3 Kasım 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

3 Kasım 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

milletlerarası omünasebetlerin yeni bir devresine giriyoruz. Rusya bu devrede Amerika ile yapacağı ikili müzakerelerle dünyayı idare etmek istiyor. Önümüzdeki günlerde «Ame- rikâya açılan Rusya» nın dünya po litikasında ne gibi değişmeler yara- tıcağı merakla beklenmeğe değer. Hindistan Hanya ve Konya indistan, Kızıl Çin kıtalarının deta ellerini kollarını sallaya sallaya Himalayaları aşıp Hindistan içerisine doğru ilerlemeleri ihtimali karşısında bir anda bütün ülkeyi saran heyecan, telaş ve deh- şet bu hafta iki hadiseyle kısmen hafifledi. Birincisi, Çin - Hi arasında çarpışmalar başladığından beri Hint birliklerinin ilk defa olarak bir kü- çük başarı kazanmalarıdır. Çinliler Kuzey Doğu bölgesinde 20-25 kilo metre kadar ilerlemişlerdi. Otoma- tik silahlarla mücehhez Çin birlik- leri kargısında hala birinci dünya savaşından kalma piyade tüfeği ile savaşan Hintlilerin bu ufak başarıyı kazanmaları oOgerçekten büyüktür. Çinliler o noktada püskürtüldüler. İkincisi ise, Batının yardım tek- liflerini devamlı olarak reddeden, geçen haftaya kadar Batıdan yardım almıyacağını bildiren Hind o Başba- o — o © » mış ve yardımın teferruatı ile ilgili çalışmalara (o başlanmıştır. o Ancak, yıllardır uyumuş pasifist ve nötra- list Hindliler biraz hayal etmekte- dirler. Zira kendilerine verilecek si- lahlar, öyle kullanılması bir günde öğrenilecek silahlar değildir. Bu arada, Hind - Çin ihtilafın- istifaya mecbur bırakacağı söylenti- leri dolaşmaktadır. Bir harp psikozu içine giren Hind halkı savunma po- litikasında (odeğişiklik (o yapılmasını şiddetle istemektedir ve idarecileri- ni ağır şekilde suçlamaktadır. Hat- tat Nehru'nun kendisi itham altında- dır Öte yandan, Komünist Çinin ta- rafsız bir ülke ile giriştiği savaş Çinle münasebetleri zaten pek iyi olmıyan Rusyayı da emini. etme- mektedir. Kremlin, Çinin tutumu- nun bütün Asya ve ei derin aksiler yaratacağını ve ralar hal- kını Batıya yaklaştimcağırı görmek- te gecikmedi. BİR ADAM TANITIYORUZ Nikita Sergeyeviç Krutçef rutçef, Sovyet Rusya için yeni bir liderdir. Ne arkasında 1917 İhtila- linin kahramanlıkları vardır, ne de muzaffer bir kumandandır. Mar- ksizmin parlak bir yorumcusu olduğu da söylenemez. Bugün Sovyet Rusya a hükmeden adam, taşralı bir politikacıdır. Kendi kendisini yaratmış bir politikacı. Krutçefin hayat hikâyesi, çobanlıktan hükümet başkanlığına kadar bü- tün merhaleleri içine alır. Fakir bir maden işçisinin oğlu. Kendi ifade- siyle, yürümeye başladığı zaman çalışmaya da başladı. 15 yatına kadar sığırtmaçtık ve ırgatlık yaptı. Muntazam bir öğrenim görmedi. Kışları dini öğrenim veren bir ilk okula giderdi. Daha sonra çeşitli fabrikalarda ve madenlerde işçilik yaptı. 1918 de, yani İhtilâlden bir yıl sonra Komü- nist Partiye girdi. 1925 de 9. Ukrayna Parti Kongresine delege seçildi. 1937 de Politbüro üyeliği, 1944 de Ukrayna Komünist Partisi Birinci Sekreterliği, 1950 de Parti Merkez Komitesi Sekreterliği onu takip etti. 1953 de Stalinin ölümünden sonra başlayan mücadelede Beria ile Malen- kofu da bertaraf ettikten sonra, iktidarı aldı. Krutçef dünyada hiç kimsenin, mevkiini bedavadan elde etmediğinin en parlak delilidir. Zira dünyanın en kuvvetli iki devletinden birinin başı, dünyanın en büyük siyaset adamlarından biridir. Krutçef, sıradan bir Başbakan değildir. Sovyet politikasına şahsiyetinin damgasını vurmuş- tur. Stalin putunun yıkılışı, farklı sosyal sistemlerin barış içinde birlikte yaşaması prensibi, fezanın keşfi ile ilgili araştırmalar hep onun ismi ile birlikte hatırlanacaktır. Sovyet Rusyadaki iktidar mücadelesinin ciddi bir yönü bulunduğu da böylece anlaşılmaktadır. İktidarı alan adamlar, sadece bir takım per- de arkası manevralarını iyi çevirdikleri için muvaffak olmamışlardır. Nikita Krutçef ve Başkan Kennedy Nikitanın gönlündeki aslan: Dünyayı paylaşma! AKİS/19