15 Ekim 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

15 Ekim 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

K A D Ev Önemli bir iş İvi bir ev kadını mısınız? Bu so- ruyu kendi kendinize ocevaplan- dırmadan önce, evvela ideal bir ev tahayyül ediniz. Eğer bu , Pırıl pırıl, evinde, solmuş bir sabahlık veya eski bir entari içinde yerlere eğilmiş, yerleri uğarken gö- rüyorsanız, ilk puanı kaybettiniz de- mektir. Bugünün ev kadını itinalı, kısacık saçları, atik tetik teiniz kü- çük elbisesi, bir iğne veya kolye ile süslenmiş sveter ve eteği ile masa- lının başında oturmuş, işlerini yeni bir görüş, yeni imkânlar içinde (o or- ganize etmiş kadındır. O artık, değe- ri bilinmeyen bedbaht bir “mutlu anne", bir siyanet meleği (o fedakar- lık timsali bir "şikâyet kutusu" ol- maktan kurtulmuş, kendisini yıprat- madan mutlu kalmayı ve evini mut- lu kılmayı en ön plâna alan bir ofis direktörü olmuştur. İmkanlarını he- saplamış, bütçesini yapmış, kendisi- ne bir çalışma ve ihtiyaç plânı ha- zırlamıştır. Bunun için yardımcılar kullanır. Yardımcılar, imkânları nis- petinde, dışardan temizliğe, ütü ve- ya çamaşır gibi ağır işlere (ogelen kimselerdir. Yardımcılar, evde hiç yorulmadan kendi bazı işlerini gören ve bir işbölümü prensibini peşinen kabullenen evin diğer fertleridir. Yardımcılar, aynı zamanda, faklı yeni âletler, yardımcı lardır. Ama, ev kadınının gerçek yar dımcısı yeni bir organizasyon fikri, yeni görüşle imkanları, ihtiyaçları, arzuları denkleştirip plânlama kabi- liyetidir. Sokrat ve roket devri ik hareket noktası, eski görüşleri yeni bir elektrik süpürgesiyle bir anda nl süpürmektir. Hiçbir o sa- man, em böyle yapardı" deme- yiniz. "Benim böyle kolayıma gidi- yor", "oturarak iş yapılır mı?" gi- bi alışkanlıklardan da kendinizi mu- hakkak surette kurtarınız. Ev idare- yip, idareciliğin zekâ, , ça- lışkanlık gibi vasıflar isteyen oÖnem- li bir iş olduğu gerçeğini kabul edi- niz. Buluşlarınız, evinize getireceği- niz yenilikler, evinizi yakınlarınızın severek gelecekleri bir yuva, dostla- rınız için bir uğrak haline sokmanız size her zaman yeni bir heyecan, ö- devin başarılmasında yeni bir zevk verecektir. Erken kalkın, atik tetik giyinin, yapılacak işlerin ağırlığını 28 I N düşünmeyip sonuçları düşünerek, i tiyerek işe koşun, Alain, "işi yükler memeli, işi daima sevketmelidir" MİŞ. Tabii, Alain bu sözleri ev dir. Sokrattan da istifade edebiliriz. "Kendi kendini bil" demiş Sokrat. Bir ev kadını gücünü, imkânlarını tanıyıp, bu yoldan arzu ve hareket plânını hesaplamalıdır. o Descartes'in felsefesinden faydalanarak işleri ko- laylaştırmak, rasyonel hale getirmek de mümkündür. Yeniliklerden o kaç- mayınız. Meselâ, tekerlekli (o küçük bir masanız var mı? Mutfak yemek odanıza ne kadar yakın olursa Ool- sun, bu sizi bir çok fuzuli gidip gel- melerden kurtaracaktır. Masayı mut- fağa getirir, üst rafına Otomatik bir şekilde tabak, çanak, bardak, tuzluk gibi malzemeyi yerleştirir, alt rafa soğuk yenecek yemekleri, o sa- lata, ekmek, su, içki gibi şeyleri ko- yarsınız. Bu, hem daha az yorulma- nızı sağlar, hem de o koridorlardaki gidip gelmeleri, yemek saatindeki te- laşı önler. Telâş, yorgunluğun en baş müsebbibidir. Tekerlekli (omasa, yemek yerken başucunuzda durur. Böylece, çok sempatik olmayan ma- sa boşaltma işi de hafifletilmiş olur. Tekerlekli masama yok mu? Hiç ol- mazsa büyük bir tepsi kullanın. Mutfaktan yemek odasına tek tek malzeme taşıdığınızı, hiç olmazsa kendi kendinize, itiraf edebilirsiniz. Pek çok kadın, evde fazla gidip gelerek yorulur. Çocuklar bu şekil- nasıl yorulduklarını ederek küçük yaştan işten soğurlar, "Param yok, yeni tip âletler alamı- yorum" da demeyiniz. Eğer yardımcı âletleri ön plâna alırsanız, zamanla ne yapıp edip onları elde edebilirsi- niz. Sonra, yardımcı âletlerin en pa- halılarının yerini tutan ucuz, basit a- letler de vardır. Elektriksiz işleyen yeni tip vi halı süpürgeleri sizi toz yutmaktan, halı çırpmaktan ve belediye ei imi ihlâlden kurta- racaktır. elbise içinde, korkusuzca, yere eğil- meden temizlik yapmanızı sağlıyabi- lir. Köpüklü yeni sabunlar (o eskile- rinden daha ekonomiktir. Bunlarla bulaşık yıkamak bile zevk olmuştur. Evde soğan makineniz varsa, lütfen, makineyi yıkaması güç oluyor" ,ba- hanesiyle soğanı eski usul makta devam etmeyiniz. Gözünüze soğan kaçmasa da, o anda yüzünüz ağlar bir hal alacaktır. Ama birka yemeği birden pişirmek hem bulaşığı Tek siyah elbise Marifet yakada azaltma, hem zaman kazanma bakı- mından gerçekten de çok faydalıdır. "Eski kumaşlar daha iyidir" fik- rini de pek benimsemeyin. Ütü iste- meyen, çabuk yıkanan kumaşlara» naylona rağbet edin. Çamaşır (o ve çorap için, özellikle bunlar üzerinle durun. Çocuklarımı, eşiniz çorapla- rını her gece muslukta ancak bu sa- yede yıkayabilirler. Onları banyoya asacak bir yer Yeniliği, kendinize yardımcı görüp tetkin edin ve çağımızın laylıklarından muhakkak surette, a- kılıca faydalanma yoluna gidin. E- vinizde bir uzun sandalye var mı? İki - üç denemeden sonra oturarak iş yapmıya alışacaksınız. Bu sizin sağlığınız, o güzelliğiniz, omutluluğu- nuz için elzemdir. Bunlar evin temiz- liği kadar önemli şeylerdir. Henüz keşfedilmeyen âlet irşey var ki bunu, yeni aletlere e amımın Bu tertiptir. E- vinizde bol bol dolaplarınız ve her şeyin de bir yeri bulunmalıdır. Eşini- zin faturaları gözden geçirmesi gere- kiyorsa, son elektrik makbuzunu bü- fenin gözünde arayıp tuvalet oma- sasında bulmamalıdır. MMakbuzların, herkesin çamaşırlarının, çanak çöm- leğin, âlet edevatın ayrıca bir yeri olmalı herkes her aradığını yerinde bulmalıdır ki bir evde işbölümü müm- telefonun başında, "hatırlatma" bloknotu bulundurmak şarttır. Eksikler, yapılacak işler bun- AKİS, 15 EKİM 1962