23 Mart 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

23 Mart 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

ket ziyaretinde bulundu, öğle yemeğini Cumhur baş- kanı ile birlikte Ouirinal sarayında yiyen Erkim Papa tarafından da kabul edildi. (Dışişleri Bakanı Erkin, ayrıca, Başbakan Fanfani, Dışişleri Bakanı A. Picioni ve Savunma Bakanı G. Andreotti ile de görüşerek, NATO çerçevesi içinde iki memleketi ilgilendiren ko- sadi bağlarının kuvvetlendirilmesi, mübadelenin geliş- tirilmesi meseleleri hakkında görüş teatisinde bulun- du. Bundan sonra E Dış Münasebetler Enstitüsünde bir Sonra da, Kuzey İtalyadaki sanayi bölgesini gezdi. Erkinin bu ziyareti, italyan basınında som dere- ce müspet karşılandı. Türklerin iyi bir müttefik oldu- gu belirtilerek, milletlerarası münasebetlerdeki uzlaş- tırıcı tutumumuz övüldü. Kalkınma — önümüzdeki günlerde Kartalda, Türki- yenin içme suyu tesislerinde kullanılmak üzere aspes boru imal edecek olan bir fabrika kurulacaktır. Fabri- ka, 5 yıllık Kalkınma Plânının tatbikatıyla ilgili ve ilk özel yatırım olmak bakımından önemlidir, özel sermayenin, Başbakan İnönünün radyo o konuşmasın- dan sonra hareketlendiği ve yatırımlara başladığı böylece müşahede edilmektedir. Elyaflı Çimento Sanayii tarafından Oo kurulacak fabrikanın yıllık kapasitesi 3 bin kilometre boyunda aspes boru olacaktır. 60 mm. den 900 mm. ye kadar boru imal edebilecek olan fabrika, Yunanistandaki ay- nı tipte ' 'bir teşebbüsten çok daha geniş kapasitelidir. Ancak, yerli sanayii ürküten bir konu, yatırımla- rın yavaş hareket etmesine sebep olmaktadır. o Yerli sanayi, Plan gereğince gerekli istihsali (oyapacakken, aynı konuda bir ecnebi sermayenin işe el atması, ku- rulacak tesislerin bir-iki yılda kapanma tehlikesini do- gurmakta ve böylece yabancı sermayenin iki yıl so- nunda tröste gitmesi ihtimali belirmektedir. Yerli sa- nayiciler bu konuda Hükümetten destek obeklemekte- irler. Dünyadan Akisler Fransa — Geçenlerde açıklanan bir halk oyu yokla- masına göre, Başkan De Gaulle halk arasındaki sem- patisini gittikçe kaybetmektedir, "De Gaulle'den Baş- kan olarak memnun musunuz, yoksa değil misiniz?" seklindeki bir soruyu yoklamaya katılanların ancak 96 55 i müsbet olarak cevaplandırmıştır. Memnun ol- madıklarını ifade edenlerin nisbeti ise 99 27 dir. Hal- buki bir ay önce yapılan aynı mahiyetteki bir araştır- mada katılanların 96 64'U Başkandan memnun oldukla- rını söylemişti. O zaman memnun olmayanların nisbeti W 22 idi. Bununla beraber, sorulan diğer bir sorudan öğre- nildiğine göre fransız halkı, Başkanın Ortak Pazarda- ki politikasını kuvvetle desteklemektedir. Bilindiği li De Gaulle İngilterenin Ortak Pazara girmesini önle- Fakat, gene bu araştırmadan öğrenildiğine (göre fransız halkı, De Gaulle'ün aksine, Fransa'nın NATO ile daha sıkı bir işbirliği yapması gerektiği fikrindedir. Anlaşılan, bir taraftan gittikçe genişleyen grevler, di- ger taraftan kimseyi umursamaz davranışları, De Ga- ulle'ün balayı devresini sona erdirmektedir. Aslında bu, Fransa gibi bir memleket için lizumundan fazla uzun sürmüş bir balayı bile sayılabilir. İngiltere — önümüzdeki günlerde Parisi resmen zi- yaret edecek olan Dışişleri Bakanı Lord Home, oradaki ikâmeti sırasında Fransa Dışişleri Bakanı Couve De Murville ile bir yemek yeme teklifinde bulunmuş, fa- kat teklif reddedilmiştir. (o Sağcı liderlerden Bidault'- un BBC televizyonunda görünüşü, anlaşılan, fransız hükümet adamlarını lüzumundan fazla kızdırmış ola- cak. AKİS/5