3 Kasım 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

3 Kasım 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

dırmaya uğraşmak, ancak bir özel barışsever tipinin yapabileceği iştir. İşin şaşılacak tarafı, realist geçinen İngiliz çevrelerinden bazılarının da bu oyuna gelmeleridir. £ Nitekim Krutçefi en çok o tip İngiliz basını destekledi. Mamafih bunda, "Süvey- şin İntikamı» hissinin de rolü yok değildir. Krutcefin mesajı önce Moskova Radyosu ile yayınlandı, sonra Ken- nedy'ye gönderildi. Fakat bu arada radyonun yayınladığı mesajla Was- hington'a gönderilen mesaj arasında ban farklar olduğu şüphesi çıktı. Beyaz Saray sözcüsü Salinger "Moskova radyosu tarafın- dan yayınlanan deklerasyon bilim elimize geçmiş bir omesaj değildir» dedi Ayrıca Beyaz Sar: o gün ge- . Krutcef ta- sajda Türkiye ile ilgili teklifinin yer almamış olması kuvvetle muhtemel- dir. Bununla beraber Beyaz Saray bu konudaki görüşünü de açıkladı: «Amerika Birleşik Devletlerinin her. hangi bir teklifi ihzari nazarı itibara alabilmesi için Küba Kübaya tecavüzi silah sevkiyatı dur- durulmalıdır.» Nixon da rus teklifi ni "tavşana karşı at vermek" şek linde yorumlayarak : "— Türkiyedeki üslerden vazgeç mek NATO zincirini tahrip eder" de di. Aslında Krutcef de yaptığı tek- lifi fazla ciddiye alıyor değildi. Bu bir geriye dönüşün diplomatik oyol- dan hazırlanması idi. Nitekim bunu teşhis eden Kennedy ustalıkla hazır- ladığı cevabında Rusya için (geriye dönüş yollarını tamamen açık bırak- tı. Kennedy : "— Mektubunuzda benim anlayı- şıma göre genel olarak kabul edilebi lir hususlar şunlardır: AKİS — 603 1 Bahis konusu silahların Birleşmiş Milletlerin kontrolü altın- a Kübadan çıkarılmasını ve bunla- rın tekrar Kübaya sokulmasının ön- lenmesini kabul ediyorsunuz. 2 — Bize gelince, Birleşmiş Mil- letler vasıtasıyla bunların tatbik edi- in Imesi için şu taahhütlere girişi- gerginliğin azaltılması için müzake- reye hazır olduğunuzu ima ediyor- sunuz. Her türlü faydalı teklifi mü- zakereye hazırız». Varşova Paktının esrarı Unutmamak lâzımdır ki Varşova Paktı, NATO'nun aksine, bir sa- vunma zaruretinden doğmuş değil- dir. Yani Rusya, Batılıların kendisi- Castro'nun birlikleri İçi bizi yakar, dışı kimi? a) Halen meriyette olan ablu- kanın derhal kaldırılması, b) Kübanın istilaya ouğramıya- cağına dair garanti verilmesi" dedi. Dünyanın diğer yerlerindeki üs- lerle olarak da söyledikleri şun- lar oldu "— Mib. NATO şova paktları konusunda ve Var- mevcut ne veya müttefiklerine saldıracağını leri rus sultası altında tutmayı Dev- letler Hukukuna göre meşru göstere- bilmekten başka gaye taşımamakta- dır. Mesele şudur: İkinci Dünya Harbinden sonra Avusturya, dört galip memleketin AKİS/17