23 Mart 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

23 Mart 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

Sosyal Hayat Haberler Üniversiteli (Kadınlar Derneğinin, Fransız Kültür Merkezinin üç ka- tında birden tertiplediği büyük balo 23 Mart 1963 Cumartesi günü veri- lecektir. Balo Komitesi Başkanı Fe- rihan Gürsoyun o açıkladığına göre, balonun sürprizlieri şunlar olacaktır: Değerli bir filmin galası yapılacak, mum ışığında Washington lokantası- nın hazırladığı nefis yemekler yene- cek, sabaha kadar dansedilecek ve gecenin talihlisi, Orly hava meyda- nından Parise uçacak, daha doğrusu, beş liraya, gidiş - geliş bir Paris u- çak bileti kazanacaktır. Orly hava meydanı, özel surette, üst katta ha- zırlanacak ve burada bir turizm pi- yangosu, şanslılara, memleketin için- de ve dışında, en ee yerleri tanı- ma fırsatını verecektir alonun, Üniversiteli (Kadınlar Derneğine temin edeceği en önemli şey de, bir gençkıza daha burs te- min etmek ve yeni bir okuma o- dası açmak olacaktır. Derneğin An- kara Şubesinin, öğretmen olarak ye- tişen yedi bursiye talebesi (o vardır. Dernek ayrıca Gülveren Devrim İlk- okuluyla, Altındağ Milli (Mücadele ilkokulunda ikişer tane okuma oda- sı açmıştır. Bu okuma odalarında 400 çocuk, okul saati haricinde, dör- der öğretmenin nezaretinde meşgul edilmektedir. Devrim İlkokulunda ayrıca bir süt mutfağı açılmış ve 1400 çocuk süt içme imkânına ka- vuşmuştur. Derneğin kültürel çalışması o ise başta gelmektedir Ankaradaki bütün "çocuk ve genç- lik müesseseleri" ne gönüllü ekip- ler halinde yardıma giden Çocuk Se- venler Derneği Üyeleri, Endonezya Büyük Elçisinin eşinin, haftanın ba- şında, Salı günü, dernek yararına, elçilik binasında verdiği çayda misa- firlerini ağırlamak oiçin işbölümü yapmışlardı. Piyangolar çekildi, soh- bet edildi, fakat çocuklar bir an ol- sun hatırdan çıkarılmadı. "Herşey onlar için"di. Endonezya Büyük El- -iliğinde (oObu münasebetle toplanan hanımlar, adeta milletlerarası bir topluluk teşkil ediyorlardı. Avrupalı, amerikalı ve asyalı o hanımlar, "ço- cuk" konusunda birleştiler. Faal ü- ye S. Kemahlıoğlu, bu güzel toplu- luğa baktı, baktı ve sonra: Yarının mutlu dünyasını ka- dınların kuracağına inanıyorum" de- di. — Biliyorum, çok utanmam gerekirdi... Nasıl yardım edebiliriz? Türkiyede 17 bine yakın dernek vardır. Bunların 2 bin 700 tanesi Anka- radadır ve 41'i Sosyal Hizmet sahasında çalışmaktadır. İşte, bu der- neklerin işbirliğini sağlamak, çabaları belirli ve faydalı yönlere yönelt- mek, devlet müesseseleriyle bu dernekler arasında irtibat kurmak ve boş çalış tekerrürlerin önüne geçmek amacıyla halen İstanbul, ta- r ve Ankarada Koordinasyon Birlikleri kurulmuştur. İleride de bir kon- idelmpü teşekkül edecektir. Geçenlerde Ankara Koordinasyon Heyetinin tertiplediği bir basın kon- feransında öğrendiğimize göre, bu işbirliği kurulları İngilterede yüzkırk Yunanistanda altmış küsur yıl önce kurulmuştur. Bizde ise, kurulduğa günden beri kaplumbağa adımlarıyla ilerlemektedir. Çünkü biz, benim inancıma ei güç teşkilâtlanan, işbirliği yapmasını en az beceren bir toplum Bu bakımdan, bizim koordinasyon kurullarımız geç ve güç K eediktir. Bu kurullar gelişe dursunlar, birçok kadın teşekküllerinin fikir saha- sında işbirliği yapması için bugün büyük bir fırsat karşısında bulunuyo- ruz. Türkiye, plânlı bir kalkınma devresine girmiş durumdadır. Bugün en ile- ri Batı memleketten bile plân fikrini benimseyip uyguladıkları halde, bizde bunun henüz tartışması yapılmaktadır: Plân faydalı imdir, değil midir? Demokrasiye uyar mı uymaz mı? Halk plânı benimser mi, benimsemez e yazık ki aydınlarımız hâlâ bunun münakaşası ile meşguldürler. Daha kötüsü, plân-plav demagojisinden medet uman politikacılarımız da ez değildir. Şunu bilmemiz lâzımdır ki, artık, şahıslardan, fevkalâde olaylardan mücize beklemenin zamanı geçmiştir. Sağlam, emin yolu, çalışma ve fe- dakârlık isteyen, fakat bunun karşılığını zamanla bize biraz daha' fazla verecek olan plânlı çalışma yolunu İçtenlikle seçmemiz gerekmektedir. Plânda birçok memleket meseleleri, dâvaları var. Bütün bunları halka ici olan elbette ki hükümettir. Ama. bütün kadın teşekkülle- rinin bu a hükümete yardımcı olması gerekir ve bu mümkündür. Siyasi bir amaç gütmeyen kadın teşekküllerinin, MI bu konuda okun, görüşlerini belirtmeleri bile, öyle zannediyorum ki, küçümsenemi- yecek bir kuvvet olacaktır. Kadın teşekkülleri için bu” kaçınılmaz bir ödevdir. AKİS/33