3 Kasım 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

3 Kasım 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

Aslına bakılırsa Hükümetin, tu- tulan Maliye Bakanı Ferit Melenin cesaretli davranışı sayesinde (döviz konusundaki serbestleştirme Oo hare- keti bu yolu açmıştır. Döviz alım sa- tımı herkes için mümkün faale geti- rildiğinden beri Merkez Bankasından 13.62'ye temin edilen doların "kara- borsa fiyaf'ı Il lira civarına düşmü ve daha önemlisi, Küba krizinde da hi yükselmemiştir. En sıkı tahditle rin yürürlükte tutukluğu sırada türk kânı yoktur. Tabii bu, hiç bir tahdit konulmasın, her şeyi başıboş bıraka- lım manasına alınmamalıdır. Zira böyle bir "toptan liberasyon" için şartların henüz müsait hale gelme- diği bilinmektedir. Ama den ziyade bürokrasinin eseri ne kalkarsa, iş âlemine o mabette rahatlık gelmektedir. Anayasa Mahkemesi, 1567 sayılı kanunun Anayasaya aykırılığını ka bul ederse, ticaret aleminin muaz- zam bir değişikliğe uğrayacağı, Ma- liye Bakanlığının yeniden kolları sı- vayıp, 1930 yılından beri yürürlükte (rine aykırı Birkaç B 1 çizgide mleketimizde (o yokluğu hissedilen bir sanayi kurulması konusundaki çalışmalar ilerlemektedir. Kurulacak olan fab- rika, ilaç ham maddesi imal edecek- tir, 20 milyon lira gibi muazzam bir sermaye isteyen fabrikanın yapını i- şini, Wyeth Laboratuvarları A. Ş. nn almıştır. "Amerikan Home e Wyeth Grubu" diye adlandırılan amerikan sermaye grupları tarafin- dan finanse edilen tesis, önümüzdeki yılın yaz aylarında faaliyete geçecek- Dr. daima kolunun miktarı 130 tondur. İlerdeki yıllarda istihlâkin oarta- cağı alya bunun dört misli istihsale (| girişil- mekte Wyeth fabrikası memlekete, sınai istihsale para- lel olarak, bir yenilik de getirmekte, halk eğitimi için mahalli kurslar açmayı, broşürler yayınlamayı düşün- mektedir. Bu maksatla Sağlık Bakanlığıyla | işbirliği AKİS/26 olan ve 12 kere tâdil gören 1567 sa- yılı kanunu yeniden kale gerekeceği anlaşılmaktadır. nunla da kalmıyacak, Para Koru- ma Kanunu kararname ve tebliğle- hareketten yargılanan ZİMKİLER C İren tir. İmalatın 96 40'ını ilaç ham maddesi, 90 30'unu tıb- bi müstahzar ve gene X 30'unu çocuk maniası teşkil etmektedir. İlâç ham maddesiyle tıbbi müstahzar imalatı, ih- racat yapılabilecek seviyededir. Çocuk maması istih- sali ise 500 ton kadar olacaktır. Şimdiki halde istihlâk Parayla oynayan adam Asıl dertli odur birçok sanıklar da, kanun yürürlük- me alması ten kaldırıldığı için, beraat edecek- İş bu- lerdir Bütün bu sebepler yüzünden, iş âlemi 1567 sayılı kanunun akıbetini merakla beklemektedir. yapılacak ve annenin, hamileliği tarihinden çocuğun iki - üç yaşına gelinceye kadarki devre içinde neler yapması gerektiği ve bu suretle çocuk ölümlerinin a- zaltılması imkânları ( araştırılacaktır. ES Tüccar Derneği Genel Sekreteri, Odalar Birliği Genel Sekreteri, Ticaret Bakanlığı Müs- teşarı, Ticaret Bakanı, İşletmeci Dr. Cihat İren şimdi de sanayici oluyor. Hem de 7,5 milyon lira sermayeli muazzam bir. sınai tesisin bellibaşlı ortaklarından biri olara Çelik Halat ve Tel ei il A. Ş. nin serma- ME 9 47 sini Türkiye Sumi Kalkınma Banka- & 26.5'ini Dr. Cihat İrenin ortak olduğu Ya- urımlar Holding A. Ş., 99 26.5'ini de Nuri Rodop ve Yüksel Kenanoğlu koymaktadır. elik Halat ve Tel Sanayi m inşa- atına 1963'de başlanacak ve fabri 1965'de fü- len imalâta girişecektir. Fabrika, saçmleketin se- nelik çelik halat ihtiyacı olan 2 bin 500 ton kapa- sitede olacaktır. Halen memlekette kullanılan çe- lik tel ve halatların tamamı ithal edildiği için, fabrika faaliyete geçince yılda 750 - 800 bin do- larlık bir döviz tasarrufu sağlanacaktır. Fabrika ayrıca, cer kuvveti yüksek çelik halatlar da ya- pacaktır.