15 Ekim 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

15 Ekim 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

genberg ise oyların 8'ini ala- bildi. Hükümet nazilerin 288 o san- dalyesine Milliyetçilerin 53 sandal- yesinin katılması suretiyle (o Meclis'- te 16 kişilik bir ekseriyet (o sağladı. Bu, belki gündelik işleri yapmak için kafiydi ama Hitlerin aklındaki gaye- ye varmak için kafi değildi. Führer, Reichstag'tan tam yetki almanın yol- Reicstag'ın açılış töreni için gene inanılmaz bir mizansen hazırladılar. Eski o bina yanmış olduğundan Meclis Pots- dam'da, Büyük Frederikin tabutu- nun yanında, Kilisenin içinde toplan- dı. Bu, görülmemiş haşmette bir tö- ren oldu. Açılış günü olarak da Bis- nistler azmışlardı. Memleketi başka türlü idare etmek imkânı kalmamış- tı. Aman yarabbi, müstakbel dikta- tör neler söylemedi, ne taahhütlerde bulunmadı. Melek gibi davranacak- t. Hiç bir aşırılık oyapmayacaktı. Reichstag şu yetkiyi vermeliydi Buna rağmen Sosyal Demokrat- lar oyuna gelmediler. Liderleri Otto Wells unutulmaz bir nutuk söyledi. Fakat Meclis müstakbel diktatörün tesiri altına girmişti bile 441'e karşı 4 oyla Reichstag kendi yetkilerini Hitlere devretti. Nazi milletvekilleri sıraların üzerine fırladılar. Mecliste bir bayram havası estirdiler. Salonu doldurmuş bulunan S.A.'larla o bir- likte, az sonra "Duetschland ueber TARİH ladılar. Demokratik düzeni yıkmak için Parlamentoda ve dışarda işbir- liği yaptıkları komünistlerin büyük kısmını Reichstag yangınından son- ra zaten temizlemişlerdi. Hitler, Mec- listen tam yetkiyi alınca temizliğin geri kalan kısmım da aynı başarıy- la halletti. Komünist Partiyi kanun dışı ilân etti. Bundan sonra sıra, sol kanada geldi. 1933'ün I Mayıs bayramında Hitler parlak bir nutuk söyliyerek sosyal politikasını izah etti. Artık Almanyada yeni bir devlet vardı. Bu devlet herkesin mutluluğunu sağla- yacak, herkese iş bulacaktı. Bütün vatandaşların hak ve hukukunun ko- ruyucusu Führer ve hükümetiydi. O- Almanyada Yahudilere karşı tedhiş Vahşileşen medeniler marck'ın 1871'de İkinci Reich'ın Mec lisini açış gününün yıldönümü seçil- di. Mareşal von Hindenburg ve bü- tün feldmareşaller, generaller, ami- raller büyük üniformalarıyla Kilisede ki yerlerini aldılar. Hindenburg bir demeçte bulunarak Hitlere görevini verdi. Hitler ihtiyar Mareşali heye- candan ağlatan ve onu göklere çıka- ran bir nutuk söyledi. Goebbels tö- renin bütün tafsilatını radyoyla ya- yınlattı. Gözler böylece boyandıktan Reichstag 'ı Berlin- topladı ve tam yet- Bu yetkileri ölçüyle kul- lanacaktı, Meclislerin ve (o Cumhur- başkanının kudreti zayıflamayacak- tı. Ama devlet tehlikedeydi. Komü- AKİS, 15 EKİM 1962 Alles" in yanında ikinci alman milli marşı payesine yükseltilen nazi mar- şını söylemeye başladılar. gün, parlemanter alman de- mokrasisinin gömülme günü oldu. Hitler fiilen Almanyanın diktatörü haline geldi. Almanyada kimsenin kı- lı kıpırdamadı. Sıradan... Hi ve arkadaşları iktidarı kayıt- ız Şartsız ellerine geçirir ge- çirmez Almanyanın bütün kuvvetlerini, çok birini ötekine karşı kullanmak Oo suretiyle yok etmek yolunu tuttular. Bu kuv- vetler, Hitlerin iktidara geçmek için kullandığı, kandırdığı kuvvetlerdir. Naziler işe komünistlerden baş- nun için, öyle iş anlaşmazlıklarına, greve, tadsızlıklara yer yoktu. Hit- ler bir hava alanında 100 bin işçiye hitaben yaptığı konuşmada rejimin prensibini de söyledi: "İşe değer ver ve işçiye saygı göster". Eh, bun- dan sonra sendikalara, sendikacıla- ra lüzum mu kalıyordu? Parlak nu- tuktan bir gün sonra, tam 2 Mayıs- ta, sabahleyin polis bütün hür sen- dikaların merkezlerini bastı, liderle- rini tevkif etti, evraklarına el koy- du. Bu arada Hitlerin işçi işlerinin başına getirdiği alkolik Dr. Ley va- adlerde bulunuyor, nazilerin insanın insan tarafından istismarına mani O- lacaklarının teminatını veriyordu Körlükleriyle ve hareketsizlikleriyle 21