23 Mart 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

23 Mart 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

Bir türlü çıkamayan ekonomik kanunlar Fasih İNAL Büyük Millet Meclisi, kısa bir tatili müteakip 1963 yılı çalışmalarına başlamıştır. Bu sebeple bütün iş âlemi nazarlarını Büyük Meclisin ça- lışmalarına dikmiş bulunmaktadır. Beş yıllık Plânın ilk yıl tatbikatı fii- len başlamış durumdadır. Plânın tümü ve 1963 yılına ait olanı Meclis- ten geçmiş ve yatırımlara girişilmiştir veya girişilmek üzere çalışmalara başlanılmıştır. Ancak, Plânın yürütülebilmesi için piyasayı tanzim ede- cek çeşitli tasarıların kanunlaşması gerekmektedir. Bu tasarıların başın- da İcra İflâs Kanunu bulunmaktadır. AKİS'te çeşitli vesilelerle tora İf lâs Kanununun bir yılan hikâyesine dönen macerası anlatıldığı için, tek- rarına lüzum görmemekteyiz. Esasen piyasadaki firmalar -namuslusu, namussuzu-, geçirdikleri çe- şitli tecrübelerle bir avukat kadar icra-iflâs konusunda ihtisas sahibi ol- duklarından, bu konudaki bütün trüklere, bütün incelikleriyle vakıf bu- lunmaktadırlar. Ondan sonra, ihalelerin daha rasyonel ve normal usüller- le, daha sür'atli yapılabilmesini sağlamak maksadıyla, Arttırma ve Ek- siltme Kanununun günün icaplarına uydurulması için hazırlanan tâdil ta- sarısı gelmektedir. Bundan başka, Menkul Kıymetler ve Kambiyo Bor- saları Kanununu değiştirecek tasarı mevcuttur. Menkul Kıymetler ve Kambiyo Borsaları Kanunu 1929 yılında çıkarılmış, 1946'dan beri de de- giştirilmesi için çalışmalara devam edilmiştir. Onyedi yıldan beri değiş- tirilmesi için üzerinde çalışılan bir kanun!.. Ve bu Kanunla piyasaya çık- mamış servetlerin çıkarılması ve olabilecekken, onyedi yıldan beri bir türlü değiştirilemeyen bir kanun İşin fecaatini anlamamaya imkân yoktur. Daha sonra, sırada Ticaret ve Sanayi Odaları ve Borsaları Birliği Ka- nunu, Maden Kanunu, İşçi ve işveren münasebetlerini tâyin edecek ka- nunlar, velhasıl akla gelen ve gelmiyen, ekonomik hayatımızı düzene so- kacak bir sürü kanun kuyruğa girmiş durumdadır. Plânın mali portesini sağlamak maksadıyla cidden ağır -ve fakat hak- lı- mükellefiyetler bir taraftan milletin sırtına yükletilirken, yukardan beri saydığımız kanunların realize edilmemesi, yapılan bütün fedakâr- lıkların boşa gitmesine yol açabilecektir. İşin fenası, piyasa bu kanunların Meclisten çıkacağı konusunda da bedbinliğe düşmüş durumdadır. Bir Kambiyo Borsası ve Menkul Kıymet- ler Kanunu onyedi yıldan ben, bir İcra İflâs Kanunu onüç yıldan beri, bir Arttırma Eksiltme Kanunu bugün mekteplere giden çocuklar doğduk- tan beri devam eder de, kimsede, bu kanunların Resmi Gazetede Hân edi- leceğine dair inanç kalır mı? İşte bütün bu sebepler yüzünden Büyük Millet Meclisinin bu devrede- ki çalışmalarına iş âlemi nazarlarını dikmiş bulunmaktadır. İşlerin mem- lekette yapılacak yatırımlarla ilgili olduğunu unutmamak ve şahsi yatı- rımlara son vermek zamanı çoktan gelmiştir. bu konuda yapılan ikazlar nihayet müsbet tesirini göstermiş. İhracat yönetmeliğinin Temmuz ayına alın- ması sağlanmıştır. Şimdi bir yıllık rejim ve yönetmelikler, ( prensibiyle hareket edilince, İhracat yönetme- liğinin de Ocak ayma atılması gibi bir sisteme gidildiği intiba ouyan- maktadır ki, bunun da mahzurları a- şikârdır. Çünkü bu şekilde, Ocak a- yında yayınlanan ve tabii, değişik- AKİS/20 likleri ihtiva eden- bir İhracat yö- netmeliği ihracatın en civcivli olan devresini ikiye bölmektedir. Onun i- çin, yılık olan ihracat (o rejiminin Temmuz ayında yayınlanması çok yerinde olacaktır. Dış Ticaret reji- miyle hukuki bakımdan bağlantısı- nı kurmak endişesinin ise önemli ol- maman gerektir. Zira, rejime konu- lacak bir madde ile İhracât yönet- meliğinin olduğunu be- lirtmek kaabildir. Tahsisli ithal Herhalde, gerek netmelikler, gerekse rejim, gerek yö- ithal liste- pet bir yola girildiği aşikardır. Bu, bir-iki noktada ıslâh edilecek oolur- sa, bu meseleye halledilmiş nazarıy- la bakmak kaabil olabilecektir. Tahsisli ithal malları listeleri ü- zerinde yapılacak çalışmalara (o ge- lince Ticaret ve Sanayi Odalarında yapılacak çalışmalar 30 Nisana ka- dar tamamlanacak ve sonuçlar Oda- lar Birliğine gönderilecektir. Her o* niden bu listeye alınacak omaddele- rin gümrük tarife pozisyonunu, mad- de ismini ve listeye ilâve ediliş se- bebini geniş şekilde izah edecektir. Ayrıca, Odalar Birliği ve diğer yet” kili mercilerden alınmış kalite ra- porlarıyla tevsik oedilmek şartıyla, yerli sanayiin kalite, miktar ve fi- yat itibarıyla memleket (ihtiyacını karşıladığı sabit olan maddeler de tespit edilecektir. Bundan başka X kotada tah- sisli ithal mallan listesinde mevcut maddelerden tashihi icap edenlerin gümrük tarife pozisyonları ile mad- de isimleri hazırlanacak ve bütün bunlar ayrı ayrı listeler haline geti- rilecektir. Odalardan Nisan sonuna kadar gelen bu malümat Odalar Birli- ğinde birleştirilecek ve odalararası bir komisyonda görüşülecektir. Bu görüş meler sonunda konu Ticaret Bakan- lığına intikal edecek ve orada da gö- rüşüldükten sonra, 1963 yılı ikinci altı aylık tahsisli ithal malları lis- tesi hazırlanmış olacaktır.