23 Mart 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

23 Mart 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

DÜNYADA OLUP BİTENLER Araplar Gerçekleşemeyen birlik Irak ve Suriye ihtilâllerinden sonra Arap Birliğinin gerçekleşmesini bir gün meselesi sayanların ne dere- ce aklandıkları, geçen hafta cereyan eden olaylarla ortaya çıktı. Hatta bir Mısır, Irak ve Suriye arasında birliğin kurulduğu haberi verildiyse de, sonradan bunun birlik konusunda başlayan müzakerelerle ilgili bir ya- nılmadan ibaret olduğu anlaşıldı. Artık bugün, birleşmenin bir takım meselelerin halline bağlı olduğu, bu meselelerin de ilk günlerde zanne- dildiğinden daha ciddi bazı güçlükler yarattığı, başta birliğin en heyecan- lı taraftarları Irak ve Suriye idare- cileri olmak üzere, herkes, tarafın- dan anlaşılmıştır. devam eden müzakerelerde bu güç- lüklerin halli için gayret sarf edilmek- tedir. Şimdiye kadar yayınlanan res- mi tebliğlerde çok iyimser bir ifade kullanılmış olmasına rağmen, bu gö- rüşmelerde elde edilen gelişmelerin nelerden ibaret olduğu konusunda herhangi bir açıklama yapılmış de- kısmında da, tarafların müspet ifa- delerine rağmen, çok büyük bir iler- leme kaydedildiği oldukça şüphelidir. Üç arap devletinin birleşmesi ko- Abdünnasır Katakulli nasebetlerin ihtiyatlı lisanına âşinâ olmayan birisi tarafından kaleme a- lınmıştı. Attasi, "Irak, Suriye ve Birleşik Arap Cumhuriyetinin birleş- mesi hareketi bugün fiilen başlamış- tır" diyordu. Şam radyosu tarafın- dan yayınlanan bu açıklama pek çok kimsede birleşmenin yürürlüğe gir- diği kanaatini uyandırdı Halbuki Attasinin ifade etmek istediği, bir- leşme okonusundaki o müzakerelere başlanmış olduğuydu. İlgili üç dev- let de, bir federal arap cumhuriyeti kurulması gerektiğinde anlaşmışlar- dı. Teferruatla ilgili meseleleri gö- rüşmek üzere asker ve sivil delege- lerin müştereken katıldıkları karma gp" çok önemli bir haber verilecektir! anonsu defalarca yapıldıktan sonra Attasi tarafından açıklanan (o haber bundan ibaretti. Bölü Irak ve Suriye hükümetlerinin bir- leşme konusundaki ii iyice kıymetlendirebilmek için kelerin siyasi hayatına etki Yapan ana unsurları bilmek gereklidir. An- cak bu takdirde, dışardan bakılınca oldukça tuhaf gözüken bazı olayla- rın gerçek mahiyeti anlaşılabilir. Suriye hükümetinin, birleşme konu- sundaki müzakerelerin başlangıcını' açıklamalarda kendilerini iyimser bir lisan kullan- maya mecbur hissetmeleri, aslında, birleşme konusunda mâruz kaldıkla- rı büyük tazyikle ilgilidir. Hükümet- lerin birbiri arkasından devrildiği bu bölgede Arap Birliği hareketi sadece halk kütlelerinin ilgilendiği bir mil- liyetçilik hevesinden ibaret değildir; aynı samanda bu huzursuz bölgenin hükümetlerine istikrar ve güven sağ- layacak bir vasıtadır. Arap Birliği diye ihtilâl yapan Irakın ve Suriye- nin şimdiki idarecileri pekâlâ bil- mektedirler ki, birleşme ihtimalinin ortadan kalkması halinde kendileri gibi davranacak başkaları mutlaka çıkacaktır. Diğer taraftan ne Irak,ne de Su- riye için bağımsızlıktan vazgeçerek iktidarı Nasıra teslim etmek kolayca yapılacak işlerden değildir. Hem A- rap Birliğini gerçekleştirmek, hem de milli bağımsızlığın nekadar müm- künse o kadar fazlasını elde. bulun- durmak lâzımdır. Nasır bakımından ise durum tamamen aksidir. Birliği hareketi Ortadoğuda men yayılmış, buna mukavemet ede- cek hükümetleri devirebilcek Oo güce gelmiştir. Bu Hareketin liderliğini ise Nasırın yapacağında halk kütleleri- nin şüphesi yoktur. Bu bakımdan, pazarlıkta en elverişli durumda olan Nasırdır. Sonu Gecen hafta başlayan müzakerele- rin iki gün sonra aniden kesilme- si, arap dünyasındaki bu iç çatışma- yı bilenler için katiyen sürpriz teş- kil etmedi. Halbuki ajanslar, görüş- AKİS/21