3 Kasım 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

3 Kasım 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

Sahi Rauf | stanbulda Aksarayda, Atatürk Bulvarındaki oOEmlâk Kredi Bankasına ait büyük blok a- partmanlardan birinin ikinci katın- da, 5 numaralı dairenin caddeye ba- kan odasında, Türkiye Büyük Millet Meclisi Hükümeti İcra Vekilleri He yetinin Başkanlığını yapmış Rauf Orbay oturmaktadır. Milli Mücade- lenin başlangıcında Mustafa Kemal Paşa ile birlikte çalışmış ve Başba- kanlık yapmış olan Rauf Orbay, Lo- zan Andlaşması sırasında Dışişleri Bakanı İsmet Paşa ile bir anlaşmaz- lığa düştüğü için Başbakanlıktan is- tifa etmiş ve kısa süren bir muha- lefet devresinden sonra, kelimenin inzivaya çekilmiştir. Aksaraydaki Bulvar Palas Apartma- nının 5 numaralı dairesinde oturmak ta olan, adını herkesin bildiği kırık ve küskün münzevinin günleri son derece yeknesak geçmekte, bazen bir dost ziyareti, küçük bir akşamüstü gezintisi ve kitaplar, yalnız adamın hayatım doldurmaktadır. pir bencil ve fazlaca gururu oluşu yüzünden siyaset hayatından ayrılıp kendi kabuğuna çekilen ada- mın günlük yaşayışı, tavanarasında- ki aydınlık odasında şiirler (o yazan ingiliz şairi Francis Jammes'in ha- yatına ziyadesiyle benzer. Gerçekten u, kendi içine kapanık adamın yaşamasını yaşlı bir şiirinin ben- etmemek mümkün değildir. Orbay, kendisi gibi konuşmayı sevmiyen iki yaşlı kızkardeşiyle birlikte oturmak- tadır. Şimdi artık yetişmiş bulunan imam in gelmediği zamanlar evde büyük bir sessizlik hüküm sürmekte- dir. Sabahleyin saat 7'de kalkılmak- şimdi neredeler 217)? Or bay tadır. Daima erken -saat 22'de- yat- mayı adet haline getirdiği için Orbay, ne olursa olsun, saat 7'de mutlaka uyanmaktadır. Osmanlı üslübu ile dö- şenmiş ve renkleri atmaya yüztut- muş kırmızı, eski zaman koltuklarıy- la çevrili masada iki kadın ve bir a- dam sessizce kahvaltılarını Kahvaltı o sırasında Orbay, Cumhuriyet olmak üzere, İstanbul ga- zetelerini okumaktadır. Sonra, İn- gilterede bulunduğu yıllardan okal- ma bir alışkanlıkla ingiliz gazete lerine o-tabii, başta itibarlı The Times'e- sıra gelmektedir, iyi in- gilizce bilen Orbay, ayrıca m tarih kitaplarının da devami uyu cusudur. Yaşlanmış olmasına rağmen her gün traş olan Orbay, bir ingiliz centilmeni titizliğiyle giyinmektedir. Orbay bir ara hatıralarını da yaz- AKİS/30 Rauf Orbayın oturduğu apartman Dünyayı küpeşteden görürdü