiden plancıların. Hem Avni Doğanı tutmaktadır, hem Mehmet Ali Aybarı. Bütün bu inanılmaz tezatlar bir fikirsizliğin ifadesi değil, o uçtaki gayretlerin yerine taktiğe dayandığının delilidir. Aşırı sağ ile aşırı solun bugün Türkiyede aynı şahısları ve aynı topluluk ları aynı derecede hararetle propaganda ettikleri her- kesin her gün gördüğü bir basit gerçektir. Bunda da şaşılacak bir taraf yoktur. İlk hedef, iki taraf için de aynıdır. ma sol temayüller 27 Mayıstan sonra aldıkları hız ve kuvvetle kendilerini nasıl toplumun o"ağa"ları- nın tasalludundan koruyabiliyorlarsa, siyasi plânda aynı derecede tehlikeli crypto'ların tesirinden de o kurtula- caklar ve İkinci Enternasyonal ile Üçüncü Enternasyo- nalin bölünmesi Türkiyede de tahakkuk edecektir. Uzun seneler solun yaratılmaması gereken bir mikrop ola- rak görülmesi, bugün crypto'ların "tesanüt", "müşte- reken yok edilme tehlikesine karşı elete durmak" tür- külerinin bir takım kulaklarda hâlâ müsbet akisler bı- rakmasına yol açmaktadır. Bunu anlayışla karşılamak lazımdır. Ama sola karşı vaktiyle beliren allerjllerde, her serbestleme fırsatında solun başına hemen o geçip onu Üçüncü Enternasyonalin prensipleri o ışığında bü- yültmek isteyenlerden iyi niyetli (solcuların süratle kurtulamamaları hiç mi rol oynamamıştır? Bugün ko- parılan "Ya hep beraber kalalım, ya hep beraber öle- lim" feryatları, solun değişik bir kadere namzet gö- rünmesinin neticesidir. Sol cereyanlar 27 Mayıstan bu yana toplumda artık sökülüp atılamayacak kadar sağ- lam köklere bağlandıkları gibi bunu dejenere oOetme çabasındaki klik te maskesinden sıyrılmış haldedir. Bunlar, sıhhatli solun üzerinde bir kene gibi daha uzun süre yaşamak imkânından mahrumdurlar. Sıhhatli sol, kendini mutlaka onlardan kurtaracak ve batı sosya- lizminin prensipleri içinde demokrasi oyununun ana kaidelerine riayetti olarak bir siyasi teşekkül ( halinde ortaya çıkacaktır. Uç kamptaki telaş, bu yüzdendir. Bugün çekilen, bu teşekkülün doğum sancılarıdır. Ama şartlar ve hadiselerin istikameti sol okanattaki tahripçi kuvvetlerin yapıcı, sosyal ve iktisadi düzeni iyileştirme amacındaki kuvvetler karşısında hezimete uğrayıp perişan olacaklarını açık şekilde (o göstermek- tedir. Parlamentonun içindeki ve dışındaki bu temayül- lerin her sınıftan savunucularının ayrık otlarından te- mizlenmiş halde bir araya gelmeleri, artık sadece za- man meselesidir.