23 Mart 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

23 Mart 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

den önemli seyahat acentası sayısı ise 240'dır Yunanistanın turizmdeki dev a- dımlarına karşılık, Türkiye bir arpa boyu yol dahi alamamıştır. Eğer me- rak saikiyle gelen yabancılar da ol- masa, Türkiye turist kelimesini unu- tacaktır. urizmde bir türlü hamle yapa- mamamızın sebeplerinin başında teş- kilât gelmektedir. Turizm teşkilâtı bilgisiz elemanlarla doludur. Meselâ, Basın - Yayın ve Turizm Genel M ü - dürlüğü Turizm Dairesi Müdürü Si- ya Turgal, macarca mütercimliğin den gelmiş, bu konuda hiç bir bilgisi bulunmayan, muhafazakâr o görüşü bir zattır. Sırf bu. yüzden, Ticaret Bakanlığı tarafından, turistik mües- seselerin ihtiyaçları ve ithal edilmesi gereken malzeme için Turizm Bakan- lığı emrine verilen 435 bin dolarlık lisans, neredeyse yanmak üzeredir. Turizm Dairesi Müdürü, mütemed o- larak ithalâtı yapması için, bu lisan- sı Turizm Bankasına devretmiştir!.. Bütün turistik müesseseler de ihti- yaçları nisbetinde talepte bulunmuş- lardır. Bu talepler, 300 bin doları geçmektedir. Ancak, kendi kendini idareden âciz Turizm Bankası da finansman güçlükleri oOyüzünden bu lisansı kullanamamış ve durumu Ba- kanlığa bildirmiştir. Böylece, o başka hiç bir kanaldan ithalât yapamıyan turistik müesseseler güç duruma düş- müşlerdir. Malzeme bakımından en çok sıkıntı çeken müesseselerden bi- ri, Ankara Palastır. Bakanlığa mü- racaat eden Ankara Palas, bu 435 bin doların ziyan oedilmemesi için, biç bir ticari gaye gütmeden, itha- lât işinde mutemetliği üzerine ala- bileceğini, tevziatın da, dedikoduya mahal vermemek için, gene Turizm veya Bakanlık tarafından yapılabileceğini bildirdi. Turtam Ba- kanlığının işbilir Müdürü ise, bu makul teklife: — Hayır, kanun böyle bir kom- binezona müsait değildir" o cevabını verdi. Aynı gün Ticaret Bakanlığı, mü- temed değişmesi demek olan bu kom- binezonun kanuni hiç bir mahzuru bulunmadığım açıkladı. Buna rağ- men Turizm Müdürü, sırf oOAnkara Palasa bu ithalâtı yaptırtmamak i- çin, güçsüz Turizm Bankasını zorla- ma yoluna gitti ve tabii ki, müspet bir netice alamadı. Basın - Yayın ve Turizm Bakanının bu alaydaki tutu- mu, diğerlerinde olduğu gibi, pasif kalmaktan ibarett İtiraf etmek lâzımdır ki, Basın-Ya- yın ve Turizm Bakanlığı teşkilâtı- TURİZM İstanbulda gecekondu turistler İlgisizlere nın, Türkiye turizmine faydadan zi- yade zararı dokunmaktadır. Turizm sahasında ihtisas yapmış, bu konu- da varlıklarını ispat etmiş memurlar da» teşkilâtı terkedip, yabancı şirket- lerde çalışmaya başlamışlardır. Teş- kilâtın kifayetsiz oluşu (o yüzünden Hükümetin bu konudaki gayretleri heba olup gitmekte, biz de, pek az memlekette bulunan turistik hazine- lerimizden istifada edememekteyiz. Sakat bir turizm anlayışı Turizm alanındaki Oo başarısızlığımı- zın bir büyük sebebi de, hâlâ ve hâlâ orta sınıf turiste hitap etmeyi akıledemememizdir. Turisti milyoner- le eş anlamda gören D. P. zihniyeti. harıl harıl lüks tesisler inşa et- tirmiştir. Bunun yanında, bu turis- tik müesseselere, dünyanın hiç bir yerinde görülmeyen bir imtiyaz ve- rilmiş ve buralar, belediyenin fiyat kontrolünün dışında bırakılmıştır. Bu tutum istismara yol açmış ve eğlen- ce yerlerinin fiyatları ateş pahasına yükselmiştir. hükümetlerinin izm bollas. memleketimizin çok aleyhine olmuştur. Milyoner tu- rist bir yana, tesis eksikliği yüzün den, orta sınıf turist bile Türkiyeye rağbet etmemiştir. Lüks otelleri ve restoranları, D. P. milyonerleri dol durmuştur Yunanistan ise, zengin için gerekli tesisleri ihmal etmediği gibi, kuvvetini daha çok, orta sınıf turistin o ihtiyaçlarını karşılayacak tesisler kurmaya vermiştir. Medeni bir insanın bütün ihtiyaçlarını karşı- layacak evsafta, lüksten uzak, ucuz turistler sunulur motel inşa edenleri himaye etmiştir. Bizimkiler, masallardaki milyoner tu- ristleri beklerlerken, Yunanistan ka- sasını durmadan doldurmuştur. V- rupanın kuzey bölgelerinden inen ve sayıları yüzbinleri aşan turistler, Yu- nanistanı döviz yağmuruna tutmuş- lardır D. P. iktidarı yıkıldığı halde, ay- nı zihniyet sürüp gitmektedir. İnşa edilen turistik tesisler gene, orta s nıf Avrupa turistinin kapasitesinin üstündedir. Turistik eğlence , yerle- rinde kontrolsüz fiyat tatbikine im- kân veren karar hâlâ yürürlüktedir. Turistik eğlence lokallerine gelen tu- ristler gene soyulup soğana çevril- mektedir Yunanistanla yarışamıyacağımız bir diğer konu da, eğlence sahası ko- ---udur. Bizde turizm, maalesef ta- rihi yerlerimizi ogezdirmek,, tabiat güzelliklerimizi oOgöstermek şeklinde anlaşılmaktadır. Tarihi yerleri, tabi- yi, diğer turistik yerlerini lokalleriyle donatmıştır. Onbeş gün- lük veya bir aylık tatilini geçirmek için gelen turist, günlerini en iyi şe- kilde geçirmek, değerlendirmek iste- mektedir. Bu da onun en tabii hak- kıdır. Netice olarak denilebilir ki, tu- rizm dâvamız, D. P. iktidarının bı- raktığı gibi durmaktadır. Böyle cid- di bir konuda ilgililerin o hareketsiz kalışı, dır. memleketin aleyhine olmakta- AKİS/25