3 Kasım 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

3 Kasım 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER Sovyet Büyük Elçiliği Binası Ağlayan narile... lı laf propagandasında Amerikanın Rusya ile, Türkiyenin sırtından bir anlaşmaya varmayacağı ispat edil- betleri konusunda söylenebilir mi?» MPa Ankaradaki temsilci- i Rijof ise, tam aksine, tama- mişle sinirli ve bedbaht bir görünüşle Iran Şahı şerefine tertiplenen toplan- tılarda boy gösterdi. Rusya Büyük Elçisi İnönünün sözlerinde tek ümit ışığı bulmadığını bildirdi ve bundan Türkiyenin pişmanlık duyacağını be- lirtti. Bu sırada Krutçef, Türkiyede gerçekten iyi karşılanan ve yazılış tarzı itibariyle hayranlık uyandıran kendisini Sovyetler Başkanının bu ha reketinden dolayı tebrik etti. e Rijof, «Türkçe söyleyin» dedi. Alican söz- lerini türkçe tekrarladığında Rusya Büyük Elçisi hiç bir şeyin halledilme- diğini, türklerin anlayışsızlık Ti diklerini, tehlike içinde oldukları asabi gergin bir adamın edasıyla MN de etti. Rijof bir başka davette de Imar ve İskan Bakanı F.K.G. ye aynı türküyü söyledi. «Bakın İran ne ka- dar anlayışlı dedi. Moskovada ise Kremlinin aa Cumhuriyet Bayramının Türkiy yük Elçiliğindeki kutlama iin boykot etmek suretiyle memnuniyet- AKİS/12 sizliklerini alete Toplantıda bu. lunan en yüksek rütbeli Rus, Mareşal İvan Bagramyan adındaki meçhul şöhret oldu. İşin altındaki u memnuniyetsizlik ve bilhassa Rijofun sinirlerinin sarsılmış ol- ması Kübadaki krizle birlikte Rusya- nın Ankarada giriştiği Soğuk Har- bin netice vermemiş bulunmasının eseridir. Rus ilin işe gözdağı salmak ve dehşet yaratmak hevesiy- le başladı. Nükleer harp kapıdaydı. Tükiye için yapılacak şey, Ameri- kan füzelerinin derhal Türk toprakla- rından kaldırılmasını o Amerikalılar- dan istemekti. Bu füzeler Türkiye- nin başına belaydı. Bundan dolayı memleket nasıl tehlikeye atılabilir di? Başkentte girişilen bu taarruz Sizim Radyo ve Moskova Radyosu tarafından takviye edildi. Türk hükü metinden sonra türk halkına da, san ki tehlike bu füze üsleriymiş intibaı verilmek istendi. Hesap şuydu: Bir panik havası yaratılacaktı, bu ha- va içinde Türkiye bazı halkalardan koparılacaktı. Hükümet en ufak panik manzarası göstermedi. Tam aksine, hiç bir ifrata kaçmaksızın, ama ne yaptığını tama- miye müdrik halde Rusyaya Kübada- ki füzelerle Türkiyedeki füzeleri mu- kayese etmenin elmalarla armutları cem etmeye kalkışmak olduğunu an lattı. Halk ta, aynı tepkiyi gösterdi. Kuzey iklimlerinin aramızdaki sev- gilileri ise aksine vaziyet oalm Türkiyedeki umumi hava İamimmdi cüret dahi edemediler. Böylece, Kübadaki kriz vesile- siyle Türkiyeden bir şeyler kopara- bilmek ümidi suya düştü. Rus Büyük Elçisinin oradaki buradaki tehditleri ise daha da az ciddiye alındı, dudak larda müstehzi tebessümler yarattı. Yeni gelişmeler ip Krutçefin buhrana yu- muşaklık getiren demeci, Anka- rada çok müsbet karşılandı. Ankara- Amerika Büyük Elçiliği binası ..gülen ayva